wettelijk?

Vragen/antwoorden betreffende wonen en zorg.

plopperdeplop
Lid geworden op: 09 mar 2012, 12:04
Locatie: overal

10 okt 2015, 17:33

Ik had via een immokantoor mijn huis te huur aangeboden. de huurders verlaten de woning op het eind van deze maand.Wat blijkt nu dat het immokantoor het huurcontract door hun opgesteld nooit geregistreerd hebben. Meer nog dat de huurwaarborg nooit op de derderekening werd gestort.Nu maant dat kantoor mij aan dat ik zelf uit mijn eigen zak die waarborg zou moeten terug betalen.Wat staat er mij te doen?

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

10 okt 2015, 17:34

plopperdeplop schreef:Ik had via een immokantoor mijn huis te huur aangeboden. de huurders verlaten de woning op het eind van deze maand.Wat blijkt nu dat het immokantoor het huurcontract door hun opgesteld nooit geregistreerd hebben. Meer nog dat de huurwaarborg nooit op de derderekening werd gestort.Nu maant dat kantoor mij aan dat ik zelf uit mijn eigen zak die waarborg zou moeten terug betalen.Wat staat er mij te doen?
Op wiens rekening werd die waarborg dan wel gestort?

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

10 okt 2015, 18:18

Plopperdeplop,

De huurder ondertekent een huurcontract met het immokantoor.

Het immokantoor moet een plaatsbeschrijving van de inboedel maken en een kopie hiervan aan de huurder geven (de huurder moet dit betalen).

Het immokantoor moet het huurcontract registreren bij de administratie van de domeinen. Als dit niet gebeurt is, dan kan de huurder wanneer hij het wil zomaar het huis verlaten en zelfs de inboedel van de eigenaar meenemen omdat er geen plaatsbeschrijving is.

De huurder mag de huurwaarborg op zijn eigen bankrekening zetten. Dat is 2 of 3 maanden huur.

Plopperdeplop moet geen huurwaarborg betalen.

* * * * *

Het lijkt dat het immokantoor de basis huurregels niet kent.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

theor950
Lid geworden op: 13 feb 2015, 17:17

11 okt 2015, 02:11

zitten er hier bevoegde mensen om op die vraag te antwoorden , waarom geen advocaat ter hand nemen of naar de vrederechter stappen ! niet alle huiseigenaars zijn even slim geloof ik !!!! :oops: :cry:

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

11 okt 2015, 09:53

plopperdeplop,

Ik had via een IMMO kantoor mijn huis te huur aangeboden. de huurders verlaten de woning op het eind van deze maand. Wat blijkt nu dat het IMMO kantoor het huurcontract door hun opgesteld nooit geregistreerd hebben. Meer nog dat de huurwaarborg nooit op de derde rekening werd gestort. Nu maant dat kantoor mij aan dat ik zelf uit mijn eigen zak die waarborg zou moeten terug betalen. Wat staat er mij te doen?

-> Vermits het huurcontract niet geregistreerd is kunnen de huurders zomaar het huis verlaten, zelfs vandaag al. (Zie de Vlaamse wetgeving hier beneden).

-> Het huurcontract opgesteld door het IMMO kantoor moet overeen komen met de Vlaamse wetgeving. (zie de Vlaamse wetgeving hier beneden).

-> De huurwaarborg moet niet gestort worden op een derdenrekening. Die moet gestort worden op een bankrekening van de huurder in samenwerking met de bank en het IMMO kantoor. De interest van de huurwaarborg is immers voor de huurder. (zie de Vlaamse wetgeving hier beneden).

-> Vermits het huurcontract opgesteld door het IMMO kantoor niet geregistreerd is bij de overheid door het IMMO kantoor is er geen huur geweest (men kan zich niet wenden tot de rechter bij gebrek aan bewijs) en is er geen huurwaarborg nodig op de bankrekening van de huurder. (zie de Vlaamse wetgeving hier beneden).

