Veldwetboek - overtreding op Artikel 35

Vragen/antwoorden betreffende wonen en zorg.

karo
Lid geworden op: 01 jun 2009, 15:53

19 nov 2015, 14:17

Dag allen,

Een kennis van mij ondervind last van hoogstammige bomen die op 60 cm van de perceelsgrens staan daar waar deze volgens art. 35 van het Veldwetboek op 2m van de perceelsgrens zouden moeten staan.

Hij heeft zijn buur hierover aangesproken en hem ook schriftelijk verzocht hier iets aan te doen. Er werd beloofd dat de bomen tijdens de zomervakantie zouden gerooid worden. Aangezien er tot op heden nog steeds niets aan de situatie veranderd is, werd de buurman via aangetekend schrijven nogmaals op zijn niet nagekomen belofte gewezen.

Weet iemand tot wie men zich moet wenden mocht de buur zijn belofte toch niet nakomen? Met andere woorden, dient men klacht in te dienen bij de politie of moet dit bij een andere instantie zoals bv de gemeente?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Mvg,
Karo

marcelvm
Lid geworden op: 29 jan 2007, 20:10

19 nov 2015, 19:38

Het is de vraag hoe lang staan die bomen er al
Want wat ok hoor staan zij er 30 jaar zou men geen verhaal hebben ,alleen voor overhangende takken,die men kan laten verwijderen

luz
Lid geworden op: 01 jan 2013, 12:18
Locatie: limburg

19 nov 2015, 20:16

Hij kan altijd een bemiddelingsgesprek aanvragen bij het vredegerecht.
Kost niks en ze kunnen samen met de vrederechter een oplossing zoeken waar alle partijen zich goed bij voelen.

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

19 nov 2015, 20:21

marcelvm schreef:Het is de vraag hoe lang staan die bomen er al
Want wat ok hoor staan zij er 30 jaar zou men geen verhaal hebben ,alleen voor overhangende takken,die men kan laten verwijderen
Is daar geen verschil tussen of het sier- dan wel fruitbomen zijn wat betreft het "verplicht snoeien"?

karo
Lid geworden op: 01 jun 2009, 15:53

19 nov 2015, 20:41

De bomen (wilgen) staan er hooguit 5 jaar.

Is er tussen het aangetekend schrijven en de vrederechter geen tussenstap meer? Tenslotte moeten zij als buren verder naast elkaar leven en liefst in goede verstandhouding zoals tot nu toe steeds het geval geweest is.

Seppe123
Lid geworden op: 05 jan 2015, 10:53

19 nov 2015, 21:15

Je kan altijd eens beleefd gaan vragen hoe het komt dat de bomen nog niet verwijderd zijn zoals afgesproken. Misschien heeft diegene die dat komt doen nog geen tijd gehad. Bij mijn dochter bleef het ook maar duren ( de buren hadden ook al lang beloofd om bomen weg te doen en de rest te snoeien), maar opeens waren ze gestart met de werken. En alles is na veel geduld in orde gekomen zonder ruzie.
Als ze weigeren is de volgende stap: de vrederechter. Ga er gerust naar toe, ik denk dat advies gratis is.

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

20 nov 2015, 00:19

misschien is het een kwestie van centjes, als het hoge bomen zijn en iemand van een tuinfirma moet dat komen doen, dat kost wel tamelijk veel

karo
Lid geworden op: 01 jun 2009, 15:53

20 nov 2015, 16:15

@ Seppe

Dit is geen kwestie van geen tijd hebben want de straatzijde werd wel onder handen genomen. Geen goesting om verder te doen en er op rekenen dat buur wel nog een jaartje (of meer) geduld zal blijven uitoefenen? Dit lijkt hier blijkbaar meer aan de orde. Braaf zijn en geduld hebben zijn twee mooie gaven, maar hieraan kan ook wel eens een einde komen...

@ Helena

Centjes spelen hier zeker geen rol hoor!
1/ zie antwoord aan Seppe
2/ het gaat hier om heel vriendelijke doch blijkbaar gemakzuchtige mensen die zich, indien nodig, echt wel een tuinman kunnen veroorloven

Slotsom: Kennis van mij zal zijn buren via mail nog een laatste maal vriendelijk de kans geven om hun belofte na te komen en hen er op wijzen dat hij het jammer zou vinden verdere stappen te moeten ondernemen via vrederechter met alle risico's op burenruzie vandien.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

20 nov 2015, 16:38

Alles gaat niet meer zo gemakkelijk.
men heeft een kapvergunning nodig en dat duurt maanden.

karo
Lid geworden op: 01 jun 2009, 15:53

20 nov 2015, 16:56

@ Voorn

Kapwet => Bomen in erven en tuinen vallen niet onder deze meldings- en herplantingsplicht van de Boswet.

Zo denk ik het toch ergens gelezen te hebben. Ik kan het natuurlijk ook verkeerd voorhebben...

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

20 nov 2015, 20:22

de tuinfirma van ons appartementsgebouw heeft daar op gewezen tijdens werkzaamheden
We hebben dan maar zwaar gesnoeid bij een boom die problemen veroorzaakte.

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

20 nov 2015, 23:41

Die kapwet was toch van toepassing op enkele bomen in de tuin (grote) van mijn moeder destijds...Bomen die op heuphoogte een stamomtrek hebben van één meter vallen onder de kapwet...

luz
Lid geworden op: 01 jan 2013, 12:18
Locatie: limburg

22 nov 2015, 10:23

karo schreef:De bomen (wilgen) staan er hooguit 5 jaar.

Is er tussen het aangetekend schrijven en de vrederechter geen tussenstap meer? Tenslotte moeten zij als buren verder naast elkaar leven en liefst in goede verstandhouding zoals tot nu toe steeds het geval geweest is.
Bij sommige politiezones heb je ook een burenbemiddeling. Ik heb er niet zo'n goede ervaring mee. De mensen die dit doen zijn werknemers van de stad en totaal niet op de hoogte van wetgeving. Je kan er eigenlijk alleen maar een tas koffie mee drinken en je hart eens luchten.

Een bemiddelingsgesprek aanvragen voor een vrederechter is net de stap voor een eigenlijke procedure. De partijen zijn ook niet verplicht om hier op in te gaan. De rechter mag hier geen uitspraken doen maar begeleid het gesprek tussen de buren. Als ze tot een akkoord komen wordt er een soort PV opgesteld waar ieder zich verplicht aan moet houden.

Een wilg van 5 jaar mag je zeker kappen zonder vergunning. Is meer onkruid dan boom.
Pas als de boom 1 m. omtrek heeft heb je een vergunning nodig in de meeste steden.
Bomen die staan binnen 15 m. van een woonhuis mogen altijd gekapt worden.