Wonen in Frankrijk

Vragen/antwoorden betreffende uw pensioen.

michiel1954
Lid geworden op: 28 jun 2009, 22:08
Locatie: Bulgarije

11 mei 2021, 08:23

Stel , ik verhuis naar Frankrijk , ik vestig mij daar dus geen adres meer in België . Ik krijg mijn pensioen vanuit België .( Belgische rekening ) .
Nu is het mij nog altijd niet duidelijk waar ik mijn belastingsaangifte “best “ moet doen .
Ik lees dat je als frans resident zo’n 30% op een inkomen moet betalen ( in mijn geval ) . ..of betaal belastingen in België...?
Ik stelde de vraag ook richting sfpd fgog.be . ( antwoord ergens eind mei denk ik )

Versaille
Lid geworden op: 30 dec 2002, 15:14
Locatie: PACA

11 mei 2021, 10:20

U bent gepensioneerd en krijgt uw pensioen vanuit België. (op uw Belgische rekening als u dat wenst)
U brengt uw domicile naar Frankrijk en laat u uitschrijven in België. Neem contact met Belgische ambassade in Frankrijk. Uw auto zal u moeten overbrengen en de verzekering ook. Als u nog eigendom hebt in België, betaalt u daar in België wel nog belasting op.
U kunt dan niet meer kiezen waar u belasting betaalt op uw inkomen: dat zal in Frankrijk zijn. Als dat alleen over uw pensioen gaat, betaalt u denk ik niets.
Op uw pensioen wordt in België een klein bedrag afgehouden voor sociale zekerheid. U laat u uitschrijven bij de Belgische ziekenkas. U kunt nog altijd naar een Belgische dokter komen als u in België op bezoek komt. Vraag dat aan uw Belgische ziekenkas. U krijgt in Frankrijk een carte vitale en bent dan verder verzekerd.
Dat is het.

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

11 mei 2021, 23:50

Ik woon in Spanje dat zal wel ongeveer het zelfde zijn als Frankrijk.

Belastingen:
U betaalt belastingen over al uw inkomen en bezittingen, waar ook ter wereld, daar waar U resident bent. Voor U in Frankrijk dus. Als je om een of andere reden toch nog belastingen betaalt in België dan kan je dat op de aangifte in Frankrijk in mindering brengen maar je moet alles wel in Frankrijk aangeven.

Ik weet niet hoe het in Frankrijk is, maar in Spanje kan je niet vooraf betalen en wordt geen voorheffing van uw pensioen afgehouden. Men moet dan de verschuldigde belasting in één of twee keer betalen!!! Houd daar rekening mee!
Wat betreft het bedrag, in Spanje is het voor mij bijna het zelfde als in België. Het hangt vooral af van de aftrek en of vrijstelling die men kan genieten.

30% belastingen ??? Het is natuurlijk niet één percentage maar een aantal belasting schalen. Welke deze zijn in Frankrijk dat weet ik niet.

Sociale zekerheid:
Bijdrage voor ziekte- en invaliditeitsverzekering (ZIV) wordt in België van uw bruto pensioen afgehouden. U blijft verzekerd in België. Om in Frankrijk te mogen gaan wonen moet je bewijzen dat je in België verzekerd bent (formulier S1). Je kan dan verder genieten van de Franse ziekteverzekering, ten laste van België.

Blijf best aangesloten bij uw ziekenkas. Gemakkelijk als je eventueel in België gebruik wil maken van een dokter, hospitaal, etc... . Je moet ook nog jaarlijks de Zorgbijdrage betalen. (via de ziekenkas).

michiel1954
Lid geworden op: 28 jun 2009, 22:08
Locatie: Bulgarije

12 mei 2021, 07:28

Bedankt voor de reacties . Ik vond vanalles op het net en dat bracht me in verwarring . Ja , uiteraard zijn er de belastings schalen . Maar ik zit daardoor voor een deel in die 30% ..in Frankrijk . Nu ja , we kunnen nog kiezen voor Spanje als het over het weer ,geld en of levensduurte gaat 😏 ..maar Frankrijk is zooo mooi en dichter bij de familie , ook de taal ligt me beter . In Oostende heb ik het gehad ! 🥺

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

12 mei 2021, 19:35

michiel1954 schreef:
12 mei 2021, 07:28
Maar ik zit daardoor voor een deel in die 30% ..in Frankrijk .
Wanneer je in Frankrijk aan de schaal van 30% komt dan zit je in België al een tijdje in de schaal van 48,15% . Natuurlijk moet men nog rekening houden men vrijstellingen en aftrekken.
Suc6 met uw toekomstig avontuur :)

Archimedes
Lid geworden op: 11 aug 2012, 08:10

15 mei 2021, 20:59

De directe belastingen liggen in Frankrijk lager. Je houdt alzo netto meer over.
MAAR, de indirecte belastingen zijn in heel wat gevallen hoger. Als je niet drinkt, niet rookt, niet met de wagen rijdt enz dan blijft er meer over.
Geld maakt niet gelukkig, maar als je er veel hebt, is het wel gemakkelijk.