Controle correctheid van stijgend/dalend tarief, toegepast door energieleverancier ????

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

Prutser
Lid geworden op: 30 aug 2004, 21:05
Locatie: N.W Brabant

21 mar 2023, 23:34

Hallo,

Tot de energiecrisis de kop opstak had ik een jaarcontract met een vast tarief.
Toen aan het jaarcontract een einde kwam en de energiecrisis zich reeds had ingezet werd mijn contract met vast tarief door mijn leverancier verlengd en (zoals bij de meesten onder ons) gewijzigd in een contract met variabel tarief.
Parallel werd mijn voorschot enkele malen door de leverancier verhoogd, verwijzend naar de alsmaar stijgende marktprijzen (dat wijzigend - lees 'verhogend' - voorschot werd steeds correct betaald).
De voorbije maanden heb ik in de media meermaals gelezen dat de marktprijzen van gas en elektriciteit gevoelig waren/zijn gedaald.
Wat ik wel eigenaardig vond/vind is het feit dat het door mijn leverancier voorgesteld/gevraagd verhoogd voorschot nooit is gedaald.

Binnen een tweetal maanden ontvang ik de jaarafrekening van mijn elektriciteitsverbruik.
Hoe kan ik in godsnaam controleren of het op die jaarafrekening toegepast (wijzigend) tarief correct de stijgende en dalende marktprijzen volgt ?
Nooit werd ik (en met mij wellicht heel veel andere consumenten) door de leverancier ingelicht over het tarief dat hij toepaste (heeft toegepast).
M.a.w. eigenlijk kocht ik (kochten de consumenten) elektriciteit zonder te weten hoeveel die elektriciteit kostte .....

Hoe kan ik binnenkort op mijn jaarfactuur controleren dat mijn leverancier geen misbruik heeft gemaakt van de onwetendheid van de consument (en van mij) omtrent de juistheid van het toegepaste tarief ?
WAAROM VERPLICHT MEN ENERGIELEVERANCIERS NIET OM HUN CONSUMENTEN TE INFORMEREN OVER HUN TOEGEPASTE (WIJZIGENDE) TARIEVEN ?????

Wanneer een Bank een lening met variabele rentevoet geeft, is deze toch verplicht om elke door haar toegepaste wijziging qua rentevoet te melden aan de consument ???? ... Waarom geldt dit niet voor energieleveranciers ?????

Ik heb dus tot op heden een aantal (zwaar) verhoogde voorschotten betaald aan mijn elektriciteitsleverancier .... Ook nu nog hoewel de marktprijzen al een aantal maanden daalden ....

Hoe kan ik controleren dat mijn leverancier een correct (gedaald) tarief heeft toegepast op mijn jaarafrekening, parallel met de schommelende marktprijzen ??????

Is daar geen enkele "officiële instantie" die zich ook die vraag stelt ?

Vriendelijke groeten,

Prutser
Willen is Kunnen

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

22 mar 2023, 08:20

Prutser schreef:
21 mar 2023, 23:34
Hallo,

Hoe kan ik controleren dat mijn leverancier een correct (gedaald) tarief heeft toegepast op mijn jaarafrekening, parallel met de schommelende marktprijzen ??????

Prutser
Ik begrijp U maar,
Ik denk niet dat een energie leverancier op eigen initiatief uw voorschot factuur zal verlagen, nl; er zijn mensen die dat niet willen.

Als je inlogt bij uw leverancier kan je zelf uw voorschot factuur verlagen of verhogen.
Bij Eneco, als je naar voorschot factuur gaat, zie je uw huidig voorschot en daar stellen ze zelf een € aanpassing voor, ofwel doe je het ofwel niet.

Maar geen paniek, alles word correct uitgerekend per kwartaal aan de marktprijzen en zo zal je bij de eind afrekening terug krijgen of bijbetalen.

Conclusie: als je vind dat je te veel voorschot betaald, log dan in bij uw leverancier en verlaag daar zelf uw tarief.

