Mens, erger je niet!

Hier is plaats voor openbaar debat.

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

25 nov 2020, 15:19

Wel Figaretto ik volg je goede raad en antwoord nog even op ergernis over het behandelen door zorgpersoneel.
Waarschijnlijk bedoelen ze het goed en is het een blijk van zacht handelen, maar inderdaad het is eigenlijk betutteling; Wat mij dan weer ergert( als je het zo wil noemen) is het a priori van uitgaan dat ouderen allemaal van levensliedjes of dergelijke houden ( bv Lichtjes Schelde ) er zijn er toch zeker meer en meer die zoals ik houden van een stevige rocker.

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

25 nov 2020, 15:37

Geldt voor mij ook, kitten. Zoals bijvoorbeeld deze van Deep Purple :
https://www.youtube.com/watch?v=ikGyZh0VbPQ

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

25 nov 2020, 17:03

Als ik dat allemaal lees zijn hier nog echte rockers onder ons ( corona rockers), als ge die muziek hoort zou je toch direct uit de bol gaan en dat stom mondmasker aan de haak hangen :P , maar ja we mogen nog niet. :lol: :lol:

Wiana
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:04
Locatie: Brugge

25 nov 2020, 17:06

figaretto schreef:
25 nov 2020, 11:29

En nu terug on topic : ik erger me soms wanneer ik in televisiereportages uit de WZC’s het verplegend personeel de bewoners hoor aanspreken in zinnen met uitsluitend verkleinwoordjes zoals men dat met kleine kinderen doet. Ik mag er niet aan denken dat, wanneer ik ooit in zo’n gesticht terecht zou komen, zo iemand me zou zeggen : “Ha, figarettootje, ik ben hier met je koffietje en je koekske. Heb je al je kakske gedaan ? Straks breng ik je medicamentje en als je graag een boekje wil ? Een Spinozaatje of een Schopenhauertje ? Brrrrr…
Dat is nu eens iets waar ik me ook al jàren over erger, figaretto : het gebruik van die verkleinwoorden !!!
Net alsof we, omdat we wat ouder zijn, allemaal debiel zijn !
Moet je er eens op letten hoe vaak tegenover ons verkleinwoorden gebruikt worden (niet alleen in TV-reportages) !
Mens, daar kan ik me aan ergeren en soms herhaal ik dat woord dan wel eens in de "gewone" vorm ...
Arrogant misschien, maar ik voel er me wel goed bij :wink:
HP Notebook - Windows10 Home
Intel(R)Core(TM)i5 - 6200U CPU@2.30GHz -2.40GHz
RAM 7,92 GB - 64bits best.x64-proces.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

25 nov 2020, 17:47

Als ik iemand jonger, ondanks een goed gesprek, vertel dat ik 84 ben, dan ben ik hem/haar, al voor de helft kwijt.
Dat zie je aan hun blik, of aan hun houding. Die veranderen onmiddellijk.
Ze weten niet goed hoe daar mee om te gaan. Ik voel mij dan opeens ouwe zak.
't Is ergens spijtig, maar daar erger ik mij niet meer aan.
Want tenslotte 'voel' ik véél jonger dan ik in werkelijkheid ben.
Soms voel ik mij zelfs jonger dan hen. :wink:

Wiana
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:04
Locatie: Brugge

25 nov 2020, 17:54

Fazal schreef:
25 nov 2020, 17:47
Als ik iemand jonger, ondanks een goed gesprek, vertel dat ik 84 ben, dan ben ik hem/haar, al voor de helft kwijt.
Dat zie je aan hun blik, of aan hun houding. Die veranderen onmiddellijk.
Ze weten niet meer goed hoe daar mee om te gaan.
't Is ergens spijtig, maar daar erger ik mij niet meer aan. :wink:
Ik dus wel, Fazal, al ben ik geen 84.
Vanaf het moment dat je niet meer in het arbeidscircuit meedraait,
ben je voor sommigen afgeschreven en... hulpbehoevend.
(daar waar "ze" het jaar voordien - toen je nog wel werkte dus -naar je opkeken.)
Heeft het iets met de opleiding te maken ??? Geen idee.
HP Notebook - Windows10 Home
Intel(R)Core(TM)i5 - 6200U CPU@2.30GHz -2.40GHz
RAM 7,92 GB - 64bits best.x64-proces.

