Onze Politiek Moet Anders

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

MoetAnders
Lid geworden op: 16 nov 2023, 20:53

16 nov 2023, 20:56

Beste,

Wij willen graag een nieuw politiek initiatief starten die de geloofwaardigheid van de politieke wereld wil aanpakken. Ik ben benieuwd naar jullie feedback!
Onze visie:

Het vertrouwen van de burger in de Belgische politiek is nog nooit zo laag geweest. Helaas blijven onze 'vertegenwoordigers' bij hun gewoontes en streven vooral hun eigenbelang na. Het MOET ANDERS is een initiatief om daar verandering in te brengen.

MOET ANDERS is noch links, noch rechts, noch liberaal, noch sociaal, maar vecht enkel voor een oprechte democratie en deugdelijke politiek waarbij de volksvertegenwoordigers teruggebracht worden naar hun initiële rol. Hun doel zou moeten zijn voor een beleid en visie te staan die burgers kunnen volgen en waar ze dus voor kunnen kiezen. Echter, eens verkozen wordt vaak de richting veranderd, principes worden overboord gegooid, beloftes worden genegeerd en financieel gewin of postjes nemen de overhand. Gesteund door het huidige systeem van politieke partijen en de ingeburgerde vriendjespolitiek, is dat dan ook niet verwonderlijk.
Wij willen dan ook het systeem veranderen en de geblokkeerde politieke situatie rechtzetten. Onze oplossing is om parlementairen direct verkiesbaar te maken. Simpel gezegd, de meeste stemmen halen betekent een zetel in het parlement. Niet de partij die met de voorkeursstemmen de mensen zet waar ze wil. Op die manier, kunnen verkozenen terechtgewezen worden door de kiezer indien hun beleid niet strookt met de beloftes of visie die werd uitgedragen en hopen we terug te kunnen gaan naar een politiek die staat voor het volk.

Wilt u ook verandering zien? Deel en like dan onze visie op https://www.facebook.com/Moet.anders

Met uw steun richten wij officieel de eerste politieke partij op die als enige doel en partijpunt heeft de rol van politieke partijen, en dus zichzelf, te verzwakken. MOET ANDERS heeft geen ambitie om aan politiek te doen, dus eens ons doel bereikt is, stopt MOET ANDERS er ook terug mee.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

16 nov 2023, 21:30

door MoetAnders » 17 minuten geleden
Met uw steun richten wij officieel de eerste politieke partij op die als enige doel en partijpunt heeft de rol van politieke partijen, en dus zichzelf, te verzwakken. MOET ANDERS heeft geen ambitie om aan politiek te doen, dus eens ons doel bereikt is, stopt MOET ANDERS er ook terug mee.
Dus voor de goede volgorde:

Jullie richten de partij MOET ANDERS op met de bedoeling op te komen bij de verkiezingen Vlaams/Federaal om zoveel mogelijk stemmen binnen te halen zodat een regeringsvorming quasi onmogelijk wordt.
Als, en ik zeg als, dat (zou) luk(ken)t trekken jullie je terug, dus geen regeringsdeelname of oppositie, en wordt de partij MOET ANDERS terug opgedoekt. Klopt dat zo'n beetje?



Dat is zo'n beetje wat ik hier al verkondigt heb door ditmaal op het VB te stemmen. VB zit in een cordon en zullen nooit deelnemen aan een regering als het aan de traditionele partijen ligt. En wat u beoogd met uw nieuw op te richten partij te bereiken hoop ik mee te kunnen bewerkstelligen maar dan met mijn stem op het VB. Met dit verschil dat VB in de oppositie zit en toch mee het beleid kan sturen dmv van gedoogsteun. Gedoogsteun waar ik ook niet voor te vinden ben. Zelfs de kleinste en onbekendste partij die opkomt bij de verkiezingen hebben kans op mijn stem.

Ik kijk uit naar jullie vervolg.

MoetAnders
Lid geworden op: 16 nov 2023, 20:53

16 nov 2023, 21:37

Het probleem met een VB stem is dat die extreem rechts is en partijen willen er inderdaad niet mee samenwerken. Ze gaan ook nooit 50% halen. Onze partij neemt geen standpunt in, behalve dat de partijpolitiek de politiek ziek maakt en we die dus willen afschaffen.

Idealiter kunnen we zo veel mensen overhalen om het eens te zijn zodat we effectief zetels in het parlement direct verkiesbaar maken en we dan onze partij weer kunnen opdoeken.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

16 nov 2023, 21:53

door MoetAnders » 4 minuten geleden
Idealiter kunnen we zo veel mensen overhalen om het eens te zijn zodat we effectief zetels in het parlement direct verkiesbaar maken en we dan onze partij weer kunnen opdoeken.
Dat is nu net het probleem. Om iets te kunnen veranderen hier in België moet men in dat parlement geraken en daar dan de nodige steun vinden om die veranderingen daadwerkelijk door te voeren en daar zal het schoentje serieus beginnen te wringen. Niemand zal het systeem van de particratie willen afschaffen, de enige die daar wel steun voor zouden geven zie ik in de PvdA maar die zijn dan ook weer gebrandmerkt als extreem zodat men daar ook al niet teveel steun van kan verwachten.
Uw initiatief is niet slecht en de particratie ontneemt de kansen van diegene die het wel oprecht menen met hun arrangement maar het zal vechten tegen de bierkaai worden.

