Hardgekookte eieren

Er is geen oprechter liefde dan de liefde voor lekker eten (George Bernard Shaw - 1854)

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

08 nov 2021, 20:45

Vraag het aan de kippen. Zij zijn het best geplaatst om hierover te oordelen.
Lang geleden had ik er een paar in mijn tuin. Zij hadden de neiging om steeds op hun eieren te gaan zitten. Niks koeling dus. Waarom ze dat deden is me steeds een raadsel gebleven.

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

11 nov 2021, 11:16

Prima Vera schreef:
18 okt 2021, 20:33
Trouwens heb je al eens een ei gezien dat in de koeling en je breekt dat in een kommetje? En breek dan eens eentje in een ander kommetje die niet uit de koeling komt. Het verschil is groot én voor mij sowieso de reden waarom die niet in de ijskast staan.
Wat is het verschil? Ik ben benieuwd.
Ik zie alleen verschil tussen het breken van een bruin ei en een wit ei. Een wit ei heeft een veel dunnere schaal.
Mijn eieren staan trouwens wel in de koelkast al weet ik dat dat niet correct is.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

11 nov 2021, 11:54

Het verschil zie je heel goed aan de eierdooier hoor. Die uit de koelkast is gans verrimpeld daar waar dat ander ei, op kamertemperatuur, een mooie intacte eierdooier vertoont.

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

11 nov 2021, 15:04

Prima Vera schreef:
11 nov 2021, 11:54
is gans verrimpeld
was da na weer voor onzin, een verrimpelde dooier.
onze eire liggen altijd in de ijskast en dienen dooier is niet verrimpeld hoor.
misschien van een kieken van 99 jaar 8O
maar niet van een jong kipje :lol:
trouwens overal lees je dat je beter de eieren in de frigo legt.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

11 nov 2021, 17:19

Prima Vera schreef:
11 nov 2021, 11:54
Het verschil zie je heel goed aan de eierdooier hoor. Die uit de koelkast is gans verrimpeld daar waar dat ander ei, op kamertemperatuur, een mooie intacte eierdooier vertoont.
Huh? Geen verrimpelde eierdooiers hoor. Zal wel aan de ouderdom van de eieren liggen. De onze zijn altijd kakelvers (van de kippen van de buren).

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

11 nov 2021, 17:34

benq schreef:
11 nov 2021, 15:04
Prima Vera schreef:
11 nov 2021, 11:54
is gans verrimpeld
was da na weer voor onzin, een verrimpelde dooier.
onze eire liggen altijd in de ijskast en dienen dooier is niet verrimpeld hoor.
misschien van een kieken van 99 jaar 8O
maar niet van een jong kipje :lol:
trouwens overal lees je dat je beter de eieren in de frigo legt.
Overal lees je? Dat is dik bij de haren getrokken. De éne zegt koelkast de andere zegt gewoon op kamertemperatuur. Dus niet met spek schieten. Trouwens als die in de koelkast zouden moeten liggen waarom liggen die dan in géén enkele winkel noch supermarkt in de koelkast? Die staan gewoonweg overal opgestapeld te midden van de winkel.
Hier alle weken verse eieren dus daar zal het niet aan liggen.
Mijn ervaring is dat die eierdooier niet meer mooi egaal is als die enkele dagen in de koelkast heeft gestaan.