Is dit normaal?

Vragen/antwoorden betreffende uw pensioen.

Henrietta
Lid geworden op: 25 jan 2021, 22:07

25 jan 2021, 22:27

Mijn overleden echtgenoot (ambtenaar) had een pensioen van 2046,88 € netto.(45 jaar 6 maanden 9 dagen gewerkt)
Ik heb 303 € gezien ik niet zolang gewerkt heb dus samen hadden we 2349,88 €.
Vandaag kreeg ik het bericht van de pensioendienst dat ik SLECHTS 1481 € pensioen zal ontvangen.
Het verschil is dus heel groot is dat normaal?
Bedankt voor Uw antwoord

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

26 jan 2021, 06:57

Henrietta schreef:
25 jan 2021, 22:27
Mijn overleden echtgenoot (ambtenaar) had een pensioen van 2046,88 € netto.(45 jaar 6 maanden 9 dagen gewerkt)
Ik heb 303 € gezien ik niet zolang gewerkt heb dus samen hadden we 2349,88 €.
Vandaag kreeg ik het bericht van de pensioendienst dat ik SLECHTS 1481 € pensioen zal ontvangen.
Het verschil is dus heel groot is dat normaal?
Bedankt voor Uw antwoord
Je kan op
https://www.belgium.be/nl/online_dienst/app_mypension
makkelijk zelf alles nakijken.
Wel inloggen met jouw ID-kaart!
Wat uw betreurde echtgenoot betreft, blijkt dat elk van u beiden een eigen pensioen kreeg.
En dus geen gezinspensioen!?
In geval een koppel kiest voor "gezinspensioen" kijkt de pensioendienst trouwens na wat voordeliger is voor dat koppel nl. een samengevoegd dan wel ieder z'n eigen pensioen.

Ps.: Als alleenstaande is die 1.481 € zeker niet zo weinig (als dat het nettobedrag is).
Tenminste vergeleken met de modale gepensioneerden.
Ambtenaren en ook enkele andere categorieën hebben natuurlijk al altijd een groter pensioen gekregen!
O.a. ook vliegend personeel, waarbij niet enkel piloten maar zelfs de madammen stewardess!

Ps.: Ikzelf lever op mijn brutobedrag elke maand zowat 700 € in,
aan RMZ, belastingen én solidariteitspremie.
Terwijl ik 46 jaar gewerkt heb en als alleenstaande heel zwaar werd belast.
Na 13,5 % aan RMZ werd 47,5 % aan voorheffing ingehouden.
Op een bijkomend pensioen - waarvoor ik apart spaarde - werd op mijn 60ste
prompt een voorheffing van 20% toegepast.
Maar de bruto som werd gebruikt om de solidariteitspremie te bepalen.

Hopelijk kan u het redden want het verlies van uw echtgenoot is al zwaar genoeg.

Met oprechte empathie

Hobo

Felix
Lid geworden op: 02 okt 2019, 14:32

26 jan 2021, 07:33

Een vastbenoemd ambtenaar gaat "op rust" en niet "met pensioen". Dit verschil is er niet zomaar. Een ambtenaar heeft geen pensioen (berekend aan 60 % van het gemiddeld loon), maar een uitgesteld loon (berekend aan 75 % van de gemiddelde wedde). Dit heeft heel wat gevolgen, waaronder een hoger bedrag dan een rustpensioen (vergelijk het uitgesteld loon van een vastbenoemde ambtenaar met het rustpensioen van een contractueel ambtenaar die hetzelfde werk deed maar niet benoemd werd).

Kort door de bocht: er is geen rustpensioen voor vastbenoemde ambtenaren.
Maar, er is wel een overlevingspensioen. In de privaat is het overlevingspensioen hetzelfde bedrag als het rustpensioen als alleenstaande van de overledene. Cumulatieregels kunnen de betaalbaarheid van het bedrag beperken.
Bij het overlijden van een vastbenoemd ambtenaar is het overlevingspensioen niet gelijk aan het "uitgesteld loon", maar moet er eerst een overlevingspensioen worden berekend, en dit bedrag is een stuk lager dan het "uitgesteld loon" omdat dit ook aan 60 % van de gemiddelde wedde wordt berekend.

Je zou bijna kunnen zeggen dat het bedrag van het overlevingspensioen als werknemer, zelfstandige of ambtenaar op dezelfde manier wordt berekend.
Er is echter nog een klein verschil dat maakt dat het overlevingspensioen van een gewezen ambtenaar iets voordeliger is dan dit van de privaat: in de privaat wordt het overlevingspensioen berekend op basis van 60 % van het gemiddeld loon van de ganse loopbaan, terwijl in de regeling voor de vastbenoemde ambtenaren dit gebeurt op basis van de gemiddelde wedde van de laatste 10 jaar. Deze laatste jaren zijn jaren waarin de wedde gemiddeld hoger is dan in het begin van de loopbaan.

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

26 jan 2021, 07:57

Henrietta schreef:
25 jan 2021, 22:27
SLECHTS 1481 € pensioen zal ontvangen.
Het verschil is dus heel groot is dat normaal?
Sorry maar je moest blij zijn dat je maar SLECHTS 1481 euro pensioen mag ontvangen na weinig OFFICIEEL gewerkt te hebben.

