Pensioen aanvragen

Vragen/antwoorden betreffende uw pensioen.

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

22 okt 2022, 01:34

Ik zou vroeger op wettelijk pensioen kunnen gaan(geen vervroegt pensioen) daar ik 10 maanden legerdienst heb gedaan, ik ben nog niet zeker dat ik het ga doen maar heb volgende vragen:

1. moet men nog steeds het pensioen 1 jaar(12 maanden) voor de pensioendatum aanvragen via de gemeente.

2. wat als men dit niet tijdig aanvraagt.

3. moet men de werkgever inlichten dat je je pensioen hebt aangevraagd.
3a. wat is het gevolg als men de werkgever niet zou hebben ingelicht dat men op pensioen gaat.

4. ik hoor soms dat men zogezegd "ontslag" moet nemen bij je werkgever als je op pensioen gaat. (en dat de vakantiedagen van jaar 0(het jaar dat men op pensioen gaat) en jaar+1 de zogezegde opzegperiode is.)

5. wat gebeurt er als je bijvoorbeeld op 31 juli van het jaar waarin je 65 jaar wordt en je hebt je pensioen nog niet aangevraagd; kan je op 31 juli dan op pensioen gaan(ook al is je pensioen nog niet in orde)? Is je werkgever verplicht om je op pensioen te zetten als je het niet hebt aangevraagd of mag hij je verder laten werken na je "pensioendatum" en je laten werken tot dat je "pensioen in orde is".

6. Mag/kan een werkgever je ontslaan als hij weet dat je op pensioen gaat.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

22 okt 2022, 09:28

Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

22 okt 2022, 16:34

@Charlie,

Vraag 1, 2 en 5 zijn gedeeltelijk beantwoord alhoewel de website tegenstrijdige info geeft.

Kan iemand vraag 3 & 3a beantwoorden?

Als je in je pensioen opzegperiode( de periode dat je je aanvraag hebt ingediend en je effectieve pensioendatum) bent en je werkgever is op de hoogte dat je op pensioen gaat, mag een werkgever je ontslaan(om van de werknemer af te zijn) of ben je beschermt tegen ontslag gedurende die periode.

Stel mijn wettelijke pensioendatum is 31 juli maar ik wil niet op pensioen, kan mijn werkgever mij verplichten om op pensioen te gaan en wat is het gevolg als ik weiger?

Als mijn werkgever niet wil dat ik na 31 juli nog langer blijf werken bij hem kan mijn werkgever me dan ontslagen op 1 augustus met een wettelijke ontslagvergoeding?

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

22 okt 2022, 21:17

janieburton schreef:
22 okt 2022, 01:34
Ik zou vroeger op wettelijk pensioen kunnen gaan(geen vervroegt pensioen) daar ik 10 maanden legerdienst heb gedaan, ik ben nog niet zeker dat ik het ga doen maar heb volgende vragen:
Als je vóór je 65ste op pensioen gaat, dan is het toch altijd "vervroegd pensioen", ook al heb je méér dan 45 jaar dienst, tenzij swt natuurlijk.....

Je geeft/stuurt je ontslagbrief binnen de reglementaire opzeg-termijn, met als reden dat je met pensioen gaat.
Ik zie niet in waar je probleem ligt, tenzij je met je werkgever misschien overhoop ligt ?
Als jij je ontslag zelf in dient zal je werkgever je zeker niet meer op "staande voet" ontslaan.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

23 okt 2022, 11:42

De pensioendienst weet dat je soldaat bent geweest, ook al was je ´milicien´

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

23 okt 2022, 23:37

Charlie Maru schreef:
22 okt 2022, 21:17

Je geeft/stuurt je ontslagbrief binnen de reglementaire opzeg-termijn, met als reden dat je met pensioen gaat.
Ik ben niet van plan om een ontslagbrief in te dienen als ik op pensioen ga. Ik blijf tot ze mij ontslaan, desnoods gebruik ik na mijn 65ste de 1-3 methode
Charlie Maru schreef:
22 okt 2022, 21:17
gaat.
Ik zie niet in waar je probleem ligt, tenzij je met je werkgever misschien overhoop ligt ?
Als jij je ontslag zelf in dient zal je werkgever je zeker niet meer op "staande voet" ontslaan.
Even verduidelijken ik doe nog steeds hetzelfde werk als 40jaar geleden.
Maar 22 jaar geleden is de toenmalige firma failliet gegaan, heb peanuts ontvangen via het fonds van sluiting dat vele malen lager is dan waar ik recht op had bij een ontslag.
Na 4 maanden zijn de activiteiten terug gestart door een Spaanse firma, men mocht terug beginnen te werken onder andere voorwaarden, lees iedereen begon aan het loon van iemand van 21 jaar.
Spanjaarden laten de firma over aan een andere Spaanse firma, na een aantal jaren laten ze de firma over aan Zwitsers en die Zwitsers laten de firma terug failliet gaan; resultaat ik ontvang terug mijn ontslag vergoeding via het fonds van sluiting wat weeral vele malen lager is dan wat ik normaal had moeten ontvangen bij ontslag.
Activiteiten worden na een maand heropgestart door een Franse firma en iedereen mag terug beginnen aan het loon van iemand van 21jaar gelukkig mag ik 1/2 van mijn anciënniteit van bij de Spanjaarden en Zwitsers meenemen
Heb 2x pech gehad met een faillissement en ik lig niet overhoop met mijn huidige werkgever maar zou graag langs de kassa gaan voor ik mijn pensioen aanvraag; het is niet een mooie manier om op pensioen te gaan.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

