EnergieRIJK aardgas??

Vragen/antwoorden betreffende wonen en zorg.
Ice

10 nov 2015, 12:14

Volgens infrax wordt vanaf 1 juni 1016 in onze gemeente overgeschakeld van energieARM naar energieRIJK aardgas???
Onze factuur zal worden omgerekend van kubieke meter naar kilowattuur..

En wát als aardgastoestellen hier niet geschikt voor zijn?
Wij moeten zelf deze toestellen laten nakijken door de installateur of fabrikant en indien nodig aanpassingen laten doen.

Pardon?? Wij zijn niet de vragende partij om een ander soort gas dus vinden we dan ook niet dat, indien er kosten zijn verbonden aan een overschakeling, wij die zouden moeten dragen!

Weet iemand trouwens het verschil tussen energieARM en energieRIJK aardgas?
Ipv vanuit NL komt het gas dan van schurkenstaten zoals quatar, algerije... kwestie van onze afhankelijkheid van oliestaten te behouden, zeker? Ipv olie, nu gas!
Ik heb volgende link hierover gevonden:
Energiearm versus energierijk

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

10 nov 2015, 17:43

Wat men niet nogal verzint om in je geldbeugel te zitten hé ? En binnenkort gaan ze ook verzinnen dat, naargelang waar je woont ook verschillende "ademlucht" binnen krijgt waardoor .... JAWEL ! Je hiervoor ook dieper in je portemonee mag tasten. De zgn. wetenschappers, wie voor dit fabeltje niets dan de absolute waarheid is, worden weeral flink vergoed voor hun beweringen. En de consument wordt weeral bedrogen !

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

10 nov 2015, 17:49

Ice, ik heb nog nergens gevonden dat je je aardgastoestellen moet vervangen en/of aanpassen...

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

10 nov 2015, 20:34

Sudoku, wijntjes proeven, genieten.
Ice

11 nov 2015, 00:15

Ja, pastoor dat was mijn link ook...
Dit stoort mij enorm:
In België kan je niet kiezen of je L-gas of H-gas verstookt.
Steeds meer wordt de vrije keuze van de burgers beperkt/ontzegd!

En wat betekent:
Wie L-gas verstookt, verbruikt meer voor dezelfde hoeveelheid warmte als bij H-gas, maar dit vertaalt zich niet in het prijskaartje.
De betaling gebeurt niet per m³ zoals je teller aangeeft, maar wel op basis van het aantal kilowattuur. Hierbij gebruikt je gasleverancier een omrekeningsfactor.
Voor L-gas is dat 9,8 kWh en voor H-gas 11,6 kWh. Je betaalt met andere woorden voor de hoeveelheid afgegeven warmte en niet per m³.
??? Dus bij H-gas verbruik je MINDER maar het vertaalt zich NIET in de prijs?!
En de omrekeningsfactor ligt hoger?
Maw: je gaat méér betalen omdat ze je H-gas aansmeren waarvan je minder verbruikt?!
WTF? 8O

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

11 nov 2015, 07:07

Ice schreef: Maw: je gaat méér betalen omdat ze je H-gas aansmeren waarvan je minder verbruikt?!
WTF? 8O
Maffia !!
Ondank is 's werelds loon

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

11 nov 2015, 12:00

pastoor schreef:Hier staat de uitleg.

http://www.livios.be/nl/techniek/energi ... erijk-gas/
Hoe verzinnen ze het toch ? Hoogcalorisch of laagcalorisch, alsof een lucifer zich daar iets vanaan trekt . Beide ontploffen ze even sterk als er een ontsteker aan te pas komt !
In 't geval er iets fout loopt moeten de hulpdiensten dus ook weten waarop men 't meest betaald zéker.
In Belgie of elders kan men dus gas kopen per m³, liter, gewicht... al naargelang de supermarkt waar het te koop is en al dan niet "verpakt"... :lol: :lol: :lol:

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

11 nov 2015, 12:04

Meer betalen Voor minder en minder betalen voor veel :D
In principe zal L-gas en H-gas even duur zijn MAAR eerst zien en dan geloven

marcelvm
Lid geworden op: 29 jan 2007, 20:10

12 nov 2015, 09:45

Steeds vind men maar andere berekeningen om aan onze centen te zitten
Met onze condensatieketels heeft men ook zo een berekening gemaakt,dat zij aan rendementen van,107 tot 109 procent rendement kwamen
Terwijl de warmte door de schouw naar buiten gaat
100 min 5 is volgens mij 95 geen107
Maar wat ik mij ook afvraag wie doet er controle op die gaswaarde,want ooit hoorde ik eens dat daar in de winter periode mee gesjoemeld word
Of het kan weet ik niet
Maar ik verschiet van niets meer,
Water in vlees ook al zoiets
Ik vertrouw niks meer

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

17 nov 2015, 15:28

@ marcelvm ... volgens de "roverheid" ben je een gevaarlijk individu. Hoe durf je aan hén twijfelen ? :lol: