is Rusland ook een deel van Europa en zijn Russen Europeanen of zijn zij een "vreemde" etnie ?

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

12 dec 2023, 09:48

West-Europa en een deel van Oost-Europa zijn economisch min of meer verenigd. Politiek valt die instabiele eenheid gestaag verder uit elkaar. ???
Zou het in de huidige stand van zaken dan niet veel verstandiger zijn om van het continent Europa een geheel te maken dat kan wedijveren met de VS, China en India ? Zou het dan geen logische stap zijn om, op termijn, te ijveren voor een opname van de Russische federatie in de Verenigde Staten van Europa ?
Zo lang de EU nog meetelt op Geopolitiek gebied, zou de E-Commissie op zijn minst dat soort evolutie kunnen bestuderen. Ik hoor Bredero nu al reageren. 8O
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

12 dec 2023, 10:28

In de VSE krijgt Rusland één stem. Net zoals belgië of Malta.

Poetin of een gelijkgestemde opvolger kan dat niet accepteren.




De Europese staten hebben een lange geschiedenis van oorlogen, overheersing en strijd achter zich. Daardoor hebben ze elk een eigen karakter ontwikkeld. Dat wis je niet meer uit. Daarom is een VSE véél moeilijker te bereiken dan wat de VSA hebben klaar gekregen. Die staten hebben geen of weinig geschiedenis van overheersing en strijd. Er is een gemeenschappelijk gevoel van : wij zijn één natie.

Dat is zeker niet het geval in Europa. Zelfs niet in dit land.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

12 dec 2023, 10:37

socrates schreef:
12 dec 2023, 09:48
West-Europa en een deel van Oost-Europa zijn economisch min of meer verenigd. Politiek valt die instabiele eenheid gestaag verder uit elkaar. ???
Zou het in de huidige stand van zaken dan niet veel verstandiger zijn om van het continent Europa een geheel te maken dat kan wedijveren met de VS, China en India ? Zou het dan geen logische stap zijn om, op termijn, te ijveren voor een opname van de Russische federatie in de Verenigde Staten van Europa ?
Zo lang de EU nog meetelt op Geopolitiek gebied, zou de E-Commissie op zijn minst dat soort evolutie kunnen bestuderen. Ik hoor Bredero nu al reageren. 8O
Er is al redelijk wat onderlinge verdeeldheid binnen de huidige EU.
Daar Rusland bijvoegen zou pas volledig fataal aflopen.
Rudyard Kipling schreef het al lang geleden
"East is East and West is West,
And never the twain shall meet
"

Ps.; In De USA hangt ook alles niet zo rotsvast aan elkaar.
Hier en daar andere wetten en voorschriften, volgens de Staat waar men vertoeft.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

12 dec 2023, 12:51

Uiteraard behoort Rusland tot het gebied dat Europa heet. West Europa kent van oudsher veel oorlogjes en hierdoor is dat continent een verzameling van snippers. Zelfs de Vikingen zijn nog voor het jaar 1000 naar Oost Europese regio's ( Byzantium ) gemigreerd ...

Maar wees eerlijk , de wereld verandert steeds maar sneller , vooral op economisch vlak. Dus een Europese Unie is geen ijdele hoop , zelfs met Rusland erbij. Ik pleit zoals Poetin voor een EuroAziatische Unie , waarin de EU opgeslorpt wordt.

Ik weet het , ik zie het veel te "groots" en ben minstens 100 jaar op mijn tijd vooruit. :lol:

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

12 dec 2023, 13:10

In de VSE krijgt Rusland één stem. Net zoals belgië of Malta.
Dat is nu toch ook zo. Giganten als Duitsland of Frankrijk hebben toch ook maar 1 stem en er bestaat een vetorecht.
De vraag is of je een uitgestrekt land dat gedeeltelijk in Azië ligt in de Europese gemeenschap wilt. Wat zal China er van denken dat bij een eventuele Russische toetreding de Verenigde Europese Staten aan China zullen grenzen? Om nog maar te zwijgen van Noord-Korea.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

12 dec 2023, 13:39

frits1955 schreef:
12 dec 2023, 13:10
In de VSE krijgt Rusland één stem. Net zoals belgië of Malta.
Dat is nu toch ook zo. Giganten als Duitsland of Frankrijk hebben toch ook maar 1 stem en er bestaat een vetorecht.
Democratische regimes kunnen daarmee leven. Een dictatuur niet.
Daar stopt elke bedenking ivm het huidige Rusland in de VSE.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

12 dec 2023, 13:40

Fred1950 schreef:
12 dec 2023, 12:51
Uiteraard behoort Rusland tot het gebied dat Europa heet.
(...)
Ik weet het , ik zie het veel te "groots" en ben minstens 100 jaar op mijn tijd vooruit. :lol:
Volgens mij minstens 1.000 jaar. Wellicht een veelvoud daarvan. 8)
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

12 dec 2023, 13:45

Tja- Rusland dictatuur. Nu wel natuurlijk maar dat zou kunnen veranderen. Nog niet eens zo heel lang geleden waren Spanje en Griekenland ook dictaturen resp. onder Franco en de Griekse kolonels. Things can change.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

12 dec 2023, 13:51

Dit schreef men al in 2006 toen de vraag gesteld werd waarom geen Rusland bij de EU.

