60.000 langdurig werklozen in Vlaanderen

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)
dejules

20 dec 2019, 10:59

In die grote groep vormen mensen met een arbeidsbeperking - 41 procent bij wie al langer dan vijf jaar werkloos is - en oudere werkzoekenden (60 procent) een belangrijk aandeel.

https://trends.knack.be/economie/beleid ... 1576814595

Oude mensen die met meer dan anderhalve voet in hun pensioenleeftijd staan en mensen met een handicap ; dat zijn de mensen die 2 jaar of langer werkloos zijn.
Allemaal kansloos op de arbeidsmarkt.
Aan de andere kant is de helft vd actieven ambtenaar en heb je nog 425.000 mensen die langer dan 1 jaar onafgebroken in ziekte of invaliditeit zitten.

Kan iemand mij uitleggen hoe je die mensen kunt activeren door werkloosheid te beperken tot 2 jaar (berekend over een loopbaan van 45 jaar mag je maar 2 jaar max werkloos zijn, incl economische werkloosheid)?
Of door hen gemeenschapsdienst te laten doen?
U moet weten dat de mensen die vandaag gepensioneerd zijn :
1/ niet eens aan 29 effectief gewerkte jaren komen.
2/ de ambtenaren nog benoemd werden voor het leven.

DelaVega
Lid geworden op: 22 apr 2014, 17:05

20 dec 2019, 11:50

Ik ben een langdurige werkloze.

Door een onnodige risicovolle medische ingreep, heb ik gezondheidsschade opgelopen waardoor mij in het verleden een werklozenstatuut met een 33 procent blijvende arbeidsongeschiktheid werd toegekend.

Mijn bijzondere medische problematiek maakt eender welke beroepsactiviteit onmogelijk, aangezien de behandeling een groot lichamelijk en geestelijk lijden heeft veroorzaakt (blijvende lichaam verzwakkende schade en cognitieve stoornissen, dat met het ouder worden alleen maar toeneemt).
Windows 8.1; Geïnstalleerd geheugen 8,00 GB; 64-bits besturingssysteem; Intel(r)Core (TM) i5 4440 CPU @ 3.10GHz; Internet Explorer 11; Ccleaner; MWB; AdwCleaner; Windows Defender.
dejules

21 dec 2019, 11:48

DelaVega schreef:
20 dec 2019, 11:50
Door een onnodige risicovolle medische ingreep, heb ik gezondheidsschade opgelopen waardoor mij in het verleden een werklozenstatuut met een 33 procent blijvende arbeidsongeschiktheid werd toegekend.

In de wereld van de N-VA is er geen plaats voor U.
De Wever : "Wij zijn de partij voor mensen die werken, ondernemen en kapitaal hebben".
Tot daar het slechte nieuws DelaVega.
Het goede nieuws is dat die mensen met niet veel zijn vooral omdat die eerste groep onderhevig is aan de economische conjunctuur. Daarbij worden die ook wel eens ziek of krijgen een ongeval. En uiteindelijk komen die ook in de pensioenleeftijd terecht en die moet van de N-VA steeds opschuiven! Idealiter blijven mensen "aangepast" werken tot hun overlijdingsdag.
Die partij is in vrije val en de andere neo-liberale partij komt al in de buurt van de kiesdrempel.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

21 dec 2019, 12:46

DelaVega schreef:
Door een onnodige risicovolle medische ingreep,.......
Verklaar dat eens nader, dat 'onnodige'?

meredith
Lid geworden op: 18 jan 2009, 13:57

21 dec 2019, 12:56

Mijn buurvrouw heeft 30 jaar bandwerk gedaan en is op 58 jaar ontslagen (om economische redenen?)Zeheeft 1 jaar gestempeld en is toen opgeroepen door de VDAB. Met de nodige druk moest ze een opleiding verzorgende volgen. Ze heeft dit gedaan, is geslaagd en heeft stage gedaan., Ondertussen is ze bijna 61. De instelling waar ze stage gedaan heeft was zeer tevreden maar heeft tegelijk gezegd dat ze geen kans heeft op werk in de sector, gezien haar leeftijd. Ze willen haar wel graag als vrijwilliger.
Eendracht maakt macht