Ik ken veel alleenstaande vrouwen waarvan sommige vanaf hun 16 jaar van thuis uit moesten gaan werken en die ruim boven de 40 jaar gewerkt hebben en als alleenstaande iets meer dan 1400 euro pensioen ontvangen.

Voor mijn part krijg jij te veel.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

26 jan 2021, 10:17

Een weduwe van een ambtenaar krijgt slechts 60% van het bruto van de echtgenoot als haar pensioen lager is.
In ons gebouw is zo een weduwe van een gewezen gendarme daardoor weet ik de berekening.

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

26 jan 2021, 10:33

Normaal gezien als weduwe mag je kiezen zo was dat vroeger weduwe pensioen of u eigen pensioen .
Maar ze hebben toch onlangs laten weten dat ze berekening zouden maken over u loopbaan 45 jaar

En als je leest dat mevrouw maar 300 euro +- ontvangt

Zou dat de boosdoener zijn van de zaak

Ik heb onlangs gelezen mensen die geen loopbaan van 45 jaar kan voorleggen dat ze minder pensioen
zouden ontvangen was nu bedoeld op werknemers pensioen of zelfstandig pensioen ?

Je mag me verbeteren als ik fout ben .

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

26 jan 2021, 11:20

Er is een groot verschil tussen berekening een weduwepensioen ambtenaar of privé.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

26 jan 2021, 12:02

@benq
nooit oordelen voor je alle feiten kent. Er zijn waarschijnlijk heel goede redenen waarom mevrouw maar een beperkt aantal gewerkte/gelijkgestelde jaren heeft, toch?

Hoe sta jij tegenover de belofte van € 1500 per maand voor iedereen?
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

26 jan 2021, 12:38

[quote=gast43

Ik heb onlangs gelezen mensen die geen loopbaan van 45 jaar kan voorleggen dat ze minder pensioen
zouden ontvangen was nu bedoeld op werknemers pensioen of zelfstandig pensioen
[/quote]

Dit geld voor zij die de regeling tot 1500€ zullen krijgen. De anderen die een laag pensioen hebben worden verminderd in verhouding hun jaren prestatie

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

26 jan 2021, 16:24

E.T. schreef:
26 jan 2021, 12:02
@benq
nooit oordelen voor je alle feiten kent. Er zijn waarschijnlijk heel goede redenen waarom mevrouw maar een beperkt aantal gewerkte/gelijkgestelde jaren heeft, toch?

Hoe sta jij tegenover de belofte van € 1500 per maand voor iedereen?
@E.T. ik ben het eens met U
Maar dan mag zij die vet gedrukte woorden met “ Slechts 1481 euro pensioen ontvangen” niet gebruiken,
Dit komt bij mij over als klagen omdat je Oooo toch zo weinig krijgt.

De zuster van mijn vrouw is op haar 16 jaar verplicht van thuis uit moeten gaan werken, altijd in de privé en heeft maar 2 bazen gekend op haar volledig loopbaan, en heeft nooit professioneel gedopt (beroeps dopper), wel soms technisch werkloos en zelden ziek, na een volledige loopbaan ontvangt zij nu een pensioentje van 1407,84 euro, ik denk dat zij meer recht heeft op klagen dan de topic starter.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

26 jan 2021, 18:04

Voor: Dit geld voor zij die de regeling tot 1500€ zullen krijgen. De anderen die een laag pensioen hebben worden verminderd in verhouding hun jaren prestatie

Ik dacht het wel dat ik zo iets had gelezen .Maar dat kun je allemaal vinden op F.O.D.
Als je geen inlog bezit of id apparaat .My pensioen .

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

26 jan 2021, 18:07

Benq

@E.T. ik ben het eens met U
Maar dan mag zij die vet gedrukte woorden met “ Slechts 1481 euro pensioen ontvangen” niet gebruiken,
Dit komt bij mij over als klagen omdat je Oooo toch zo weinig krijgt.

Maar deze dame schrijft wel we hadden samen zoveel
Maar erna is wel weduwe pensioen .
En man zaliger zal meer pensioen hebben gekregen doordat mevrouw maar weinig pensioen kreeg
Wordt wel allemaal rekening mee gehouden .

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

26 jan 2021, 18:35

Had haar man in de privé gewerkt aan dezelfde wedde had zij zeker meer gekregen.
Voor lage ambtenaar wedden is het overlevingspensioen altijd aan de lagere kant.
De overleden gendarme had voor zich 1800€ netto en ook zijn vrouw had een laag inkomen.
Gevolg 1300€ overlevingspensioen.
Ik heb ook 1800€ pensioen privé. Gebeurt er iets met mij krijgt mijn vrouw 1800€ plus 10% van haar lager pensioen

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

26 jan 2021, 22:01

Idd voorn bij weduwe pensioen is dat zo .

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

26 jan 2021, 23:30

De vakbonden en De Haene hebben in de loop der jaren er een soep van gemaakt.
Speciale statuten voor vliegend en varend personeel TLO; mijnwerkers ;ambtenaren stadpersoneel en gemeente personeel; intercommunalen enz Maak een degelijk plafond en een degelijk minimum
En dat mag zelfs 1000€ verschillen netto. 1500€ min 2500€ max netto voor een volle loopbaan eigen aan het werk.