rubbertegels

Overige discussies/vragen over vrije tijd en hobby's die niet bij de andere forums horen.

Cyper
Lid geworden op: 12 jun 2013, 23:17
Locatie: Ieper

26 apr 2024, 21:20

Die zwarte rubber tegels, bedoeld om een pad aan te leggen, zijn ook handig materiaal om mee te knutselen. Je kunt ze makkelijk in stukken snijden, ze zijn licht en voor heel wat doeleinden bruikbaar.
Maar ze zijn moeilijk te lijmen. Ze bestaan uit duizenden kleine samengekleefde korreltjes van gerecycleerde autobanden. Ze zijn dus poreus, en er is een lijm voor nodig die de gaatjes opvult en de boel heel stevig aaneen plakt, zonder steenhard te worden.
Ik heb al een aantal soorten lijm uitgeprobeerd zonder succes. Heeft iemand een suggestie?

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

26 apr 2024, 21:41

Waarschijnlijk is een vulkaniserende lijm het beste geschikt.

Cyper
Lid geworden op: 12 jun 2013, 23:17
Locatie: Ieper

26 apr 2024, 21:56

Dat ga ik eens goegelen.
Voorloping zie ik bij "vulkaniserend" in mijn hoofd alleen maar de Vesuvius en de Ejafjellajeukela die uitbarsten.
Maar dat zal het wel niet zijn :P

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

26 apr 2024, 23:11

Zoek anders op "rubberlijm"
Ooit binnenbanden geplakt? Met van die plakkertjes en een kleine tube lijm ... das ook een vulkaniserende lijm. Zeer goede hechting tussen 2 rubbers en blijft soepel.

Cyper
Lid geworden op: 12 jun 2013, 23:17
Locatie: Ieper

26 apr 2024, 23:38

Ah, ja, dat herinner ik me.
Ik heb intussen wat rondgezocht en naar het schijnt gaat het met polymeerkit.
Morgen eens in de Gamma of de Brico gaan rondsnuffelen.
Merci, ET

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

27 apr 2024, 08:47

Is het wel verstandig een rubberen pad aan te leggen.
Op de visclub hebben we boven op onze stijgers rubber aangebracht om het hout een langere levensduur te geven.
Een slechte keuze; bij regenweer. Wordt glad en gevaarlijk om op te bewegen.

Cyper
Lid geworden op: 12 jun 2013, 23:17
Locatie: Ieper

28 apr 2024, 14:32

Dat zou goed kunnen. Gelukkig ben ik niet van plan om een pad aan te leggen :)

Ik heb maar één zo'n tegel gekocht, en ik ben daar iets van aan 't knutselen om mijn tekentablet op te leggen. Ik heb de onderdelen gemeten en gesneden, en zocht nu iets om ze aaneen te plakken.
Ik heb me een tube Tec gekocht, en ga het daarmee proberen.
Toch bedankt om me te waarschuwen, Voorn 8)