24 okt 2022, 11:04

janieburton schreef:
23 okt 2022, 23:37
Charlie Maru schreef:
22 okt 2022, 21:17

Je geeft/stuurt je ontslagbrief binnen de reglementaire opzeg-termijn, met als reden dat je met pensioen gaat.
Ik ben niet van plan om een ontslagbrief in te dienen als ik op pensioen ga. Ik blijf tot ze mij ontslaan, desnoods gebruik ik na mijn 65ste de 1-3 methode
Charlie Maru schreef:
22 okt 2022, 21:17
gaat.
Ik zie niet in waar je probleem ligt, tenzij je met je werkgever misschien overhoop ligt ?
Als jij je ontslag zelf in dient zal je werkgever je zeker niet meer op "staande voet" ontslaan.
Even verduidelijken ik doe nog steeds hetzelfde werk als 40jaar geleden.
Maar 22 jaar geleden is de toenmalige firma failliet gegaan, heb peanuts ontvangen via het fonds van sluiting dat vele malen lager is dan waar ik recht op had bij een ontslag.
Na 4 maanden zijn de activiteiten terug gestart door een Spaanse firma, men mocht terug beginnen te werken onder andere voorwaarden, lees iedereen begon aan het loon van iemand van 21 jaar.
Spanjaarden laten de firma over aan een andere Spaanse firma, na een aantal jaren laten ze de firma over aan Zwitsers en die Zwitsers laten de firma terug failliet gaan; resultaat ik ontvang terug mijn ontslag vergoeding via het fonds van sluiting wat weeral vele malen lager is dan wat ik normaal had moeten ontvangen bij ontslag.
Activiteiten worden na een maand heropgestart door een Franse firma en iedereen mag terug beginnen aan het loon van iemand van 21jaar gelukkig mag ik 1/2 van mijn anciënniteit van bij de Spanjaarden en Zwitsers meenemen
Heb 2x pech gehad met een faillissement en ik lig niet overhoop met mijn huidige werkgever maar zou graag langs de kassa gaan voor ik mijn pensioen aanvraag; het is niet een mooie manier om op pensioen te gaan.
Wanneer je niets doet, dan wordt bij pensioendienst automatisch de procedure ingezet om op 65 met pensioen te gaan en wordt door de pensioendienst eveneens je werkgever ervan op de hoogte gebracht, tegen dan zal hij u moeten laten gaan, en daar zal geen enkele ontslagvergoeding aan te pas komen.......
Afbeelding

Wil je langer blijven werken, dan ga je dit waarschijnlijk eerst moeten aanvragen bij de pensioendienst en eveneens een regeling moeten treffen met je werkgever - denk ik dan toch.........
En als uw werkgever niet akkoord gaat dat je langer blijft werken, dan is volgens mij toch de kous af.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

20 nov 2022, 22:07

Volgens de pensioen dienst en het staat ook ergens op hun website dat als men zijn opzeg niet geeft het arbeidscontract blijft doorlopen als men op vervroegd pensioen gaat.

Barrantes
Lid geworden op: 13 dec 2022, 17:39

13 dec 2022, 17:51

Kan iemand mij zeggen als je je laatste jaar werkt voor je vervroegd pensioen, krijg je in dat laatste jaar het verlof van dat laatste jaar ook nog of heb je daar geen recht op? Stop met werken op 01/10/2023.
Ik heb dus dat jaar mijn verlof van 2022 en heb ik dan ook nog verlof pro rata van dat laatste jaar?

