Verkeersveiligheid

Hier is plaats voor openbaar debat.

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

09 aug 2021, 17:59

Eerste feit : het aantal verkeersdoden is de laatste vijf jaar in Vlaanderen met ongeveer 20% gestegen terwijl het in diezelfde periode in Wallonië met ongeveer hetzelfde percentage daalde.
Tweede feit : tijdens deze periode plaatste Vlaanderen honderden supplementaire flitspalen en trajectcontroles ; Wallonië hield het bij een paar tientallen op echt gevaarlijke plaatsen.
Conclusie : flitspalen en trajectcontroles dragen niets bij tot verkeersveiligheid.

Een populist zoals ik zou zelfs zeggen : het aantal van die dingen is omgekeerd evenredig met de verkeersveiligheid. Of ook nog : een pittig extraatje bovenop de verkeersbelasting in Vlaanderen.

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

10 aug 2021, 08:17

figaretto schreef:
09 aug 2021, 17:59
Eerste feit : het aantal verkeersdoden is de laatste vijf jaar in Vlaanderen met ongeveer 20% gestegen
En hoe komt dat denk je,
Juist:
Ze zijn meer en meer aandachtig met hun gsm, gps en met hun lief of aanhoudsters bezig dan met het verkeer.
En zeker ook de jongeren op hun fiets, zonder handen en maar surfen tijdens rijden.
En te voet is nog erger, ze lopen al surfend op hun gsm met hun stomme smoel tegen een paal.

Das rap opgelost als men bij zo een overtreding het voertuig in beslag neemt in verbeurt verklaart.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

10 aug 2021, 10:59

Ik stel mij de vraag waarom vele gepensioneerden 25 km/u met de e-fiets rijden. Het is precies een "sport" geworden om zo snel mogelijk van punt a naar b te 'fietsen". Hoe kan je zo van een ontspannend fietstochtje spreken ?
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

10 aug 2021, 11:54

En ik stel mij de vraag waarom 'minstens' 70% 'van alle' fietsers zich met ware doodsverachting in het verkeer gedragen. Zelfs vrouwen met kinderen voor- of achterop, vormen geen uitzondering. En fietsverlichting, zowel voor- als achteraan, schijnt blijkbaar nog altijd niet verplicht te zijn. De politie ziet dat ook, maar laat de overtreders met rust. Tenzij ze ervoor de opdracht tot controle hebben gekregen.

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

10 aug 2021, 16:21

Die reacties stroken misschien wel met de waarheid maar ik wou alleen maar wijzen op het feit -of de feiten -dat een regio die haar verkeersnet vol plant met allerlei bespiedingsobjecten, niets bijdraagt aan de verkeersveiligheid. Dure installaties, betaald door de bevolking om diezelfde bevolking nog wat extra geld uit hun zakken te kloppen. Onder het voorwendsel van veiligheid.
Wallonië speelt dat spelletje niet mee. Walen weten waarom.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

11 aug 2021, 11:52

De meeste weggebruikers menen niet meer te moeten nadenken.
Verkeerslichten, zebrastrepen, overal lijntjes waar je niet buiten mag kleuren, allemaal reglementjes welke speciaal zijn gemaakt voor degenen die hun verstand niet (of niet 'kunnen') gebruiken.
En het zijn exact diegenen die nog altijd al die regeltjes aan hun laas lappen. Ze doen gewoon alsof ze niet bestaan. Erger is dat het ook exact diegenen zijn, die zelden worden betrapt.
Maar voor al de rest is het idd zo, dat al die bespiedingsobjecten enkel dienen om extra geld uit onze zakken te kloppen. En gezien een groot deel van alle weggebruikers al die regeltjes volgt zònder na te denken, is het ook normaal dat er zoveel ongevallen gebeuren.

Verkeer in India - Delhi(met relatief weinig ongevallen). Wel versnelde weergave.
https://www.youtube.com/watch?v=KnPiP9PkLAs


Het meest krankzinnige verkeer in Hanoi - Vietnam.
Geen kruispuntlichten, geen regeltjes.
En, tòch, relatief weinig ongevallen.
https://www.youtube.com/watch?v=Uz5uxAsrbwI&t=52s

En toch relatief weinig ongevallen? Hoe komt dat?
Omdat de weggebruikers daar het aan zichzelf verplicht zijn om uit te kijken, èn ..., hun verstand te gebruiken, èn ... iedereen zijn/haar plaatsje te gunnen onder de zon.
Lijkt mij veiliger dan al die regeltjes hier bij ons.