Succes
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

22 mar 2023, 09:00

Idd Benq, zo doe ik het nu ook én ben gezakt van 450 eur p/mnd naar 178 eur. Toch ni slecht voor 5 minuutjes werk.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

22 mar 2023, 10:13

Prutser schreef:
21 mar 2023, 23:34
Hoe kan ik controleren dat mijn leverancier een correct (gedaald) tarief heeft toegepast op mijn jaarafrekening, parallel met de schommelende marktprijzen ??????
De maandelijkse tarieven volgens contract zijn toch beschikbaar op de site van elke energie leverancier......
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Prutser
Lid geworden op: 30 aug 2004, 21:05
Locatie: N.W Brabant

22 mar 2023, 11:25

Beste benq, Prima Vera en Charlie Maru,

Bedankt voor jullie reacties,

De onderliggende reden voor mijn bericht op het forum lag hem in mijn onwetendheid over de schommelende prijs die de verschillende leveranciers (in mijn geval) toepassen voor de elektriciteit die zij leveren aan hun klanten.
Ik meen te weten dat er voor elektriciteit net als voor gas een MARKTPRIJS is ... maar is dat ook de prijs die de leveranciers MOETEN toepassen naar hun klanten toe ? of mogen/kunnen de leveranciers hiervan afwijken ?
Ik vermoed van wel, anders zouden zij als distributeurs toch geen winst kunnen maken ?
Daarom dat ik eigenlijk uitkijk naar de verschillende tarieven die mijn leverancier (Eneco) heeft toegepast sinds mijn contract op een 'variabel tarief' gebaseerd is (= sinds mei 2022).

@ Charlie Maru & benq :
Charlie, u schrijft : "De maandelijkse tarieven volgens contract zijn toch beschikbaar op de site van elke energie leverancier...... ".

Mijn leverancier is ENECO .... Ik heb een 'My Eneco'-account ...

@ benq : weet u (als Eneco-klant) waar ik die 'wisselende (maandelijkse) tarieven terugvind op de website van Eneco ?

En verder : ik was/ben mij bewust dat men zijn voorschotbedrag eenvoudig kan wijzigen (toch bij Eneco) ... Maar ik dacht steeds : 'ik volg mijn leverancier maar' ... of de centen nu bij mijn leverancier staan of op mijn spaarboekje bij de Bank .... qua opbrengst blijft dat toch hetzelfde ... :|

Nogmaals bedankt voor jullie reacties.

Prutser
Willen is Kunnen

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

22 mar 2023, 16:28

Prutser schreef:
22 mar 2023, 11:25

Mijn leverancier is ENECO .... Ik heb een 'My Eneco'-account ...

@ benq : weet u (als Eneco-klant) waar ik die 'wisselende (maandelijkse) tarieven terugvind op de website van Eneco ?

En verder : ik was/ben mij bewust dat men zijn voorschotbedrag eenvoudig kan wijzigen (toch bij Eneco) ... Maar ik dacht steeds : 'ik volg mijn leverancier maar' ... of de centen nu bij mijn leverancier staan of op mijn spaarboekje bij de Bank .... qua opbrengst blijft dat toch hetzelfde ... :|

Nogmaals bedankt voor jullie reacties.

Prutser
Tja, U heeft gelijk qua opbrengst
Maar als een leverancier in faling gaat ben je wel die teveel betaalde voorschotten kwijt (en ik denk de reële ook?).
En als ze op uw spaarboekje staat niet (of het moest zijn dat de bank in faling gaat) maar ja dan springt de overheid weer in de bres, alle laat ons hopen, dan heb je uw centjes nog.

Wij hebben begin januari 2023 een spaarrekening geopend, wij betaalden voor gas 190€ en elek 60€; samen 250€, ik heb ons voorschot verlaagt naar hun voorstel 74€ per maand en de rest 176€ gaat op die spaarrekening, we waren het toch gewoon.

Via deze link kan je de maandelijkse tarief kaart raadplegen bij Eneco, deze is normaal rond de 5de werkdag begin maand beschikbaar.

https://eneco.be/nl/elektriciteit-gas/tariefkaarten

en via deze link zie je de historiek tariefkaarten van Eneco
maar je kan daar alle leveranciers aanduiden.

