De Chinese strategie

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

28 nov 2021, 09:44

Amerika koopt enorm veel producten in China. Veel meer dan de Chinezen in Amerika kopen. Daardoor krijgt China een pak dollars binnen. Wat doen ze daarmee?

In plaats van hun dollaroverschotten te blijven gebruiken om Amerikaanse staatsobligaties te blijven kopen en Amerikaanse tekorten te financieren zoals vroeger, verstrekt China nu dollarleningen aan ontwikkelingslanden die, als ze in gebreke blijven, China de infrastructuur geven.

Recent heeft China de vlieghaven van Entebbe 'in bezit gekregen'. Tanzania kon de dollarschuld niet terugbetalen en China weigerde de lening te heronderhandelen. Die vlieghaven zijn de Tanzanianen kwijt.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

28 nov 2021, 09:46

Dat heet " imperialistisch kapitalisme" anno 2021.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

28 nov 2021, 09:48

Communistisch imperialisme lijkt me beter te omschrijven wat er gebeurt.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Idefix
Lid geworden op: 21 jun 2007, 18:58
Locatie: Vlaams Brabant

29 nov 2021, 11:39

Het is een feit dat China waar ze de mogelijkheid hebben westerse infrastructuren te kopen dat ook direct doen. Niet verschieten als er de één of andere dag een Chinees aan het hoofd van één of ander Belgisch energie bedrijf gaat staan.......
De zon is gratis voor iedereen

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

29 nov 2021, 16:22

Idefix schreef:
29 nov 2021, 11:39
Het is een feit dat China waar ze de mogelijkheid hebben westerse infrastructuren te kopen dat ook direct doen. Niet verschieten als er de één of andere dag een Chinees aan het hoofd van één of ander Belgisch energie bedrijf gaat staan.......
Ze hebben ergens ook al een haven in handen ....Het scheelde niet veel of Proximus was ook al zo goed als Chinees ( https://www.reuters.com/article/us-oran ... SKBN26U0YY ) . China is ook al eigenaar van Volvo ( https://www.marketwatch.com/story/chine ... 1633356215 ). Blijkbaar willen ze meer dan alleen maar hun historische "zijderoute" terug op poten zetten.

Het "rare" is dat het dan meestal heel goed gaat met de dingen die in Chinese handen zijn. 8) Waarom kunnen de "bleekscheten" niet wat die spleetogen doen ? 8O Maar goed, Chinezen zijn nu eenmaal workalcolics , ze werken 6 dagen op 7 en bovenal, ze doen dat graag ( werken is hun hobby ). Is er dan een reden om er kwaad op te zijn, of is het jaloersheid ?

Idefix
Lid geworden op: 21 jun 2007, 18:58
Locatie: Vlaams Brabant

29 nov 2021, 17:38

Fred1950 schreef:
29 nov 2021, 16:22
Idefix schreef:
29 nov 2021, 11:39
Het is een feit dat China waar ze de mogelijkheid hebben westerse infrastructuren te kopen dat ook direct doen. Niet verschieten als er de één of andere dag een Chinees aan het hoofd van één of ander Belgisch energie bedrijf gaat staan.......
Ze hebben ergens ook al een haven in handen ....Het scheelde niet veel of Proximus was ook al zo goed als Chinees ( https://www.reuters.com/article/us-oran ... SKBN26U0YY ) . China is ook al eigenaar van Volvo ( https://www.marketwatch.com/story/chine ... 1633356215 ). Blijkbaar willen ze meer dan alleen maar hun historische "zijderoute" terug op poten zetten.

Het "rare" is dat het dan meestal heel goed gaat met de dingen die in Chinese handen zijn. 8) Waarom kunnen de "bleekscheten" niet wat die spleetogen doen ? 8O Maar goed, Chinezen zijn nu eenmaal workalcolics , ze werken 6 dagen op 7 en bovenal, ze doen dat graag ( werken is hun hobby ). Is er dan een reden om er kwaad op te zijn, of is het jaloersheid ?
Na WO II vroeg me zich in Duitsland af hoe ze dat nog konden rechtgetrokken krijgen. Konrad Adenauer had het antwoord... Ze moesten 3 dingen doen; ARBEIT ARBEIT UND ARBEIT;;;.Ik ben een kind van die oorlog en heb die les onthouden...Gezien die tekst over die Chinezen en vermits ik 40 jaar gewerkt heb van 9 's morgens tot 9 's avonds van maandag tot en met zaterdag, ben ik direct in de spiegel gaan kijken of ik toevallig geen spleetogen gekregen had. Blijkbaat niet dus. D.W.Z. dat er hier ook zo een zotten zijn.... : Voor degenen die me gek vinden kan ik alleen maar zeggen dat het de enige manier is om iets te bereiken (tenzij ge het kunt erve natuurlijk) D :D :D :D :D
De zon is gratis voor iedereen

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

30 nov 2021, 10:40

China koopt tegenwoordig meer en meer landbouwgrond in de VS (naast gewoon vastgoed). Dat kan er op termijn toe leiden dat de voedselvoorziening van de VS gedeeltelijk beïnvloed kan worden door China.