-> Het IMMO kantoor heeft waarschijnlijk schade gezien in de woning en kan niet aan de bankrekening waar de huurder de huurwaarborg heeft (dat is hun fout, zij hadden de overeenkomst met de bank moeten verplichten).
Maar dat is nog geen reden om de huurwaarborg te vragen aan de eigenaar. Dat is de wereld op zijn kop zetten.

* * * * *

Het volstaat dat Plopperdeplop een verzoeningszitting opstart op het vredegerecht (eender waar in België). Dat kost € 0,0. Er is geen advocaat nodig. Dit kan hij aanvragen bij de griffier van het vredegerecht op diens kantoor.
(Ik heb zoiets al tweemaal gedaan in mijn voordeel) (indien nodig stuur ik een detailvoorbeeld naar Plopperdeplop via privaat bericht).

* * * * *

De huurwet | Vlaanderen.be.
Opgemaakt door de Vlaamse overheid.



http://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-wone ... de-huurwet
Algemene regels opgelegd door de Vlaamse overheid.
Wanneer u een woning wilt huren of verhuren, dan moet u als huurder en verhuurder een huurcontract opmaken en ondertekenen. Dit huurcontract moet opgesteld zijn in overeenstemming met de huurwet.


http://www.belgium.be/nl/publicaties/pu ... uurwet.jsp

Brochure van de Vlaamse overheid met details.
In deze brochure van de FOD Justitie vindt u een gedetailleerde uitleg over de volledige huurwetgeving. Deze wetgeving geldt voor woningen die dienen als hoofdverblijf van de huurder. U vindt er een antwoord op al uw vragen over het huren of verhuren van een woning: Wat zijn uw rechten en plichten als huurder of als verhuurder? Wat is de duur van een huurovereenkomst? Hoe worden de huurprijs en de lasten berekend? Wie betaalt welke kosten? Wat moet u doen bij een verandering van eigenaar of bij een geschil?
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

marcelvm
Lid geworden op: 29 jan 2007, 20:10

12 okt 2015, 20:18

Pastoor
Huurwaarborg op huurder zijn naam zetten
Dit moet dan toch wel op naam van huurder en verhuurder staan zodat geen èèn van de twee zomaar geld kan opnemen
De regel is toch dat het geld op rekening van verhuurder staat

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

13 okt 2015, 08:49

marcelvm,
Huurwaarborg op huurder zijn naam zetten . Dit moet dan toch wel op naam van huurder en verhuurder staan zodat geen een van de twee zomaar geld kan opnemen. De regel is toch dat het geld op rekening van verhuurder staat.


De huurwaarborg staat altijd op een "geblokkeerde" bankrekening van de huurder. Dit is al jaren verplicht en opgelegd door de Belgische overheid.

http://www.belgium.be/nl/huisvesting/hu ... rwaarborg/
De huurwaarborg - Huisvesting - Portaal Belgische Overheid

Drie vormen van huurwaarborg

(1) Een waarborg die wordt gestort op een geblokkeerde rekening op naam van de huurder. (De huurder heeft genoeg centen).
Deze waarborg mag niet meer bedragen dan twee maanden huur. Het bedrag moet verplicht bij een financiële instelling worden geplaatst op een geblokkeerde rekening op naam van de huurder.

(2) Een bankwaarborg die de huurder in schijven afbetaalt. (De huurder heeft niet genoeg centen).
De waarborg mag niet meer dan drie maanden huur bedragen.
Van zodra de huurder de waarborg volledig heeft samengesteld zal de financiële instelling de hem (de huurder) wel rente beginnen toekennen.

(3) Een bankwaarborg ten gevolge van een standaardcontract tussen het OCMW en een financiële instelling. (OCMW betaalt waarborg).
Als de huurder voor deze oplossing kiest, dan moet het OCMW een verzoek indienen bij de financiële instelling. Ook in dat geval mag de waarborg niet meer dan drie maanden huur bedragen.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

13 okt 2015, 11:06

marcelvm schreef:Pastoor
Huurwaarborg op huurder zijn naam zetten
Dit moet dan toch wel op naam van huurder en verhuurder staan zodat geen èèn van de twee zomaar geld kan opnemen
De regel is toch dat het geld op rekening van verhuurder staat

Neen Marcelvm, de huurwaarborg dient op een geblokkeerde huurwaarborgrekening OP NAAM VAN de huurder te komen staan. Achteraf is de handtekening vereist van zowel huurder als verhuurder om deze te deblokkeren na verloop van de huurtijd. Indien één van de twee niet akkoord is, dient hier het vredegerecht tussenbeide te komen.

