online shopping

Vragen/antwoorden betreffende overige vragen, die niet passen in bovenstaande forums.

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

28 mar 2020, 18:48

Voor de eerste keer een online aankoop gedaan.
Eigenlijk voel ik me een beetje schuldig tegenover de winkels waar men geen online aankopen kan doen en die verplicht waren te sluiten en waar we altijd naartoe gingen.
Zijn er hier senioren die de gewoonte hebben van online aankopen en wat vinden jullie ervan dat er toch 'kleine' winkeliers zijn die nu NIETS kunnen verkopen.

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

28 mar 2020, 19:34

Als enkeling kan je die evolutie onmogelijk tegenhouden.
En dat hoeft ook helemaal niet.
Het zijn de winkeliers die gelijke tred moeten houden met die evolutie.
Daar zit gewoon niets anders op.
Het is een ingrijpende aanpassing, maar aanpassen hoort bij het zakendoen.

het verlies zit hem volgens mij vooral in het verkruimelen van het sociale weefsel wanneer de kleine winkels niet meekunnen en daardoor sluiten.
Dat is een verlies voor de lokale gemeenschap.
Online shoppen is praktisch, maar zielloos.
Voor oudere winkeliers is het niet fijn als ze niet meer tegen online concurrentie opkunnen, en anders nog wel hun winkel hadden gehouden tot aan hun pensionering.
Maar bakkers, beenhouwers, tavernes, restaurants, kappers, plantencentra, en alles wat moeilijk of niet online gaat, die zullen overleven.

Bijvoorbeeld:
Boeken koop ik zowel in de plaatselijk Standaard boekenwinkel als online bij andere aanbieders, en ik heb gemerkt dat de prijzen dezelfde zijn.
Standaard past zich dus aan de evolutie aan.
Vroeger ging ik voor de lotto naar de gazettenwinkel.
Dat is lang voorbij, lotto wordt online gespeeld, en de gazetten lees je ook online.
Jammer voor de gazettenwinkel dus, maar niks aan te doen.
Groentenpaketten daar doe ik niet aan mee, ik vind dat je groenten moet kunnen keuren.
Dierenvoeding heb ik voor exact hetzelfde product veel goedkoper gevonden op het net, dan in de plaatselijke dierenwinkel.
En voor de lagere prijs brengen ze het dan nog tot aan je deur, je snapt het soms niet hoe ze het klaarspelen.
Jammer voor de plaatselijke winkel dus.
Ondank is 's werelds loon

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

28 mar 2020, 22:10

Ge troost mij een beetje maior domus. Ik moet mij dus niet schuldig voelen.

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

29 mar 2020, 08:51

Ik wil U niet bang maken, maar als je dit doet voor het corona virus,
Op de artikelen die je ontvangt kunnen ook deze microben zitten,
De doos ontvangen, op de doos want deze doos is door vele handen gegaan
Uitpakken,
op het artikel zelf kunnen sporen zitten
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

29 mar 2020, 09:17

ja, nu is 1,5 m afstand houden zo te horen ook niet voldoende, ze weten het ook niet meer. Minister President J.B. zei gisteren op VTM , ja men mag naar zijn lief gaan!!, 2 minuten ervoor zei hij dat het van belang was dat men in een cocon blijft (dwz (denk ik) in gezinsverband!! , dus je lief hoort toch bij een andere cocon of heb ik het mis ,dat lief komt uit een ander gezin (hopelijks toch) dus bij wie is die persoon al in contact geweest??
Ze weten het ook niet en proberen van alles om toch enig effect te hebben, dat virus gaat de wereld rond en hoe goed je ook oplet ,eens ben je de pineut of je mag je deur niet meer uitkomen voor niets en hopen als je bevoorraad wordt dat er niets op de verpakking is achter gebleven want door hoeveel handen is dat product al geweest???
Als je het geluk aan je kant hebt geraak je niet besmet , we moeten met dat gevaar leren leven en mee omgaan en dat is na ons onbezorgd leventje een hele grote aanpassing.
Opletten is de boodschap maar het moet op de lange duur nog leefbaar blijven ( denk ik), we zijn nog maar aan het begin wacht nog enkele maanden , je kan geen maatschappij lang in quarantaine houden of er gebeuren andere feiten , want dat gaat op de mensen hun heupen beginnen werken en depressies veroorzaken.

dafke
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:43
Locatie: maaskant

29 mar 2020, 10:56

Ik luister alleen naar de nationale veiligheidsraad Die andere politiekers zouden beter hun mond houden over Corona De Crem heeft ook dingen zitten te zeggen die niet kloppen!

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

29 mar 2020, 11:24

benq schreef:
29 mar 2020, 08:51
Ik wil U niet bang maken, maar als je dit doet voor het corona virus,
Op de artikelen die je ontvangt kunnen ook deze microben zitten,
De doos ontvangen, op de doos want deze doos is door vele handen gegaan
Uitpakken,
op het artikel zelf kunnen sporen zitten
Ja maar als je in de supermarkt groenten of fruit in je tas laadt, dan zullen daar ook wel virussen op zitten.
En op de winkelkarretjes, en op het Bancontacttoestel.
Als ik na het winkelen in de wagen stap, reinig ik direct mijn handen met een vochtig doekje voor eenmalig gebruik. Doekje in plastiek zak en thuis in de prullenmand.
Thuis opnieuw handen wassen en dan pas de boodschappen uitladen.
En daarna weer eens handen wassen.
Veel meer kan je niet doen.
Die virussen kunnen ondertussen dus ook in je koelkast zitten.
Het is onmogelijk om het risico volledig uit te sluiten.