China produceert 97 procent van de Amerikaanse antibiotica en ongeveer 80 procent van de actieve farmaceutische ingrediënten die in Amerikaanse medicijnen worden gebruikt. In feite heeft de communistische partij van China de controle over heel wat geneesmiddelen die voor Amerikanen het verschil tussen leven en dood betekenen. Is dit een goede ontwikkeling, vraagt Fox News zich af?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

01 dec 2021, 18:01

Een strijd tussen 2 spelers, de islam en China,dus kiezen tussen de pest en de cholera..... :mrgreen:
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

davang
Lid geworden op: 01 okt 2008, 20:55
Locatie: 8300 knokke-heist

03 dec 2021, 19:16

In feite helpen we de Chinezen op alle gebied, kijk naar de Europese nietsnutten, ze willen eigen leden zoals Polen en andere sancties opleggen omdat die 'leden' zich willen beschermen tegen dwaze regelgevingen.
Maar hebben alles over om de Chinezen te omhelzen, zelfs een 'lid' heeft volgens het financieel magazine Capital, Frankrijk hen € 140 miljoen aan ontwikkelingshulp gegeven...
Nog zolang niet geleden ging er een uitgebreide West Vlaamse delegatie op 'bezoek' bij de spleetoogjes, ze waren nog in 't vliegtuig op de tarmac en waren allen al gehackt... geen kat die durfde een klacht neerleggen...
Wat niet al lachend kan gezegd.....

Mebo870
Lid geworden op: 22 mei 2005, 13:11
Locatie: Laarne

03 dec 2021, 19:47

Al eens nagedacht dat wij het zijn die de chinezen rijk maken. Door goedkope spullen te kopen uit China maken we niet alleen onze bedrijven kapot, maar versluizen we Europees geld naar China, geld dat nooit meer in onze economie wordt gestoken. Als al ons spaargeld erdoor gedraaid is en die dag komt nog wel, wat dan? Geen werk, geen geld.
The key to happiness
Stay away from idiots

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

04 dec 2021, 09:09

Mebo870 schreef:
03 dec 2021, 19:47
Al eens nagedacht dat wij het zijn die de chinezen rijk maken. Door goedkope spullen te kopen uit China maken we niet alleen onze bedrijven kapot, maar versluizen we Europees geld naar China, geld dat nooit meer in onze economie wordt gestoken. Als al ons spaargeld erdoor gedraaid is en die dag komt nog wel, wat dan? Geen werk, geen geld.
Het grote probleem is .... wij maken die "goedkope" spullen niet eens , zelfs al zouden ze dan duurder worden. Alle mondmaskers , covid testsetjes , enz .... komen uit China omdat "wij" blijkbaar niet meer in staat zijn om die te maken. Wij zijn de krekels, zij de mieren .... en dat moeten we ons zelf verwijten.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

04 dec 2021, 16:19

Het grote probleem is .... wij maken die "goedkope" spullen niet eens , zelfs al zouden ze dan duurder worden. Alle mondmaskers , covid testsetjes , enz .... komen uit China omdat "wij" blijkbaar niet meer in staat zijn om die te maken. Wij zijn de krekels, zij de mieren .... en dat moeten we ons zelf verwijten.
De (echte) Chinezen doen dat ook niet die gebruiken dwangarbeiders,en nog liefst de Oeigoeren.....
https://www.oneworld.nl/lezen/lifestyle ... angarbeid/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

sibarita
Lid geworden op: 29 nov 2004, 22:44

07 dec 2021, 20:18

Een paar maanden geleden waren de reportages te zien van Ruben Terlou , een Nederlands arts die perfect Chinees spreekt en meerdere reportages gemaakt in China , zonder dat er een tolk bijkomt kijken. Natuurlijk werd overal gevolgd..... Nu had hij reportages gemaakt over China in de wereld , werd later ook op de VRT uitgezonden . Op de VPRO maken ze goede reportages !!

https://www.vpro.nl/programmas/de-werel ... nezen.html
Geniesse das Leben beständig , denn du bist länger tot als lebendig !
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

10 dec 2021, 18:03

De Jappen zijn de Duitsers van het Oosten ... de
Chinezen de Joden.
Met alle respect voor deze laatsten!!!
Ben verscheidene keren als reisleider met de schaapjes (toeristen) een reis doorheen China gaan maken. Zo'n twaalftal keer en als hobby. Ik verdiende daar niets aan maar had natuurlijk wel de reis gratis.
Natuurlijk verdienen die mensen daar geen loon als hier maar dat is niet nodig. De algemene prijzen om goed te leven in China ... daar kun je hier alleen maar van dromen met onze lonen. Dream on! En laat u aub niet teveel wijsmaken door kluppels/kluppelinnen die niet in staat zijn voor zichzelf te denken.
Zhai qien! (Tot ziens)

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

10 dec 2021, 18:53

"De Chinezen zijn de joden van het Oosten"

Ik welke zin bedoel je dit? Zijn ze door de eeuwen heen steeds opgejaagd geweest en werden er geregeld pogroms op hen georganiseerd? Werden ze op een keer bijna uitgemoord? enz.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.