Dus pastoor je uiteenzetting is volledig en correct. Ik heb evenwel nog niet zo lang geleden horen zeggen dat ze puntje 1 alweer wensen te veranderen omdat schijnbaar gebleken is dat twee maand huurwaarborg in veel gevallen te weinig is.

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

18 okt 2015, 20:27

Prima Vera,

Geblokkeerd?

Ik weet niet of jij zo een huurwaarborgrekening hebt.
Maar, indien wel, probeer eens het bedrag ervan
over te schrijven op uw hoofdrekening en terug.
Zo kan men via de hoofdrekening spelen op de beurs met grotere interest.
(I did it).
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

michiel1954
Lid geworden op: 28 jun 2009, 22:08
Locatie: Bulgarije

20 okt 2015, 10:43

Ja , met immo kantoren moet men oppassen , sommigen denken dat zij zelf de wet dicteren.
Het heeft mij ook heel wat moeite gekost om mijn huurwaarborg op een geblokkeerde rekening te krijgen , alsook de registratie van het contract was na 4 jaar nog niet gebeurd . Eigenschuld dikke bult , ik vertrok uit het appartement met enkele weken opzeg . Immo stomverbaasd en replikeerde met dreigingen allerhande . Ik heb dan de bewuste wetteksten aangehaald en alles was toen in orde en ik kreeg de waarborg terug zonder morren .
Het was een zeer gekend immo kantoor te Oostende anno 2014 !

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

20 okt 2015, 15:40

pastoor schreef:Prima Vera,

Geblokkeerd?

Ik weet niet of jij zo een huurwaarborgrekening hebt.
Maar, indien wel, probeer eens het bedrag ervan
over te schrijven op uw hoofdrekening en terug.
Zo kan men via de hoofdrekening spelen op de beurs met grotere interest.
(I did it).
Wat bedoel je nu feitelijk? Geblokkeerd is geblokkeerd, daar kan je niets mee doen. Enkel na opzeg huurcontract en met goedkeuring van de verhuurder wordt die gedeblokkeerd en wordt die overgeschreven naar een andere rekening. Een huurwaarborgrekening is een spaarrekening waar je niets anders mee kan doen. Die wordt geopend bij het aangaan van een huurcontract en wordt afgesloten eens het huurcontract opgezegd.
Wat jij schrijft over de beurs e.d. dit heeft er niets mee te maken.

plopperdeplop
Lid geworden op: 09 mar 2012, 12:04
Locatie: overal

07 nov 2015, 12:00

Beste forumgangers. Na veel over en weer geschrijf en na dreiging met een rechtzaak heeft het immokantoor ingezien dat ze geen been hadden om op te staan en zijn ze overgegaan tot het uitbetalen van de huurwaarborg aan de huurders.Besluit. Laat u nooit intimideren of afdreigen.De wet is de wet en daar moet ook elk immokantoor zich aan houden. grtz plopeerdeplop

Mebo870
Lid geworden op: 22 mei 2005, 13:11
Locatie: Laarne

17 nov 2015, 19:53

Er zal toch ooit een waarborg gestort zijn door de huurders, anders zouden die hun waarborg niet terug vragen.
Het heeft er alle schijn van dat het IMMO kantoor daar mee weg was + interesten.
Laatst gewijzigd door Mebo870 op 18 nov 2015, 11:17, 2 keer totaal gewijzigd.
The key to happiness
Stay away from idiots

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

18 nov 2015, 08:58

Het lijkt alsof dat immokantoor de huurwaarborg op zijn bil heeft willen slaan. Dat zijn frauduleuse praktijken.