Ik denk zelfs dat online bestellen en aan de deur laten leveren, minder riskant is dan in de winkels te gaan rondhangen, waar zoals ik vaststel de meeste mensen zéér nochalant met social distancing omgaan.
Ondank is 's werelds loon

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

29 mar 2020, 18:13

Ik ben een fervente online koper, ik laat zelfs leveren door Delhaize . Al deze leveranciers houden zich zeer goed aan de leverrichtlijnen, zelf moet je dat ook doen. Ze bellen, ze zetten je aankoop in de gang en jij gaat hem pas ophalen als ze weg zijn. Betalen gebeurt on line of met een overschrijving online.
Wat op de pakketten eventueel zou zitten kan evengoed op je zelf gedane aankoop zitten, daar neem je ook weer dezelfde maatregel, je pakt alles uit, zet de verpakking weg en was je handen.
Kwa boekenprijzen moet ik toch zeggen dat de prijzen niet overal de zelfde zijn soms is er wel 20% verschil, op 20€ is dat toch niet verwaarloosbaar, ten andere of nu bij de Standaard in de winkel of online koop dat maakt toch geen verschil.

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

29 mar 2020, 23:29

Ik haat dat eeuwig gevangen zitten wachten om toch maar de koerier niet te missen die je online aankopen brengt.Nu zit je uiteraard thuis, maar anders durf je nog niet tot in de tuin de dag dat je een pakketje verwacht.
En als ik online koop dan is het meestal omdat het een pakket is dat te groot is om met de fiets te vervoeren.
Afleveren aan een ophaalpunt is dus geen optie.

kitten
Lid geworden op: 15 apr 2004, 18:19
Locatie: Deurne/Antwerpen

30 mar 2020, 02:21

Bij de meeste leveringen krijg je een korte tijd op voorhand een mailtje of berichtje dat de bezorger op weg is, je hoeft zeker niet thuis te kamperen, nu wel natuurlijk, alle diensten zijn overbelast. Delhaize bv. regelt dat ( onder normale omstandigheden, niet nu) binnen een tijdslot van 45 minuten en ze zijn nooit fout, bpost en NL post hebben vaste rondes in de stad, die komen altijd op hetzelfde uur langs. Misschien is het omdat ik dat zo gewoon ben , ik vind het prima, ik haat naar de stad gaan om te " winkelen"

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

30 mar 2020, 08:25

Helena van Troje schreef:
29 mar 2020, 23:29
Ik haat dat eeuwig gevangen zitten wachten om toch maar de koerier niet te missen die je online aankopen brengt.Nu zit je uiteraard thuis, maar anders durf je nog niet tot in de tuin de dag dat je een pakketje verwacht.
En als ik online koop dan is het meestal omdat het een pakket is dat te groot is om met de fiets te vervoeren.
Afleveren aan een ophaalpunt is dus geen optie.
Afhankelijk van hoe je woont, kan je speciale brievenbussen of koffers plaatsen (bijvoorbeeld onder de carport) waar de pakjesdienst je goederen in zet. Er zijn verschillende afmetingen en systemen voor beveiliging zodat enkel pakjesdienst kan leveren, en enkel jij de koffer kan openen, en niet een voorbijganger met slechte bedoelingen.
De systemen waarbij de pakjesdienst tijdelijke toegang krijgt tot je autokoffer, waar die ook geparkeerd is (bijvoorbeeld op de parking van je werk, of voor je deur) zijn in opkomst. Alleen de pakjesdienst kan het pakket in je koffer zetten. Super-flexibel en veilig systeem, dat al werkt, maar wacht op toepassing op grote schaal. De autoproducent moet deze mogelijkheid uiteraard voorzien bij de auto. Maar ik dacht dat dit bij recente dure auto's al het geval was.
Ondank is 's werelds loon

Wiana
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:04
Locatie: Brugge

30 mar 2020, 08:48

I.v.m. het online shoppen :
onlangs hoor ik op de radio dat W.Torfs , samen met enkele andere
bedrijfsleiders, bezig was met het opstellen van een lijst met
Vlaamse (Belgische)bedrijven waar je online kan kopen.

Het is immers niet zo, dat het altijd om een Belgisch bedrijf gaat,
zelfs al eindigt het adres op be.
Iemand een idee of die lijst al opgesteld is en waar die eventueel te
vinden is ?

Ik heb helemaal niets tegen online shoppen,
maar vind wel dat we , zeker nu,
onze Vlaamse (Belgische) bedrijven moeten steunen !

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

30 mar 2020, 08:57

Wiana schreef: Ik heb helemaal niets tegen online shoppen,
maar vind wel dat we , zeker nu,
onze Vlaamse (Belgische) bedrijven moeten steunen !


... en hebben die Belgische bedrijven ook ons gesteund als het goed ging????

Wiana
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:04
Locatie: Brugge

30 mar 2020, 09:06

Dank zij de goed draaiende economie hebben we het
toch ook goed, Paul ? Of niet ?

dafke
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:43
Locatie: maaskant

30 mar 2020, 09:16

Veel online winkels hebben in Belgie maar ook in andere landen Winkels en online winkels