Belasting op schenking.

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

Ferna
Lid geworden op: 15 aug 2004, 12:24
Locatie: Aan zee

15 jan 2023, 15:18

Hallo,

Vraagje, weet iemand hoeveel belasting iemand zou moeten betalen op een schenking aan een vriend.
Laten we als voorbeeld noemen een schenking van 30.000 euro. ( zijn daar tabellen van ?)
Moet de vriend daarop ook nog belasting betalen ??
Ik wil hier nog even aan toevoegen, dat die schenking gespreid over een jaar zou gebeuren, dus niet in één keer.

Vast hartelijk dank voor de informatie.

Vriendelijke groet,

Ferna

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

15 jan 2023, 18:25

Wat versta je juist onder ´schenking´

Moet het officieel? Erfeniskwesties?
Wat is de status van die vriend? Werkt hij? Uitkering?

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

15 jan 2023, 18:48

Een schenking aan derden (dus geen (klein)kinderen of ouders) wordt belast aan 7%. Het speelt geen rol hoe groot het bedrag is. (Opgelet: de regels kunnen anders zijn in Brussel Hoofdstedelijk Gewest of Wallonië).

Wie roerende goederen schenkt zoals aandelen of geld wordt belast aan een ‘vast’ tarief dat onveranderlijk is, wat de waarde van de schenking ook is. In Vlaanderen bedraagt dat vast tarief 3% voor kinderen (kleinkinderen, ouders, grootouders…) en partners. Het bedraagt 7% voor anderen.

Ferna
Lid geworden op: 15 aug 2004, 12:24
Locatie: Aan zee

15 jan 2023, 21:18

Onder schenking wordt hier bedoeld het op regelmatige tijdstippen een geldbedrag overmaken.
Persoon in kwestie is een vriend die niet werkt en een uitkering ontvangt. Persoon woont in Vlaanderen, en er is geen erfeniskwestie mee gemoeid.
Als het is zoals Wil schrijft, een tarief van 7 %; dan lijkt me dit redelijk. Kan dit nog bevestigd worden ??

Vast hartelijk dank.

Vriendelijke groet,

Ferna

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

15 jan 2023, 21:33

Zijn rechten op uitkeringen zou kunnen beinvloed worden, zelfs vervallen.

Wat vinden UW erfgenamen ervan?

Ferna
Lid geworden op: 15 aug 2004, 12:24
Locatie: Aan zee

15 jan 2023, 21:51

Het gaat niet over mij hoor, ik ben maar een bekende. Voor zover ik weet heeft schenker geen erfgenamen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

15 jan 2023, 22:51

Ferna schreef:
15 jan 2023, 21:18

Als het is zoals Wil schrijft, een tarief van 7 %; dan lijkt me dit redelijk. Kan dit nog bevestigd worden ??
• Website Vlaanderen.be:
Tarief voor de schenking van roerende goederen
Voor schenkingen van roerende goederen gelden slechts twee tarieven. Bovendien gaat het om vlakke tarieven.

3% voor schenkingen in rechte lijn en tussen partners;
7% voor schenkingen aan alle andere personen.


• uit Testaankoop: op blz. 4 van de 5


Afbeelding

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

15 jan 2023, 23:05

Neven en nichten zijn ook erfgenamen :roll:

€ 25.000 extra kan een sociale huurder zuur opbreken.
En wat met het sociaal energie tarief?

Mussen
Lid geworden op: 20 mei 2022, 18:26

16 jan 2023, 13:03

Waar ligt de grens tussen "schenken" en "geven"?

Als het dan toch in schijfjes op 1 jaar zou gebeuren, gewoon cash geld afhalen en onderhands "schenken/geven", ... zwijgen in alle talen, ... geen haan die er dan naar kraait.

Je kan het ook doen zonder die erfbelasting op schenkingen te betalen, ... maar dan moet de schenker nog minstens drie jaar in leven blijven.

