Leeuw van Waterloo

Dit is de plaats voor cultuur en historie. Ook voor nostalgie en geschiedenis van steden, dorpen, kerken, rivieren, enz. kan je hier terecht.

Lofece
Lid geworden op: 31 mar 2015, 09:51

17 nov 2019, 19:19

Als je de leeuw van Waterloo bezoekt dan valt het op hoe gigantisch groot die leeuw is .Ik zou graag te weten komen hoe ze dat beeld daar vanboven gekregen hebben maar vind nergens enige informatie .Dus mocht iemand iets meer weten ....

mira
Moderator SeniorenNet
Lid geworden op: 15 aug 2004, 18:22
Locatie: Het Vlakke Land bij de Noordzee

17 nov 2019, 20:25

Het standbeeld van de leeuw bestaat uit negen delen welke gegoten werden destijds in de hoogovens te Seraing van John Cockerill en bij de bouw werden samengesteld.
bron : https://nl.wikipedia.org/wiki/Leeuw_van_Waterloo

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

17 nov 2019, 20:29

Ik wou eerst schrijven steen per steen, maar de leeuw is in brons 8O
Het zal gewoon met trekken en duwen geweest zijn :lol:

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

28 nov 2019, 13:33

Het monument de "Leeuw van Waterloo" heet eigenlijk feitelijk "Butte du Lion". Wat betekent "Heuvel van de Leeuw".
De hedendaagse naam "Leeuw van Waterloo" heeft hij eigenlijk meegekregen doordat de "Slag van Waterloo" daar in de omringende velden is gestreden.
Ook in tegenstelling met wat velen zouden denken staat de Leeuw op het grondgebied Braine-l'Alleud/Eigenbrakel en niet op Waterloo.

De Leeuw staat op een sokkel/pilaar van 40m hoog dat vertrekt van de begane grond en dan aangevuld werd met grond.
Preciese gegevens over de constructie ervan bestaan er niet meer, wel een zo goed mogelijke reconstructie op basis van overleveringen en nog bestaande weergevonden documenten.

In mijn zotte schooljaren - meer dan 50 jaar geleden - da spel nog verschillende keren opgeklommen langs den achterkant.... :roll: :lol: :lol:

Hier heb je bij benadering een redelijke weergave van de constructie:
https://www.guides1815.org/Butte_Lion_2juin2017_BLA.pdf

E.T. schreef:
17 nov 2019, 20:29
Ik wou eerst schrijven steen per steen, maar de leeuw is in brons 8O
E.T. , de Leeuw is in Gietijzer. 8)
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

28 nov 2019, 17:19

:oops: tja 't is niet al 'brons' dat blinkt ...