Fiscale fiche

Vragen/antwoorden betreffende uw pensioen.

Richard 1952
Lid geworden op: 27 apr 2023, 17:25

27 apr 2023, 17:34

Hallo
Ben nieuw op dit forum,maar val toch meteen met de deur in huis.
Mijn vraag betreft de fiscale fiche die men jaarlijks van de pensioenkas krijgt.
Ben gehuwd,heb een gezinspensioen als werknemer en echtgenote is ouder dan 65.
Vorig jaar kregen we beiden een fiscale fiche.
Het pensioen was dus opgesplitst zodat we beiden konden genieten van een belastingaftrek.
Dit jaar kreeg ik enkel nog een fiscale fiche opmijn naam.
Weet iemand raad?
Bedankt bijvoorbeeld.
Richard

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

28 apr 2023, 17:07

Richard 1952 schreef:
27 apr 2023, 17:34
Ben nieuw op dit forum,maar val toch meteen met de deur in huis.
Mijn vraag betreft de fiscale fiche die men jaarlijks van de pensioenkas krijgt.
Ben gehuwd,heb een gezinspensioen als werknemer en echtgenote is ouder dan 65.
Vorig jaar kregen we beiden een fiscale fiche.
Het pensioen was dus opgesplitst zodat we beiden konden genieten van een belastingaftrek.
Dit jaar kreeg ik enkel nog een fiscale fiche opmijn naam.
Weet iemand raad?
Ik zit zowat in hetzelfde geval.......maar.....laat u niet vangen, want "schijn bedriegt". :roll:

De vorige jaren kreeg ik steeds maar 1 fiscale fiche voor mijn "gezinspensioen", dus gebaseerd op mijn eigen pensioen + 25%.

Verleden jaar hebben ze dat opgesplits in 2 fiches: 100% op mijn naam en 25% op naam van mijn echtgenote.
Daardoor werd de indruk gewekt dat je een lagere belasting ging genieten in de "moeilijke corona-periode".
Maar....niets is minder waar......of je nu dat gezins-pensioen ingeeft in zijn totaliteit op uw naam ofwel gesplitst en deels op uw echtgenote, het "te betalen bedrag" ofwel de eindafrekening blijft op de cent na identiek hetzelfde. 8O

Doe eerst eens een simulatie met "Tax-calc" in verschillende vormen van ingave en je weet het meteen. (het is nog altijd de versie 2022 dat online staat, versie 2023 moet nog verschijnen.

Maar ja......het gedacht doet ook al veel nietwaar ? Men maakt de mensen blij met een dooie mus - of men probeert toch.
Voor mij is dit een "charlatan-regering" , de mensen in een voordeel proberen te doen geloven terwijl het tegendeel waar is. Als u er een ander woord voor heeft, hou u zeker niet in..... :mrgreen:

Dit is dus wel gebaseerd op een "arbeiderspensioen in gezinsmodus".....en dit jaar terug maar 1 fiscale fiche.
Of dat nu een verschil maakt voor andere pensioenen weet ik dus niet.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

28 apr 2023, 19:29

Als je Tax on web gaat zien, zal je alle fiches terugvinden.
Een gezinspensioen wordt tegenwoordig weergegeven via een fiche op iedere partner. Voor de vrouw wordt 10 % van het totaal vermeld, voor de man 90 %. En dat is zowel voor het belastbaar bedrag als ²voor de ingehouden voorheffing.
Het uiteindelijk resultaat zal hetzelfde zijn. Ik denk dat deze werkwijze het gevolg is van een aanval van woke ivm emancipatie.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

28 apr 2023, 19:31

@ Charlie : eigenlijk zever jij er een eindje op los..........
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

28 apr 2023, 20:42

wanton schreef:
28 apr 2023, 19:31
@ Charlie : eigenlijk zever jij er een eindje op los..........
Nee wanton, ik zever er niet op los, ook al zijn sommige zinnen wel sarcastisch bedoeld. :wink:

1) Voor het aanslagjaar 2021- inkomsten 2020 kreeg ik één fiscale fiche op mijn naam met de totaliteit van het gezinspensioen. (Voor mij dus en mijn echtgenote samen.)

2) Voor het aanslagjaar 2022 - inkomsten 2021 kreeg ik 2 fiscale fiches, één op mijn naam en één op naam van mijn echtgenote.
Het bedrag op mijn fiche bedroeg op de cent na exact 80% van het totaal belastbaar bedrag.
Het bedrag op dat van mijn echtgenote bedroeg dan op zijn beurt exact 20% van het totaal belastbaar bedrag.

3) Voor het aanslagjaar 2023 - dit jaar dus - inkomsten 2022 krijg ik terug één fiscale fiche alléén op mijn naam met de totaliteit van het gezinspensioen. Geen 2 aparte fiches meer dus.

Wat is dan volgens u de reden van deze handelswijze ???
Ik spreek dus over mijn eigen situatie welteverstaan.
Indien u dat wenst kan ik u gerust de bewijzen via privé-bericht doorsturen. :wink:

En wanton, zoals u het aangaf, alsmede ik het ook had vermeld in mijn vorig bericht maakt het voor het eindresultaat geen enkel verschil.
En wat ik ook bedoelde met die 100% en 25%, was dus enerzijds mijn eigen pensioen (100%) en 25% van dit bedrag als toeslag voor het gezinsbedrag, dit om misverstanden te vermijden.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier