Vrije Meningsuiting gecontroleerd door Big Tech?

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

07 sep 2023, 15:21

Vandaag gaat de DSA in. De Digital Service Act.

Dat is een regel die door de EU is uitgevaardigd en die inhoudt dat 19 grote digitale platformen zoals Google, Meta, X, Facebook enz. moeten in het oog houden dat er geen 'desinformatie' plaatsvindt. Die grote bedrijven gaan bijgevolg beslissen welke mening mag gezegd of geschreven worden en welke zal gewist worden.

We hebben de voorbije jaren o.a. over de vaccins nogal wat 'waarheden' horen verkondigen door de experten. Wie daartegen inging, werd gemuilkorfd. Achteraf bleek de desinformatie dan wel eens de juiste informatie.

Meningen moeten vrij zijn tot aan de grenzen die door het wetboek bepaald zijn (oproepen tot geweld, oproepen om te haten). De vrije meningsuiting laten beoordelen door privéondernemingen is niet de juiste weg.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

RyanR
Lid geworden op: 05 mei 2022, 20:10
Locatie: Brabant

10 nov 2023, 19:42

Wil. schreef:
07 sep 2023, 15:21
Vandaag gaat de DSA in. De Digital Service Act.

Dat is een regel die door de EU is uitgevaardigd en die inhoudt dat 19 grote digitale platformen zoals Google, Meta, X, Facebook enz. moeten in het oog houden dat er geen 'desinformatie' plaatsvindt. Die grote bedrijven gaan bijgevolg beslissen welke mening mag gezegd of geschreven worden en welke zal gewist worden.

We hebben de voorbije jaren o.a. over de vaccins nogal wat 'waarheden' horen verkondigen door de experten. Wie daartegen inging, werd gemuilkorfd. Achteraf bleek de desinformatie dan wel eens de juiste informatie.

Meningen moeten vrij zijn tot aan de grenzen die door het wetboek bepaald zijn (oproepen tot geweld, oproepen om te haten). De vrije meningsuiting laten beoordelen door privéondernemingen is niet de juiste weg.
Vrije meningsuiting?
De kranten worden sowieso gecontroleerd door privéondernemingen.
Reageren op krantenartikelen, ook via internet wordt sinds een paar jaar ook sterk aan banden gelegd.
Alleen reacties die de redactie welgevallig zijn worden geplaatst.
Hou dus op over vrije meningsuiting.
Dat bestaat niet meer.
Ook niet op TV, ook niet op internet.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

10 nov 2023, 19:52

Wie heeft jouw reactie eerst gecensureerd zodat die goedgekeurd werd om te mogen verschijnen?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

RyanR
Lid geworden op: 05 mei 2022, 20:10
Locatie: Brabant

11 nov 2023, 00:27

Wil. schreef:
10 nov 2023, 19:52
Wie heeft jouw reactie eerst gecensureerd zodat die goedgekeurd werd om te mogen verschijnen?
Dit forum niet. :)

Er is in Nederland niks meer waar je vrij uit kan spreken.
Ze plaatsen alleen iets als je ze naar de mond praat.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

11 nov 2023, 17:19

Zever in pakjes.

RyanR
Lid geworden op: 05 mei 2022, 20:10
Locatie: Brabant

12 nov 2023, 18:34

Fazal schreef:
11 nov 2023, 17:19
Zever in pakjes.
Kan je ook iets opbouwends zeggen?

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

14 nov 2023, 17:41

Ja hoor.
De gemiddelde Nederlander is aanspreekbaar, en 'durft' zijn/haar mening te zeggen.
Jij toch ook ...!? Wel ..., ik dus ook ..., alhoewel ik geen Nederlander ben.

RyanR
Lid geworden op: 05 mei 2022, 20:10
Locatie: Brabant

15 nov 2023, 16:05

Ik kan niet zeggen dat "zever in plakjes" een mening is.
Het slaat nergens op.