Zoals ik al schreef:

Ik kijk uit naar jullie vervolg.

MoetAnders
Lid geworden op: 16 nov 2023, 20:53

16 nov 2023, 22:10

Behalve in het geval geen andere partijen nodig zouden zijn natuurlijk. Iedereen ziet dat de klassieke en extreme partijen zich vastrijden. Dus wij gaan voor 50% van de zetels.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

16 nov 2023, 22:32

MoetAnders schreef:
16 nov 2023, 22:10
.....Dus wij gaan voor 50% van de zetels......
Een Utopie dus.....
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

16 nov 2023, 22:34

Het grote probleem in de politiek is COMPETENTIE ! Iedereen de het tot minister of staatsecretaris wil schoppen moet een psycholigsche test ondergaan , en niet alleen op IQ , maar gechikt zijn met een specifiek "persoonlijkheids profiel" . Iemand die onnozele praat uikraamt als hij zat is en/of zijn emoties niet de baas kan , de clown uithangt , past niet voor die functie en bewijst zijn gebrek aan zelfbeheersing. Iemand met ideeën die niet stroken met de algemene normen binnen een samenleving is dus ook al uit te sluiten. De uitspraak "politiekers zijn ook maar mensen" gaat niet op voor vetbetaalde gasten die ook nog eens een verantwoordelijheid moeten dragen ! Daar moet meer uit gehaald kunnen worden dan hoe de man van de straat zich gedraagt.

MoetAnders
Lid geworden op: 16 nov 2023, 20:53

16 nov 2023, 23:17

Charlie Maru schreef:
16 nov 2023, 22:32
MoetAnders schreef:
16 nov 2023, 22:10
.....Dus wij gaan voor 50% van de zetels......
Een Utopie dus.....
@Charlie Maru Agree, het is heel ambitieus en bijna onmogelijk. Maar als je de vraag krijgt: 'blijven bij de huidige politiek of iets nieuw een kans geven', wat kies jij dan?

Ik geloof dat het mogelijk is omdat wij dus geen standpunten innemen over links, rechts, liberaal of sociaal. Wij willen gewoon terug een democratie.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

17 nov 2023, 00:27

Fred1950 schreef:
16 nov 2023, 22:34
Iedereen de het tot minister of staatsecretaris wil schoppen moet een psycholigsche test ondergaan , en niet alleen op IQ , maar gechikt zijn met een specifiek "persoonlijkheids profiel" . Iemand die onnozele praat uikraamt als hij zat is
Onnozele praat ... zat zijn ... : →→ psycholigsche test

en/of zijn emoties niet de baas kan
(...)
past niet voor die functie en bewijst zijn gebrek aan zelfbeheersing.
Fred aan het woord:
"Als zoiets gebeurt , zelfs in Vlaanderen , moet men de kopstukken zo snel als mogelijk vermoorden."
En als hij het zelf zegt ...
Iemand met ideeën die niet stroken met de algemene normen binnen een samenleving is dus ook al uit te sluiten.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

17 nov 2023, 00:33

MoetAnders schreef:
16 nov 2023, 23:17
Ik geloof dat het mogelijk is omdat wij dus geen standpunten innemen over links, rechts, liberaal of sociaal. Wij willen gewoon terug een democratie.
Onmogelijk en tegenstrijdig:
wanneer een probleem in de maatschappij dringend om een oplossing vraagt, dan zijn er bijna altijd tegengestelde meningen en dito voorgestelde oplossingen.
Voorbeeld: de staatsschuld is groter dan wat alle belgen samen op 1 jaar kunnen verdienen.
Hoe verminder je die schuld? Nu mag je nog proberen om iets voor te stellen zonder etiketten als links/rechts/liberaal/sociaal enz. te gebruiken, dan nog zal datgene wat je voorstelt aanleunen bij wat die niet benoemde of niet uitgesproken maatschappijvisies als oplossing aanbrengen.

In de feiten ga je dus toch kleur moeten bekennen. Dan ben je weer bij AF.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

RyanR
Lid geworden op: 05 mei 2022, 20:10
Locatie: Brabant

17 nov 2023, 20:18

Verandering en verbetering komt per definitie van links.
Daarom is er in Nederland en België sinds 1830 weinig veranderd :)

Aanvankelijk had de parlementaire democratie alleen maar kieslijsten, dit om het verlies van stemmen tegen te gaan. Daarbij zijn de partijen ontstaan, en dat was het begin van de ellende.
Wat dat betreft heb je wel gelijk.
Maar de dictatuur van de partijen kan heel eenvoudig opgeheven worden door stemmingen in het parlement ook GEHEIM te maken.
Vreemd genoeg is het stemgeheim in het stemhokje wel gegarandeerd, maar niet in het parlement.

