Selecteren

Kunst is als liefde en voor een liefde wil ik getuigen. (Marijke de Goey - 1947)

kikker
Lid geworden op: 21 nov 2005, 10:28
Locatie: Merksem

28 jan 2020, 21:32

Hoe kan ik een persoon uit een foto halan en deze selecteren met doorzichtige achtergrond of de persoon alleen zonder achtergrond zodat ik deze kan gebruiken op een andere foto.
Ik heb fotoprogamma's : Jasc Paint Shop Pro, Paint net, Paint en Photo Editor Polarr en ik kan het niet vinden.
Bedankt.

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

29 jan 2020, 10:59

In Paint Shop pro zijn er 2 mogelijkheden : ofwel door "kopiëren en plakken" , ofwel door "achtergrond verwijderen " en dan die bewerkte foto op de andere te plaatsen.
Hieronder een beschrijving hoe je dit op de volgens mij makkelijkste manier kan doen, namelijk door " kopiëren en plakken"
1. selecteer het gedeelte van de foto dat je naar een andere foto wil overplaatsen.
Doe dit met het " gereedschap selectie" en kies dan zelf uit de 5 aangeboden mogelijkheden op welke manier
je wil selecteren . Als de selectie volledig is : dubbelklik.
2. om het geselecteerde deel van de foto nu te kunnen gebruiken in een andere foto moet je het kopiëren, dat
doe je als volgt :
- ofwel ga je naar de werkbalk bovenaan , klik op " bewerken" en kies dan " kopiëren"
- ofwel druk je op je toetsenbord gelijktijdig op " Alt " én " C"
3.om dat nu in de andere foto te plaatsen open je natuurlijk eerst die foto
- ga dan naar " bewerken" en kies " plakken als nieuwe laag"
- het gekopieerde deel zal dan op de foto geplaatst worden, je kan dan de grootte en de plaats ervan
aanpassen met het "selectiegereedschap" ( pijltje ) :
- de punten op de zijkanten te verschuiven ( kleiner of groter maken)- je muisaanwijzer pijltje veranderd daarbij
in een dubbelpijltje ,
- het ganse te verplaatsen door het middenpunt vast te nemen - je muisaanwijzer veranderd daarbij in een
kruis
- het ganse draaien door het vierkantje naast het middelpunt vast te nemen - je muisaanwijzer veranderd
dan
in twee pijltjes die een cirkel vormen

kikker
Lid geworden op: 21 nov 2005, 10:28
Locatie: Merksem

29 jan 2020, 11:46

Dank u wel. Dit is mij gelukt, alleen het uitsnijden zonder achtergrond is voor mij niet gemakkelijk. Bestaat daar een gemakkelijke methode voor zodat ik niets van de achtergrond terug vind ?
In het vorig bericht van mij (kikker) heb ik een foto gestuurd zoals ik het over vijf jaar heb kunnen bewerken maar ik weet er niets meer van. De hoofden van verschillende personen en de tekst kon ik verplaatsen zodat ik het goed vond. Zelfs als ik het nu oproep kan ik het nog.

sacho
Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:08

29 jan 2020, 12:05

Als je het toen opgeslagen had als .psp bestand kon je het nu makkelijk bewerken.
Je hebt het spijtig genoeg opgeslagen als jpg, dan ben je al je lagen kwijt.
Met photoshop wordt het zelfde aangeraden. Sla op als psd document zodat je het later nog kan bewerken, en als jpg om per mail te versturen zodat iedereen het kan openen.