'Historisch behoorde Rusland altijd al tot Europa. Ook de christelijke waarden die er gelden maken het land veel geschikter voor lidmaatschap dan bijvoorbeeld Turkije. En er zijn zeer hechte economische relaties. Zo'n 56 procent van de Russische export gaat richting EU. Tegelijk is de Unie goed voor 62 procent van de Russische import en meer dan 70 procent van de buitenlandse investeringen. Waarom dacht u trouwens dat KLM een tweede dagelijkse retourvlucht tussen Moskou en Amsterdam gaat maken? Zeker, er zijn praktische bezwaren tegen EU-lidmaatschap van Rusland. Met zijn 140 miljoen inwoners zou het land direct de zwaarste stem krijgen binnen het gezelschap. Sowieso geldt: hoe meer uitbreiding van de Unie, des te meer conflictstof en des te minder werkbaar het verbond wordt. Van de andere kant: de wereld is niet statisch. Een opening naar Rusland kan in dat land krachten vrijmaken die ertoe bijdragen dat het er bestuurlijk enorm op vooruit gaat en zich niet langer hoeft te voelen en gedragen als een paria. Om maar te zwijgen over het grote economische belang voor West-Europa'

Zie naar de invloed die Duitsland heeft met hun economie op de EU of Frankrijk ondanks dat deze toch ook maar 1 stem hebben.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

12 dec 2023, 13:54

socrates schreef:
12 dec 2023, 09:48
Zou het in de huidige stand van zaken dan niet veel verstandiger zijn om van het continent Europa een geheel te maken dat kan wedijveren met de VS, China en India ? Zou het dan geen logische stap zijn om, op termijn, te ijveren voor een opname van de Russische federatie in de Verenigde Staten van Europa ?
Is dat niet de natte droom van Poetin...... :?:
Eén "verenigd rijk" van Gibraltar tot Vladivostok...... :roll:
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

12 dec 2023, 13:58

Ter attentie van Dicksy: De cijfers qua import/export kloppen nu totaal niet meer. Verder lees ik in die bijdrage een pleidooi voor toetreding van Rusland.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

12 dec 2023, 14:10

frits1955 schreef:
12 dec 2023, 13:45
Tja- Rusland dictatuur. Nu wel natuurlijk maar dat zou kunnen veranderen. Nog niet eens zo heel lang geleden waren Spanje en Griekenland ook dictaturen resp. onder Franco en de Griekse kolonels. Things can change.
Hoe lang is Rusland pakweg de laatste 300 jaar géén dictatuur geweest?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

12 dec 2023, 14:19

Wil. schreef:
12 dec 2023, 13:40
Fred1950 schreef:
12 dec 2023, 12:51
Uiteraard behoort Rusland tot het gebied dat Europa heet.
(...)
Ik weet het , ik zie het veel te "groots" en ben minstens 100 jaar op mijn tijd vooruit. :lol:
Volgens mij minstens 1.000 jaar. Wellicht een veelvoud daarvan. 8)
Maar even futuristisch kijkend zou ik kunnen zeggen:'mogelijk 100 jaar te laat.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

12 dec 2023, 14:28

door frits1955 » 24 minuten geleden
Ter attentie van Dicksy: De cijfers qua import/export kloppen nu totaal niet meer. Verder lees ik in die bijdrage een pleidooi voor toetreding van Rusland.
Natuurlijk kloppen die cijfers nu totaal niet meer, het is ook een artikel uit 2006.
Er werd toen wel degelijk onderzocht, de pro’s en contra’s en hier de contra’s in de zin wat er zou er moeten veranderen in Rusland, of Rusland kon lid worden van de EU. Zoals nu bij Oekraïne en andere toekomstige lidstaten veranderingen dienen te gebeuren.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

12 dec 2023, 15:04

Dicksy schreef:
12 dec 2023, 14:28
door frits1955 » 24 minuten geleden
Ter attentie van Dicksy: De cijfers qua import/export kloppen nu totaal niet meer. Verder lees ik in die bijdrage een pleidooi voor toetreding van Rusland.
Natuurlijk kloppen die cijfers nu totaal niet meer, het is ook een artikel uit 2006.
Er werd toen wel degelijk onderzocht, de pro’s en contra’s en hier de contra’s in de zin wat er zou er moeten veranderen in Rusland, of Rusland kon lid worden van de EU. Zoals nu bij Oekraïne en andere toekomstige lidstaten veranderingen dienen te gebeuren.

Niet bij de EU , maar de EU bij de EAU .... De EU is op zich een klein kind tegenover economische grootmachten zoals de VS en China , dus , if you can beat them , eat them ( and join Russia ).

EAU : Euro-Aziatische ( economische ) Unie

Wat belet Oekraïne om nu zowel met de EU als met Poetin zijn EAU handel te drijven ? Moet ge daarvoor tot de EU zelf behoren ? Bah nee , de vraag van Zelensky om tot de EU te behoren is hem alleen maar te doen omwille van de Europese financiële steun die hij van Europa zou krijgen. En de manier waarop hij nu overal gaat schooien verraadt dat hij de EU zowat met zijn gejank gaat leegzuigen. Oekraïne is onverzadigbaar ...

Zelensky is al even erg een fantast. Herinner u dat hij van Oekraïne de grootste wapenproducent in de wereld wil maken.