Wiana
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:04
Locatie: Brugge

25 nov 2020, 18:07

Fazal schreef:
25 nov 2020, 17:47
Als ik iemand jonger, ondanks een goed gesprek, vertel dat ik 84 ben, dan ben ik hem/haar, al voor de helft kwijt.
Dat zie je aan hun blik, of aan hun houding. Die veranderen onmiddellijk.
Ze weten niet goed hoe daar mee om te gaan. Ik voel mij dan opeens ouwe zak.
't Is ergens spijtig, maar daar erger ik mij niet meer aan.
Want tenslotte 'voel' ik véél jonger dan ik in werkelijkheid ben.
Soms voel ik mij zelfs jonger dan hen. :wink:

Sorry Fazal, ik had alleen je eerste posting gelezen .
Dàt is het net : WIJ voelen ons veel jonger, beter, dan de leeftijd
die jonge mensen op ons "plakken" .
Zou het kunnen dat een gebrek aan communicatie hier de oorzaak van is ?
HP Notebook - Windows10 Home
Intel(R)Core(TM)i5 - 6200U CPU@2.30GHz -2.40GHz
RAM 7,92 GB - 64bits best.x64-proces.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

25 nov 2020, 18:25

Wiana schreef:
25 nov 2020, 18:07
Sorry Fazal, ik had alleen je eerste posting gelezen .
Dàt is het net : WIJ voelen ons veel jonger, beter, dan de leeftijd
die jonge mensen op ons "plakken" .
Zou het kunnen dat een gebrek aan communicatie hier de oorzaak van is ?
Waarom 'sorry' Wiana? Voor niets nodig, echt niet! :wink:
Het is al altijd duidelijk geweest dat wij, ouderen, niet meer meetellen in de wereld van de jongeren.
En het hoeft zelfs niet eens zoveel jaren te schelen.
En jawel, het wordt idd langs om moeilijker om nog met iemand een gezellige conversatie aan te gaan.
En dat geldt niet alleen voor jongeren met ouderen.
Wie zei ook weer: "de wereld is om zeep"? Ha ja, dat was die nieuwe kok in Bompa Lawijt. :wink:
Goeie serie trouwens. Vond ik toch, tenminste. :D

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

25 nov 2020, 18:47

Ik heb mij vandaag, bij valavond, weer heel erg geërgerd (het wordt een hobby) aan fietsers die zonder licht rijden, ja, zelfs moeders met een kind achterop! Niet te geloven! Ze wringen zich met ware doodsverachting door het verkeer, zonder ook maar één keertje te vertragen als er gevaar dreigt.
En voor voetgangers stoppen ...? Doen ze zeker niet. :evil:

Wiana
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:04
Locatie: Brugge

25 nov 2020, 19:17

"Mens erger je niet", Fazal :wink:
Weet je, sinds eind oktober heb ik weer een puppy in huis.
En die is net zo'n deugniet, net zo onzindelijk én net zo lief
als onze puppy 20 jaar geleden ...
En nee, hij vroeg niet hoe oud ik ben...
Hoe meer mensen ik ken ...

:wink:
HP Notebook - Windows10 Home
Intel(R)Core(TM)i5 - 6200U CPU@2.30GHz -2.40GHz
RAM 7,92 GB - 64bits best.x64-proces.

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

26 nov 2020, 10:58

fazal schreef : " Wie zei ook weer: "de wereld is om zeep"? Ha ja, dat was die nieuwe kok in Bompa Lawijt. :wink: "

Ook Urbanus wist dat al lang geleden, luister maar even :
https://www.youtube.com/watch?v=AdhaBttpHMc

Lukas
Lid geworden op: 17 aug 2005, 17:59
Locatie: Antwerpen

26 nov 2020, 11:24

Als eerste item in het VRT-journaal van gisterenavond (19 u) kwam het overlijden van de Argentijnse voetballer Maradona aan bod. Ruim 11 minuten (elf!) werden hieraan besteed. Twee sportjournalisten werden er ter assistentie bijgehaald en Hanne Vercouteren zat er bij voor spek en bonen.

Het overlijden van de man is natuurlijk pijnlijk en triest voor zijn familie en vrienden. Maar, met alle respect,
is de mega-aandacht op onze Vlaamse zender niet wat overdreven?

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

26 nov 2020, 11:38

Lukas schreef:
26 nov 2020, 11:24
Als eerste item in het VRT-journaal van gisterenavond (19 u) kwam het overlijden van de Argentijnse voetballer Maradona aan bod. Ruim 11 minuten (elf!) werden hieraan besteed. Twee sportjournalisten werden er ter assistentie bijgehaald en Hanne Vercouteren zat er bij voor spek en bonen.