De kannibaal
Lid geworden op: 01 mei 2015, 18:25

21 dec 2019, 13:15

meredith schreef:
21 dec 2019, 12:56
Mijn buurvrouw heeft 30 jaar bandwerk gedaan en is op 58 jaar ontslagen (om economische redenen?)Zeheeft 1 jaar gestempeld en is toen opgeroepen door de VDAB. Met de nodige druk moest ze een opleiding verzorgende volgen. Ze heeft dit gedaan, is geslaagd en heeft stage gedaan., Ondertussen is ze bijna 61. De instelling waar ze stage gedaan heeft was zeer tevreden maar heeft tegelijk gezegd dat ze geen kans heeft op werk in de sector, gezien haar leeftijd. Ze willen haar wel graag als vrijwilliger.
De weg van de "geen keuze", die tegenwoordig velen moeten doorlopen. Ofwel volgt gij het maatschappelijke pestgedrag, ofwel komt gij om van de armoede. Met dank aan allen die de partijen steunen die dit pestgedrag hebben uitgevonden en dagelijks nieuwe maatregelen uit vinden om de burgers het leven zuur te mijden. Om de woorden van De Gucht te gebruiken, "Het is de schuld van de kiezers" en spijtig genoeg heeft
hij dan nog gelijk.
Ik hoop persoonlijk dat die dame niet zo stom is, om als vrijwilliger te gaan werken.

DelaVega
Lid geworden op: 22 apr 2014, 17:05

21 dec 2019, 13:20

Dicksy schreef:
21 dec 2019, 12:46
DelaVega schreef:
Door een onnodige risicovolle medische ingreep,.......
Verklaar dat eens nader, dat 'onnodige'?
Zonder al teveel in detail te treden: wegens het ontbreken van een vitaal karakter van de behandeling.
Windows 8.1; Geïnstalleerd geheugen 8,00 GB; 64-bits besturingssysteem; Intel(r)Core (TM) i5 4440 CPU @ 3.10GHz; Internet Explorer 11; Ccleaner; MWB; AdwCleaner; Windows Defender.
dejules

21 dec 2019, 13:26

meredith schreef:
21 dec 2019, 12:56
Mijn buurvrouw heeft 30 jaar bandwerk gedaan en is op 58 jaar ontslagen (om economische redenen?)Zeheeft 1 jaar gestempeld en is toen opgeroepen door de VDAB. Met de nodige druk moest ze een opleiding verzorgende volgen. Ze heeft dit gedaan, is geslaagd en heeft stage gedaan., Ondertussen is ze bijna 61. De instelling waar ze stage gedaan heeft was zeer tevreden maar heeft tegelijk gezegd dat ze geen kans heeft op werk in de sector, gezien haar leeftijd. Ze willen haar wel graag als vrijwilliger.
Mevrouw, uw buurvrouw heeft niet 1 jaar gestempeld maar al 3 jaar en met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid tot aan haar pensioen. Een opleiding en stage is onbezoldigd en in die periode krijg je een werkloosheidsuitkering. Natuurlijk willen ze haar als vrijwilliger. Zij moet dan gratis komen werken voor haar lage uitkering.

Aelbrecht
Lid geworden op: 02 mei 2019, 16:45

22 dec 2019, 10:05

dejules schreef:
21 dec 2019, 13:26
Mevrouw, uw buurvrouw heeft niet 1 jaar gestempeld maar al 3 jaar en met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid tot aan haar pensioen. Een opleiding en stage is onbezoldigd en in die periode krijg je een werkloosheidsuitkering. Natuurlijk willen ze haar als vrijwilliger. Zij moet dan gratis komen werken voor haar lage uitkering.
Volledig akkoord met dejules.