Verder kan je in Nederland op straat geïnterviewd worden, maar ze zenden alleen maar uit wat in de kraam van de zender te pas komt... De kijker wordt zo voor de gek gehouden.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

15 nov 2023, 16:48

Verder kan je in Nederland op straat geïnterviewd worden, maar ze zenden alleen maar uit wat in de kraam van de zender te pas komt.
Dat is hier toch net zo. De eindredactie van een programma beslist wie of wat er op het scherm komt - dat is toch logisch. Als mensen staan te bazelen of met de mond vol tanden staan of onzin uitkramen zal men daar in gaan knippen- dat zouden jij of ik ook doen als eindredacteur.
Wanneer het over entertainmentprogramma's gaat zoals quizzen etc. moet je een lijvig pak papieren tekenen waarin je je akkoord geeft over de uitzendingsmodaliteiten - ook dat het programma niet uitgezonden wordt bv. of dat je bijdrage niet weerhouden wordt.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

15 nov 2023, 18:06

Zelfs onze eigen VRT slaat de bal wel eens mis:
Het is opvallend dat zowel "Het journaal" als "De afspraak" niet expliciet meegeven dat de dokter NIET ter plaatse is. De redactie geeft toe dat dit beter wel was gebeurd en dat de man zelf ook niet goed gesitueerd was.

Gilbert is een Noorse arts die al vele jaren noodhulp verleent in Gaza, maar de redactie had ook beter meegegeven dat hij een activist is. De Noorse ngo waarvoor hij werkt, NORWAC, is pro-Palestijns geörienteerd.
Dit was de "dokter" die over joodse scherpschutters kwam lullen

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

15 nov 2023, 19:11

Hebt u zelf soms iets opbouwends te vertellen RyanR?
Ik niet. Maar een forum, zoals dit hier, nodigt nu eenmaal uit om kritiek te uiten.
Opbouwende kritiek zal al die conflicten niet uit de wereld helpen.
Alhoewel afbrekende kritiek dat al evenmin zal doen.
Sorry dus, RyanR.

.

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

16 nov 2023, 09:27

Zelfs als ik op sen.net een reactie begin te schrijven wordt dat meer dan eens onderbroken door een bericht,
"dat er onderhoudswerken" zijn en mijn bericht is meteen gewist. :mrgreen:

Soms denk ik dat er AI aan te pas komt Artificiële Intelligentie
Die dan beslist, dat ik een dom bericht heb geschreven :P

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

16 nov 2023, 10:04

frits1955 schreef:
15 nov 2023, 16:48
Verder kan je in Nederland op straat geïnterviewd worden, maar ze zenden alleen maar uit wat in de kraam van de zender te pas komt.
Dat is hier toch net zo. De eindredactie van een programma beslist wie of wat er op het scherm komt - dat is toch logisch. Als mensen staan te bazelen of met de mond vol tanden staan of onzin uitkramen zal men daar in gaan knippen- dat zouden jij of ik ook doen als eindredacteur.
Wanneer het over entertainmentprogramma's gaat zoals quizzen etc. moet je een lijvig pak papieren tekenen waarin je je akkoord geeft over de uitzendingsmodaliteiten - ook dat het programma niet uitgezonden wordt bv. of dat je bijdrage niet weerhouden wordt.
Dat is dan ook de reden waarom ik mij nooit zou laten interviewen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

16 nov 2023, 10:14

Hobo schreef:
16 nov 2023, 09:27
Zelfs als ik op sen.net een reactie begin te schrijven wordt dat meer dan eens onderbroken door een bericht,
"dat er onderhoudswerken" zijn en mijn bericht is meteen gewist. :mrgreen:

Soms denk ik dat er AI aan te pas komt Artificiële Intelligentie
Die dan beslist, dat ik een dom bericht heb geschreven :P
Zéér zeker goed mogelijk :lol:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

16 nov 2023, 10:17

Fred1950 schreef:
16 nov 2023, 10:04
frits1955 schreef:
15 nov 2023, 16:48
Verder kan je in Nederland op straat geïnterviewd worden, maar ze zenden alleen maar uit wat in de kraam van de zender te pas komt.
Dat is hier toch net zo. De eindredactie van een programma beslist wie of wat er op het scherm komt - dat is toch logisch. Als mensen staan te bazelen of met de mond vol tanden staan of onzin uitkramen zal men daar in gaan knippen- dat zouden jij of ik ook doen als eindredacteur.
Wanneer het over entertainmentprogramma's gaat zoals quizzen etc. moet je een lijvig pak papieren tekenen waarin je je akkoord geeft over de uitzendingsmodaliteiten - ook dat het programma niet uitgezonden wordt bv. of dat je bijdrage niet weerhouden wordt.
Dat is dan ook de reden waarom ik mij nooit zou laten interviewen.
:lol: :lol: en wat doe je dan hier, slimmeke? :lol:
Je geeft je mening te pas en te onpas over de dingen die anderen je vragen. Zoals hier.

Het enige verschil is dat je smoelwerk niet te zien is voor de anderen (wat mogelijks een voordeel is voor jou ... en voor ons)
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.