MoetAnders
Lid geworden op: 16 nov 2023, 20:53

18 nov 2023, 10:42

Wil. schreef:
17 nov 2023, 00:33
MoetAnders schreef:
16 nov 2023, 23:17
Ik geloof dat het mogelijk is omdat wij dus geen standpunten innemen over links, rechts, liberaal of sociaal. Wij willen gewoon terug een democratie.
Onmogelijk en tegenstrijdig:
wanneer een probleem in de maatschappij dringend om een oplossing vraagt, dan zijn er bijna altijd tegengestelde meningen en dito voorgestelde oplossingen.
Voorbeeld: de staatsschuld is groter dan wat alle belgen samen op 1 jaar kunnen verdienen.
Hoe verminder je die schuld? Nu mag je nog proberen om iets voor te stellen zonder etiketten als links/rechts/liberaal/sociaal enz. te gebruiken, dan nog zal datgene wat je voorstelt aanleunen bij wat die niet benoemde of niet uitgesproken maatschappijvisies als oplossing aanbrengen.

In de feiten ga je dus toch kleur moeten bekennen. Dan ben je weer bij AF.
Niet als je je als parlementsleden onthoudt behalve als er een wetsvoorstel is om het systeem te veranderen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

18 nov 2023, 19:12

Fred1950 schreef:
16 nov 2023, 22:34
Het grote probleem in de politiek is COMPETENTIE ! Iedereen de het tot minister of staatsecretaris wil schoppen moet een psycholigsche test ondergaan , en niet alleen op IQ , maar gechikt zijn met een specifiek "persoonlijkheids profiel" . Iemand die onnozele praat uikraamt als hij zat is en/of zijn emoties niet de baas kan , de clown uithangt , past niet voor die functie en bewijst zijn gebrek aan zelfbeheersing. Iemand met ideeën die niet stroken met de algemene normen binnen een samenleving is dus ook al uit te sluiten. De uitspraak "politiekers zijn ook maar mensen" gaat niet op voor vetbetaalde gasten die ook nog eens een verantwoordelijheid moeten dragen ! Daar moet meer uit gehaald kunnen worden dan hoe de man van de straat zich gedraagt.
Ik zou er zelfs aan durven toevoegen dat ministers en gelijkaardigen zich voor 100 % moeten onthouden van alcohol en drugsgebruik. Iemand die afgekikt is van een alcohol/drugs verslaving moet dat ook doen , dus waarom zou een minister dat niet kunnen. Connerke mag voor mijn part mijn gras komen afrijden , en liefst nuchter. Geen kompassie met lummels en pummels.

Het zijn een "ander" soort beestjes die het voor het zeggen moet krijgen. Met een "moet anders" volkje dat zich eveneens schuldig maakt aan escapades , geraak je ook geen stap verder.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

18 nov 2023, 19:24

MoetAnders schreef:
18 nov 2023, 10:42
Wil. schreef:
17 nov 2023, 00:33
MoetAnders schreef:
16 nov 2023, 23:17
Ik geloof dat het mogelijk is omdat wij dus geen standpunten innemen over links, rechts, liberaal of sociaal. Wij willen gewoon terug een democratie.
Onmogelijk en tegenstrijdig:
wanneer een probleem in de maatschappij dringend om een oplossing vraagt, dan zijn er bijna altijd tegengestelde meningen en dito voorgestelde oplossingen.
Voorbeeld: de staatsschuld is groter dan wat alle belgen samen op 1 jaar kunnen verdienen.
Hoe verminder je die schuld? Nu mag je nog proberen om iets voor te stellen zonder etiketten als links/rechts/liberaal/sociaal enz. te gebruiken, dan nog zal datgene wat je voorstelt aanleunen bij wat die niet benoemde of niet uitgesproken maatschappijvisies als oplossing aanbrengen.

In de feiten ga je dus toch kleur moeten bekennen. Dan ben je weer bij AF.
Niet als je je als parlementsleden onthoudt behalve als er een wetsvoorstel is om het systeem te veranderen.
Wanneer een probleem om een dringende oplossing vraagt, dan is het voor een lid van de wetgevende macht geen optie om zich te onthouden. Waarvoor zit je dan in het parlement? Enkel voor de riante wedde, wellicht.

Jij komt dit draadje hier te openen. Laten we de proef op de som nemen: jij wil "politiek anders" structureren. Laat eens horen wat jouw oplossing is voor de enorme staatsschuld? Onmiddellijk zal duidelijk worden waar je dan staat. Misschien wil jij zelf geen enkele labeltje opgeplakt krijgen, maar door jouw voorstel of door jouw daden zullen we wel zien welk vlees we in de kuip hebben.

Ook als je de zaak zo wil laten en jij je wil onthouden of niks wil veranderen, dan kies je een kant.

Ik ben benieuwd.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

18 nov 2023, 19:39

Al zo veel partijen dat ze geen regering kunnen volgen! Dus jullie willen er nog ééntje bij! Laat het aub.