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

29 jan 2020, 13:40

Ja kan in PSP ok de "achtergrondwisser" gebruiken.
Open de foto waaruit je een gedeelte wil gebruiken om in een andere foto te plakken.
Met het " gereedschap achtergrondwisser" ( vindt je terug in de werkbalk links en ziet er uit als een gele stift met rode kop ). In de werkbalk "eigenschappen" stel je dan de "grootte" in die je wil gebruiken, de " dekking" zet je op "100" ,en ook de "tolerantie" op 100.Als je de "tolerantie " niet kan aanpassen kijk dan niets verder naar rechts in de werkbalk naar "automatische tolerantie" . Indien is aangevinkt moet je dat uitvinken. Onder "limieten kies je voor " aaneengesloten"
De “ achtergrondwisser" is nu zichtbaar als een grote cirkel met in het midden een kleine afbeelding van een gommetje. Het is belangrijk om met de punt van dit gommetje geen gebieden aan te raken die niet mogen gewist worden. Je kan nu de gedeeltes van de foto wissen die je niet wil behouden. Tijdens het wissen is het best dat je met kleine stukken werkt, dus af en toe de muisknop loslaten. Zo vermijd je dat je bij een eventuel fout alles moet ongedaan maken en volledig moet herbeginnen. Maak je een foutje : gebruik " Ctrl + Z " om het laatste stukje dat je hebt verwijderd terug te zetten.
De diameter van de cirkel kan je ook makkelijk aanpassen : hou gelijktijdig "Alt" én de linkermuisknop ingedrukt. Beweeg je dan met de muis naar boven wordt de cirkel kleiner, naar beneden groter.
Met de instellingen zoals ze nu zijn is het mogelijk dat sommige gedeeltes niet in één keer weg zijn. In dat geval : gewoon nog eens over de betrokken zone gaan.
Wil je deze foto opslaan zonder de verwijderde achtergrond , sla hem dan op als een .PNG of .PSPIMAGE om de transparantie die gecreëerd werd te behouden.

Om van de bewerkte foto nu het overgebleven gedeelte op een andere foto te plakken :
-kopieer deze foto met "Ctrl + C "
- open de foto waar je het wil opplakken . ga naar " bewerken" en kies " plakken als nieuwe laag"
De opgeplakte foto kan je dan ook weer aanpassen in grootte en plaatsing zoals beschreven in mijn vorige posting .

kikker
Lid geworden op: 21 nov 2005, 10:28
Locatie: Merksem

29 jan 2020, 21:48

Dank u wel Flupke,
U hebt het fantastisch goed beschreven maar ik ben niet verder geraakt dan het selecteren van het goede gedeelte maar hoe moet ik nu de gedeeltes van de foto wissen die ik niet wil behouden.
Als ik probeer het aangeduide gedeelte te kopiëren krijg ik een raster.
En wanneer ik kopieer en plak krijg ik de ganse foto met daarop hetgeen ik heb aangeduid.
In elk geval bedankt voor de moeite.

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

29 jan 2020, 22:43

kikker schreef:
29 jan 2020, 21:48
Dank u wel Flupke,
U hebt het fantastisch goed beschreven maar ik ben niet verder geraakt dan het selecteren van het goede gedeelte maar hoe moet ik nu de gedeeltes van de foto wissen die ik niet wil behouden.
Als ik probeer het aangeduide gedeelte te kopiëren krijg ik een raster.
En wanneer ik kopieer en plak krijg ik de ganse foto met daarop hetgeen ik heb aangeduid.
In elk geval bedankt voor de moeite.
Als je met de "achtergrondwisser" werkt zoals ik beschreven heb moet je NIET eerst selecteren wat je wil behouden, enkel wissen wat je weg wil/ Lees eens terug mijn beschrijving.

kikker
Lid geworden op: 21 nov 2005, 10:28
Locatie: Merksem

02 feb 2020, 14:30

Flupke,
Ik dacht wel dat ik het had gedaan zoals u het heeft beschreven.
Ik krijg wel een gekleurde achtergrond maar geen transparant.
Hoe kan ik dat het eenvoudigste verkrijgen ?
Ik heb veel opgezocht op internet maar voor mij is het niet zo duidelijk.
Groetjes en nogmaals bedankt.

kikker
Lid geworden op: 21 nov 2005, 10:28
Locatie: Merksem

08 feb 2020, 18:09

Hallo Flupke2,
Hier ben ik nog eens terug.
Ik heb het nog eens geprobeerd de achtergrond te verwijderen met de achtergrondwisser maar de achtergrond blijft altijd raster en niet transparant. Wat vergeet ik misschien te doen ?

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

08 feb 2020, 18:24

Dat die achtergrond transparant blijft is normaal vermits er geen achtergrond meer is ( je hebt hem uitgewist)
Als je die foto opslaat zal je zien dat je nu een foto hebt zonder de achtergrond.

kikker
Lid geworden op: 21 nov 2005, 10:28
Locatie: Merksem

08 feb 2020, 21:49

De achtergrond is altijd raster.
Ik wil juist een persoon uitsnijden zonder achtergrond of wel transparant zodat ik deze op een andere foto kan plaatsen zonder achtergrond natuurlijk.