meredith
Lid geworden op: 18 jan 2009, 13:57

22 dec 2019, 11:03

dejules schreef:
21 dec 2019, 13:26
meredith schreef:
21 dec 2019, 12:56
Mijn buurvrouw heeft 30 jaar bandwerk gedaan en is op 58 jaar ontslagen (om economische redenen?)Zeheeft 1 jaar gestempeld en is toen opgeroepen door de VDAB. Met de nodige druk moest ze een opleiding verzorgende volgen. Ze heeft dit gedaan, is geslaagd en heeft stage gedaan., Ondertussen is ze bijna 61. De instelling waar ze stage gedaan heeft was zeer tevreden maar heeft tegelijk gezegd dat ze geen kans heeft op werk in de sector, gezien haar leeftijd. Ze willen haar wel graag als vrijwilliger.
Mevrouw, uw buurvrouw heeft niet 1 jaar gestempeld maar al 3 jaar en met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid tot aan haar pensioen. Een opleiding en stage is onbezoldigd en in die periode krijg je een werkloosheidsuitkering. Natuurlijk willen ze haar als vrijwilliger. Zij moet dan gratis komen werken voor haar lage uitkering.
Ja 'slimme' ik weet ook wel dt zij die opleidingsjaren haar werkloosheidsvergoeding heeft gekregen, zelfs met een beetje meer voor de moeite. Feit is dat ze op die manier gedurende de tijd van de opleiding uit de werkloosheidscijfers verdwijnt. Feit nr. 2 wie haalt het in zijn hoofd om een vrouw van die leeftijd, met geen enkele band met verzorging te verplichten om die opleiding te volgen, maar ja het quotum moet gehaald worden. Feit nr. 3 de vlaamse regering verwacht nu dat ze overal gaat solliciteren omdat ze geïnvesteerd hebben in haar opleiding.
En uiteraard is zij niet zo dom om als vrijwilliger te gaan werken.Een andere bedenking is dat instellingen gretig gebruik maken van 'stagiaires' i.p.v. mensen met een vast contract aan te nemen. Hetzelfde doet zich trouwens voor in de verpleging en ja zelfs met assistent dokters;
Eendracht maakt macht
dejules

22 dec 2019, 11:20

meredith schreef:
22 dec 2019, 11:03


Ja 'slimme' ik weet ook wel dt zij die opleidingsjaren haar werkloosheidsvergoeding heeft gekregen, zelfs met een beetje meer voor de moeite.
Nee Mevrouw, uw partij de N-VA heeft die premies afgeschaft.
Vandaag krijgt een werkloze niets extra als hij een opleiding volgt. Zelfs zijn verplaatsingsonkosten zijn niet gewaarborgd!
dejules

22 dec 2019, 11:22

meredith schreef:
22 dec 2019, 11:03
Feit nr. 2 wie haalt het in zijn hoofd om een vrouw van die leeftijd, met geen enkele band met verzorging te verplichten om die opleiding te volgen, maar ja het quotum moet gehaald worden.
Mevrouw, de N-VA wil dat alle mensen blijven werken tot hun dood.
Uitzondering voor politici, ondernemers en mensen met kapitaal.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

22 dec 2019, 11:31

dejules schreef:
Vandaag krijgt een werkloze niets extra als hij een opleiding volgt. Vandaag krijgt een werkloze niets extra als hij een opleiding volgt. Zelfs zijn verplaatsingsonkosten zijn niet gewaarborgd!
https://www.vdab.be/erkende-opleiding/voordelen

VDAB de verdomde leugenaars. Op hun website staat wat ze allemaal terugbetalen of waar ze in tussenkomen en dejules zegt dat het niet waar is. Hoe durven ze zo liegen, de kl......hommels. :twisted: :evil: :evil:

En ja de stimulanspremie verdwijnt pas op 1.01.2020 en dus heeft die vriendin van meredith daar kunnen van genieten.

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

22 dec 2019, 11:37

Dicksy ,

Alleen opleiding die wordt betaald met behoud van stempelgeld , ofwel door de werkgever , als ze van uit hun werkgever opleiding volgen .
Die winkel moet ook draaien om te overleven VDAB .

En als ik me niet heb vergis is er deze week ook iets in de krant gestaan , dat er ook veranderingen gaan gebeuren bij Vdab . Ga eens opzoeken .
Laatst gewijzigd door gast43 op 22 dec 2019, 11:57, 3 keer totaal gewijzigd.
dejules

22 dec 2019, 11:41

gast43 schreef:
22 dec 2019, 11:37

Die winkel moet ook draaien om te overleven VDAB .En daar beginnen ze ook met structurering ( Begrijpen wie begrijpen kan )
Het ziekteverzuim bij de VDAB scoort het hoogst voor bedrijven en (overheids-) instellingen binnen de Oeso.
Meer dan 50% van alle VDAB-medewerkers zijn digitaal analfabeet.
Het aantal betaalde vakantiedagen en feestdagen bij de VDAB ligt dubbel zo hoog als in de private sector.

Bron : Commissie werk en economie : Vlaams parlement.