phishing

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

Janna
Lid geworden op: 19 jun 2010, 16:19

12 aug 2023, 10:21

Opgelet, er zijn weer pogingen om mensen geld af te truggelen.
Deze keer zogezegd van Engie met een bericht dat er teveel betaald werd en dat het bedrag teruggestort wordt binnen de 14 dagen
Als men de gevraagde inlichtingen meedeelt (oerdom moet men daarvoor zijn) kunnen ze het bedrag van de bankrekening halen.
Er zijn er nog altijd veel te veel die zich hiermee laten vangen, direkt verwijderen !

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

12 aug 2023, 10:23

Recent heb ik gehoord dat iemand zijn Itsme gegevens moest bijwerken. Door de instructies te volgen en een paar links aan te klikken, was de betrokkene 2 keer 1000 euro kwijt.

Itsme moet je altijd via de gewone Itsme-ingang updaten of veranderen, nooit via een mail.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

12 aug 2023, 10:46

Ik heb enkele dagen geleden een bericht "van Engie" gekregen dat ze mij ets meer dan 400€ gingen terugstorten mits ik de nodige gegevens zou bekend maken.

Ik ben niet eens klant bij Engie, en ook niet bij andere leveranciers (verblijf reeds meer dan 8 jaar in een rusthuis).

Ze mogen van mij dat geld steken daar waar het steeds donker is :roll: :roll: :roll:

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

12 aug 2023, 11:17

Heb ook al zo'n pishing-mail gehad maar niet van Engie.
Ik heb daar wel op geantwoord dat vermits ik klant ben bij hun (volgens hun) ze het geld maar moeten storten op de gegevens die bij hun voorhanden zijn omdat zij mijn maandelijks voorschotfactuur innen via dezelfde gegevens. En toen werd het stil :lol:

Idem met die aanhoudende telefoontjes van Microsoft. In het begin drukte ik gewoon af waardoor het bellen bleef duren.
Heb dan aangenomen en hen uitgelegd dat het 'probleem' waar zij voor belden gisteren samen met een collega van hen opgelost werd. Veel slijmen van mijnentwege, dat ik ze bedankte en zeker de collega die mij deskundig verder geholpen had om het probleem op te lossen, of ik hen terug kon contacteren als het probleem zich weer voor deed, enz, enz......Het werd stil aan de andere kant van de lijn en ik vroeg of ze er nog waren. Ze legden zelf de hoorn neer.
Nu al ettelijke maanden al geen telefoontje meer gehad. Misschien hebben ze mijn nummer wel geblokkeerd omdat ik een lastige klant ben. :roll: :lol: :lol: :lol:

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

12 aug 2023, 19:43

Vandaag mail van 'Argenta' om een nieuwe digipass aan te vragen.
Verdachte afzender, fouten in de tekst. Komt van 'Personeelszaken.' ??????
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

13 aug 2023, 10:03

Wil. schreef:
12 aug 2023, 10:23
Recent heb ik gehoord dat iemand zijn Itsme gegevens moest bijwerken. Door de instructies te volgen en een paar links aan te klikken, was de betrokkene 2 keer 1000 euro kwijt.
.
¨
Itsme is een app op uw gsm. Daar staat niets van op PC of laptop!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

13 aug 2023, 10:32

...
Laatst gewijzigd door E.T. op 13 aug 2023, 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

13 aug 2023, 10:35

Sorry maar als ik op mijn laptop naar de bankapp of taxonweb ofzo wil kan ik dat via Itsme, toch?

Gebruik zelf een kaartlezer maar telkens ik inlog het ik de keus ...

Trouwens op mijn PC kreeg ik ook al valse e-mails van "itsme"

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

13 aug 2023, 12:08

E.T. schreef:
13 aug 2023, 10:35
Sorry maar als ik op mijn laptop naar de bankapp of taxonweb ofzo wil kan ik dat via Itsme, toch?
Ja via Itsme op de smartphone, niet op de pc.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

13 aug 2023, 13:47

E.T. schreef:
13 aug 2023, 10:35
Trouwens op mijn PC kreeg ik ook al valse e-mails van "itsme"
Het is veelal via die weg dat het gebeurt. De meeste mensen staan er niet bij stil dat een bepaald applicatie enkel voor de smartphone bestaat, of dat die ook op de pc kan gebruikt worden.
Ze klikken de mail open en volgen de aanwijzingen. Dan blijkt er kort nadien geld verdwenen te zijn.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

13 aug 2023, 15:12

hovel schreef:
13 aug 2023, 12:08
Ja via Itsme op de smartphone, niet op de pc.
Toch wel hoor, het eerste wat ik zie bij ING bij het proberen inloggen:
https://ebanking.ing.be/login/
Ik heb al tig telefoontjes van mijn lokale bankfiliaal gehad om toch maar hun Itsme-app te gebruiken. Mijn antwoord is steeds hetzelfde: laat mij gvd gerust met dat gezever, ik heb nl geen smartphone. Case closed.
"Les socialistes aiment tellement les pauvres qu'ils en fabriquent" (Jacques Godfrain)

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

13 aug 2023, 16:15

MichelN schreef:
13 aug 2023, 15:12
hovel schreef:
13 aug 2023, 12:08
Ja via Itsme op de smartphone, niet op de pc.
Toch wel hoor, het eerste wat ik zie bij ING bij het proberen inloggen:
https://ebanking.ing.be/login/
Nee toch niet! Wat je daar aangeeft is het inlog-via-itsme scherm op de website van ING. Je moet hier de telefoon nummer geven van de smartphone waarop de itsme app staat. ING stuurt dan een code naar het opgegeven telefoon nummer. Op uw smartphone moet je de itsme app open en enkele vragen beantwoorden. Itsme stuurt het resultaat terug naar de ING website. Als je antwoorden correct zijn krijg je toegang anders niet.

De itsme app staat enkel en alleen op je smartphone!

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

13 aug 2023, 16:46

image.png


Zo staat het ook bij Belfius. Hier is duidelijk te zien dat Itsme refereert naar de smartphone en aanmelden via de kaartlezer, met of zonder USB-kabel, naar de pc.
En op mijn Iphone kan ik perfect inloggen zonder gebruik te maken van Itsme maar dmv een zelf gekozen codenummer.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

13 aug 2023, 18:12

In tegenstelling tot wat ik hier lees moet je volgens Safeonweb nooit reageren op e-mails en/of SMS van "Itsme". Het maakt voor die oplichters niks uit of de app wel of niet op je smartphone staat!

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

13 aug 2023, 18:39

Voor een oplichter is toch elke truc goed om je geld afhandig te maken.

Ze sturen je e-mails en wie niet goed genoeg op de hoogte is, kan erin lopen. Vandaag gebruiken ze Itsme en morgen misschien zelfs Waze of Spotify of zelfs Sennet om je naar hun 'diefstalspeeltuin' te loodsen. Daarna ben je gezien.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.