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

13 dec 2022, 20:18

Barrantes schreef:
13 dec 2022, 17:51
Kan iemand mij zeggen als je je laatste jaar werkt voor je vervroegd pensioen, krijg je in dat laatste jaar het verlof van dat laatste jaar ook nog of heb je daar geen recht op? Stop met werken op 01/10/2023.
Ik heb dus dat jaar mijn verlof van 2022 en heb ik dan ook nog verlof pro rata van dat laatste jaar?
Het eerste jaar dat je op (vervroegd)pensioen bent krijg je van de pensioenkas geen verlofgeld - in uw geval zal dat dus 2024 zijn.
Als arbeider wordt je verlofgeld zoals gewoonlijk uitbetaald.
- in 2023 krijg je dus velofgeld op basis van de gewerkte dagen in 2022
- in 2024 krijg je verlofgeld op basis van de gewerkte dagen in 2023 - uw pensioen zelf blijft normaal uitbetaald, de volledige 12 maanden.
- in 2025 krijg je dan voor de 1ste maal "verlofgeld" van de pensioenkas.

En voor bediende zal dat ook waarschijnlijk niet veranderen, de afrekening op de laatste werkdag, inclusief verlofgeld.....
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Barrantes
Lid geworden op: 13 dec 2022, 17:39

13 dec 2022, 21:14

Beste Charlie,
dank voor uw antwoord,
maar het gaat niet over verlofgeld, maar over het aantal verlofdagen waar je nog recht op hebt.

sacho
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:08

14 dec 2022, 06:37

Als je op wettelijk pensioen bent heb je geen verlofdagen. Je bent dan op pensioen (altijd verlof) :D :D :D

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

14 dec 2022, 08:40

Barrantes schreef:
13 dec 2022, 21:14
Beste Charlie,
dank voor uw antwoord,
maar het gaat niet over verlofgeld, maar over het aantal verlofdagen waar je nog recht op hebt.
Het aantal verlofdagen toegekend op basis van het aantal gewerkte dagen in 2023 kan je wettelijk pas nemen in 2024, maar dan zoals sacho het zegt ben je alle dagen "op verlof".

Maar indien je deze zou willen nemen in 2023, dan zal je toch een regeling met je werkgever moeten treffen; hou er dan ook rekening mee dat je werkgever deze dagen dan ook niet zal uitbetalen; het zou dan overeenkomen met "onbetaald verlof".
Misschien zou het je werkgever nog goed kunnen uitkomen, dat hij dan een persoon minder een aantal dagen technisch werkloos moet zetten......
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Barrantes
Lid geworden op: 13 dec 2022, 17:39

14 dec 2022, 09:06

Dank u voor de opheldering. Dit is een duidelijk antwoord op mijn vraag.

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

23 jun 2023, 01:32

Charlie Maru schreef:
14 dec 2022, 08:40
Barrantes schreef:
13 dec 2022, 21:14
Beste Charlie,
dank voor uw antwoord,
maar het gaat niet over verlofgeld, maar over het aantal verlofdagen waar je nog recht op hebt.
Het aantal verlofdagen toegekend op basis van het aantal gewerkte dagen in 2023 kan je wettelijk pas nemen in 2024, maar dan zoals sacho het zegt ben je alle dagen "op verlof".

Maar indien je deze zou willen nemen in 2023, dan zal je toch een regeling met je werkgever moeten treffen; hou er dan ook rekening mee dat je werkgever deze dagen dan ook niet zal uitbetalen; het zou dan overeenkomen met "onbetaald verlof".
Misschien zou het je werkgever nog goed kunnen uitkomen, dat hij dan een persoon minder een aantal dagen technisch werkloos moet zetten......
Charlie, zie ook mijn andere posting, mijn pensioen gaat in vanaf 01/08, ik heb mijn 20 vakantiedagen waarop ik recht heb daar ik full time heb gewerkt in 2022 in de maand juli en de vakantie dagen van 2023 daar ik hier 7 maand werk of gelijkgesteld opgenomen in juni/juli.
Ik heb mijn manager gemeld dat ik mijn pensioen op neem op 01/08 en hij kon niet anders dan mij te laten gaan en zoals de wet voorziet moet men de verworven vakantiedagen van het huidige dienstjaar bij pensionering(geen vervroegd pensioen) ook opnemen voor men op pensioen gaat.

Vanaf 01/08 ben ik officieel op pensioen, maar ik ga bij een andere werkgever 3 dagen per week werken (2 dagen van 4uur en 1 dag van 5uur), 13uur/week, (geen flex job) maar met de rechten van een normale werknemer, maaltijdchecks, vakantiegeld, 13 maand; natuurlijk pro rata aan die 13uur/week.

Ik heb een bediendencontract en volgens een werknemer die dit ook doet met men het "equivalent" van 2 maanden nettoloon opzij zetten voor de belastingen