Wil je echter toch de officiële toer op gaan, ga dan met het bewijs van de bank (van rekening naar rekening)
naar eender welk belastingkantoor en geef de schenking aan. je zal dan 7% van het geschonken bedrag moeten betalen als erfbelasting.
Is dan wel een beetje omslachtig als je dit "meerdere keren" (schijfjes per jaar) moet gaan doen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

16 jan 2023, 13:25

Mussen schreef:
16 jan 2023, 13:03
Waar ligt de grens tussen "schenken" en "geven"?

Als het dan toch in schijfjes op 1 jaar zou gebeuren, gewoon cash geld afhalen en onderhands "schenken/geven", ... zwijgen in alle talen, ... geen haan die er dan naar kraait.
Dat kan, maar het hangt ervan af of de schenker het ook zo wil doen.
Je kan het ook doen zonder die erfbelasting op schenkingen te betalen, ... maar dan moet de schenker nog minstens drie jaar in leven blijven.
Dat geldt niet voor schenkingen aan derden. Het is een regel die van toepassing is op (klein)kinderen en ouders aan wie je wil schenken.
Wil je echter toch de officiële toer op gaan, ga dan met het bewijs van de bank (van rekening naar rekening)
naar eender welk belastingkantoor en geef de schenking aan. je zal dan 7% van het geschonken bedrag moeten betalen als erfbelasting.
Is dan wel een beetje omslachtig als je dit "meerdere keren" (schijfjes per jaar) moet gaan doen.
Die 7% heet schenkingsbelasting. Het is géén erfbelasting aangezien het niet om een erfenis gaat.

Je kunt inderdaad de notariskosten ontwijken door naar het kantoor van registratie te gaan met (bank)bewijs van de schenking.

Ferna
Lid geworden op: 15 aug 2004, 12:24
Locatie: Aan zee

16 jan 2023, 21:40

Bij deze wil ik allen die gereageerd hebben, hartelijk danken. Er is mij veel duidelijk geworden en dit zal ik aan betrokken persoon doorgeven.

Vriendelijke groet,

Ferna

Golf 5
Lid geworden op: 23 apr 2021, 17:17

20 jan 2023, 13:45

Mussen , Waar ligt de grens tussen "schenken" en "geven"?

Als het dan toch in schijfjes op 1 jaar zou gebeuren, gewoon cash geld afhalen en onderhands "schenken/geven", ... zwijgen in alle talen, ... geen haan die er dan naar kraait.

Wat ga je tegen u bank zeggen als je maandelijks geld gaat afhalen je kan en mag dat maar ze
gaan ook eens nadenken wat gebeurt daar en als ze overmaken aan de belastingen kunt je daar gaan uitleggen.
Want de banken moeten dat doorgeven als er veel bewegingen gebeurd op rekening .
Zeg niet dat ze gaan doen maar als zij het niet oké vinden gaan ze wel overmaken
Zeg altijd mensen mogen doen en laten wat ze willen maar de wet zegt het anders .

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

20 jan 2023, 16:28

Golf 5 schreef:
20 jan 2023, 13:45
Wat ga je tegen u bank zeggen als je maandelijks geld gaat afhalen
Niks, daar hebben ze geen affaire mee
en als ze toch iets vragen kan je nog altijd zeggen dat het voor de meisjes van plezier is :lol:

en die meldplicht das enkel dat er zeer grote sommen op uw rekening word gestort en heeft nik te maken met afname.
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

20 jan 2023, 16:33

Voor een paar duizend euro per maand gaan ze niet moeilijk doen bij de bank van de gulle gever ... aan de kant van de ontvanger is dat anders!

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

20 jan 2023, 16:38

E.T. schreef:
20 jan 2023, 16:33
Voor een paar duizend euro per maand gaan ze niet moeilijk doen bij de bank van de gulle gever ... aan de kant van de ontvanger is dat anders!
Ik denk wel dat de ontvanger slim genoeg is om dit onder zijne matras te steken.

En dat kan je vergelijken met een zwart werker, die betaald zijn aankopen cash en spaart van zijn wit loon
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol: