Vliegtuigen voor de gewone burger

Hier is plaats voor openbaar debat.

Polmar
Lid geworden op: 23 feb 2004, 16:51

16 nov 2021, 14:47

Ze bestaan toch die vliegtuigen die geen uitstoot hebben !!! Want de politiekers en de sportwereld vliegen er wereldwijd mee, alleen de gewone burger vliegtuigen zijn sterk vervuilend, dat maken ze ons toch wijs !
Nu in Glasgow, daarna in Egypte en dan naar de Emiraten en ze zijn met duizenden die meevliegen, gratis en all-in natuurlijk. Heeft niets te maken met afgunst !!! Voel me alleen ferm bedrogen........ alweer !!

Polmar
Apple Imac Mojave

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

16 nov 2021, 15:32

Duurzaam vliegen is nog niet voor morgen, vliegtuigen hebben altijd een uitstoot.
Ga u een vb geven: een Boeing 747 neemt voor een langeafstandsvlucht meer dan 190 ton kerosine mee. Met 410 passagiers aan boord zijn dat per passagier vier badkuipen vol.
Als het vliegtuig tijdens een lange vlucht bijna al die brandstof verbrandt, veroorzaakt dat 530 ton CO2-­uitstoot. Dat is bijna 2,5 keer het gewicht van het vliegtuig – ach­tergelaten in de dampkring.
Die strepen die vliegtuigen tekenen? Dat is bevroren condens. Voor elke molecuul water blijft er ook één molecuul CO2 achter. Maar die zie je niet !!!
Daar komt nog bij de uitstoot van stikstofoxiden, waterdamp en aerosolen dit alles verandert de samenstelling van de atmosfeer.
En dan heb ik het nog niet gehad over ultrafijn stof, geluidsoverlast en natuurschade door stikstofuitstoot.
Dus DUURZAAM, mijn oor. :wink:

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

19 nov 2021, 11:17

Polmar schreef:
16 nov 2021, 14:47
Ze bestaan toch die vliegtuigen die geen uitstoot hebben !!! Want de politiekers en de sportwereld vliegen er wereldwijd mee, alleen de gewone burger vliegtuigen zijn sterk vervuilend, dat maken ze ons toch wijs !
Nu in Glasgow, daarna in Egypte en dan naar de Emiraten en ze zijn met duizenden die meevliegen, gratis en all-in natuurlijk. Heeft niets te maken met afgunst !!! Voel me alleen ferm bedrogen........ alweer !!
Polmar
Mogelijk dat zweefvliegtuigen milieuvriendelijk(er) zijn!?