Het overlijden van de man is natuurlijk pijnlijk en triest voor zijn familie en vrienden. Maar, met alle respect,
is de mega-aandacht op onze Vlaamse zender niet wat overdreven?
Dat was ook zo op VTM , en dat ganse gedoe erom vindt ik ook overdreven. Het was zelfs groot nieuws dat een belgische speler ooit eens samen met hem geplast had voor een dopingtest.

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

26 nov 2020, 12:21

Bij zijn openingsposting “Mens, erger je niet”, heeft Fazal een beetje het gras voor onze voeten weggemaaid omdat hij zowat alle mogelijke aanleidingen tot ergernis vermeldde. Het was even tobben om daar nog iets te kunnen aan toevoegen. Gelukkig hebben we hier nog de WZC’s uit de brand kunnen slepen, die ondanks hun terechte lofbetuigingen in de pers, toch nog betrapt konden worden op onhebbelijkheden zoals het onterechte gebruik van verkleinwoordjes en de foute muziekkeuze.
Ik stond dan ook op het punt om het op te geven totdat ik gisteren, tijdens een coronawandeling in een bospad op een nieuwe ergernis stootte. De zalige stilte aldaar werd plots onderbroken door een ijzingwekkende kreet achter mij alsof iemand een doodskreet uitte. Alert keek ik om en zag dat het een fietser was die ruim baan voor hem zocht omdat ik in zijn weg liep. Ik sprong dan ook opzij.
Fietsers heb je in velerlei soorten. Velen bewegen zich trapsgewijs voort en houden zich aan de verkeersregels. Maar er zijn er ook die dit als sport beoefenen. Die rijden niet zomaar met een “fiets” maar met een peperduur ding met alles der op of der niet op, zoals een fietsbel. Blijkbaar is een fietsbel van pakweg €4,95 te kostelijk om nog toe te voegen aan hun vehikel van om en bij de duizend euro. Maar waarschijnlijk gaat het hier niet over de prijs maar over het imago. Ze zijn van oordeel dat wanneer Wout Van Aert zonder fietsbel Milaan-San Remo wint, het dan ook niet noodzakelijk is om dergelijk onaerodynamisch instrument op hun materiaal te bevestigen. Meer nog, Luis Hamilton rijdt toch ook niet met een claxon op zijn bolide ? Ze voelen enig verwantschap.
Ik denk nochtans dat een fietsbel wettelijk verplicht is om zich met een fiets te verplaatsen. En zelfs indien niet, zou ik het wenselijk vinden hierdoor attent te worden gemaakt in plaats van opzij geschreeuwd te worden. Kijk, de laatste tijd wordt de politie verzocht toezicht te houden op de naleving van de coronamaatregelen. Akkoord. Wie niet zonder mondmasker rondloopt op de daartoe voorziene plaatsen zal gesanctioneerd worden. Wie vroeger gemaskerd een bankkantoor binnenliep werd onmiddellijk als verdachte beschouwd en mogelijks in de boeien geslagen. Wie nu zonder masker binnenloopt riskeert hetzelfde.
Tot daar de fietsbel. Vandaag kennis genomen over de dood van Maradona. Zéér uitvoerig ! Iemand ?

(Vlak voor het plaatsen van mijn ding merkte ik dat Lukas al iets had geschreven over mijn laatste opmerking. Met een reactie van flupke 2)

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

26 nov 2020, 12:54

Een fietsbel kost niet alleen 4,95 euro, maar maakt de fiets zwaarder(hm), en vergroot ook nog de tegenwind.
Zodoende moet de fietser (véél) harder trappen om al deze moeilijkheden te kunnen overbruggen.
En verder is het stoppen met een fiets niet aan te raden, want dan moet je nog veel harder trappen om opnieuw op gang te geraken. En dat, zal dan ook wel een van de oorzaken zijn dat fietsers niet stoppen voor voetgangers, en o.m. figaretto van de wandel- en fietsbaan afschreeuwen. Maar dat laatste lijkt mij meer op kreten van paniek, meer bepaald, uit angst van toch te moeten vertragen, en om aldus te voorkomen dat hij zijn hart nog zwaarder moet belasten om terug op gang te komen.

Dus ..., foei Figaretto. :wink: :D