Maand: kies een maand
Jaar: 2023
Regio: Vlaanderen denk ik voor U
Leverancier: hier kan je uwen leverancier aanduiden.

https://www.mijnenergie.be/energielever ... riefkaart/
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

Prutser
Lid geworden op: 30 aug 2004, 21:05
Locatie: N.W Brabant

22 mar 2023, 17:24

Beste benq,

BEDANKT voor de link !!!!

Groetjes,

Prutser
Willen is Kunnen

fendtje
Lid geworden op: 26 aug 2010, 17:30

25 aug 2023, 12:16

Prutser schreef:
22 mar 2023, 11:25

En verder : ik was/ben mij bewust dat men zijn voorschotbedrag eenvoudig kan wijzigen (toch bij Eneco) ... Maar ik dacht steeds : 'ik volg mijn leverancier maar' ... of de centen nu bij mijn leverancier staan of op mijn spaarboekje bij de Bank .... qua opbrengst blijft dat toch hetzelfde ... :|

Nogmaals bedankt voor jullie reacties.

Prutser
Eerste regel:
Ga van variabel naar vaste prijs.
Als Ecopower terug nieuwe klanten aanneemt, neem deze als leverancier. (u kan zich op wachtlijst laten plaatsen)
Hun prijs all-in voor Elek van januari 22 tot november 22 was 27 cent kw/uur.
Jaarafrekening geen ellenlange bladzijden, namelijk een blad.
Is nu andere manier van berekenen, maar laagste van de markt en dit al vele jaren.
Ja, je moet wel een coöperatief aandeel kopen 250 €.
In 22 variabel tarief gezien zonder alle kosten van 37 cent kw/h dus all-in 52 cent.
Dus bijna het dubbele de jaarfactuur.
Neem voor gas een andere leverancier dan voor Elek en probeer ook met vast tarief te werken.
In oktober 21 zelf van variabel bij leverancier start 1.9 cent, oktober 21 al 7 cent variabel naar vast aan 5 cent gegaan.

Succes

Bij Proximus betaalt men ook al gauw voor tv enz 100 €
Bij hun dochter Scarlet 45 € voor hetzelfde.
Laptop Toshiba, terug de flybox, Ci+ telenet, Sat via protek 9920lx.
Philips Android tv's als kijkkastjes.
Mobile Viking voor mobiel internet + bellen

fendtje
Lid geworden op: 26 aug 2010, 17:30

25 aug 2023, 12:18

fendtje schreef:
25 aug 2023, 12:16
Prutser schreef:
22 mar 2023, 11:25

En verder : ik was/ben mij bewust dat men zijn voorschotbedrag eenvoudig kan wijzigen (toch bij Eneco) ... Maar ik dacht steeds : 'ik volg mijn leverancier maar' ... of de centen nu bij mijn leverancier staan of op mijn spaarboekje bij de Bank .... qua opbrengst blijft dat toch hetzelfde ... :|

Nogmaals bedankt voor jullie reacties.

Prutser
Eerste regel:
Ga van variabel naar vaste prijs.
Als Ecopower terug nieuwe klanten aanneemt, neem deze als leverancier. (u kan zich op wachtlijst laten plaatsen)
Hun prijs all-in voor Elek van januari 22 tot november 22 was 27 cent kw/uur.
Jaarafrekening geen ellenlange bladzijden, namelijk een blad.
Is nu andere manier van berekenen, maar laagste van de markt en dit al vele jaren.
Ja, je moet wel een coöperatief aandeel kopen 250 €.
In 22 variabel tarief gezien zonder alle kosten van 37 cent kw/h dus all-in 52 cent.
Dus bijna het dubbele de jaarfactuur.
Neem voor gas een andere leverancier dan voor Elek en probeer ook met vast tarief te werken.
In oktober 21 zelf van variabel bij leverancier start 1.9 cent, oktober 21 al 7 cent variabel naar vast aan 5 cent gegaan.

Succes

Bij Proximus betaalt men ook al gauw voor tv enz 100 €
Bij hun dochter Scarlet 45 € voor hetzelfde.
Wat spaarboekje betreft al eens naar Fidelity Me Direct gekeken ook zo een klein verschil.
Laptop Toshiba, terug de flybox, Ci+ telenet, Sat via protek 9920lx.
Philips Android tv's als kijkkastjes.
Mobile Viking voor mobiel internet + bellen