Aangifte niet-residenten belasting Spanje (model 210)

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

Portos47
Lid geworden op: 17 jul 2007, 18:49

05 aug 2022, 09:16

Goeide morgen beste,

Mag ik nog even storen aub. Dank bij voorbaat

Mvg

Pierre

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

05 aug 2022, 09:28

Dat mag :D

Portos47
Lid geworden op: 17 jul 2007, 18:49

05 aug 2022, 10:27

Erg Bedankt.

Heb intussen het formulier ingevuld en Pdffen ontvangen, betaald maar ..... vandaag mijn rekening nagekeken en de tributaria heeft alles teruggestort. Betaling werd geweigerd. Is dat omdat ik een pre-declaratie heb ingevuld ? En als ik mijn bankrekening via "a ingresar" voor te betalen uit het buitenland lukt dat niet meer. Dus ik mag alles herbeginnen maar zit nu toch blok. Wat zou ik verkeerd hebben gedaan. Krijg ook steeds error "403" wanneer ik model 210 wens in te vullen.
Groeten Portos

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

06 aug 2022, 11:29

Het is heel moeilijk om hier op te antwoorden. Ik weet niet wat u juist heeft ingevuld of gekozen. Maakt u gebruik van een digitaal certificaat? Heeft u een elektronische aangifte gedaan (certificaat vereist), doet u een aangifte voor presentatie op papier? ....
Er is uitgebreide hulp voorhanden op de website van de Agencia Tributaria, in het spaans en in het engels.

Ik vermoed dat u bij de betaling ook een code moet opgeven die je tijdens de aangifte hebt gekregen.

The foutcode 403 is een betekent dat u geen toegang hebt tot de betreffende webpagina. Mogelijk is dit een pagina waar men niet rechtstreek op terecht komt maar via via.

Hier is een online-uitleg voor het elektronisch invullen van een Predeclaracion:
Spaans:
https://sede.agenciatributaria.gob.es/S ... o-210.html
Engels:
https://sede.agenciatributaria.gob.es/S ... o-210.html

Suc6

Portos47
Lid geworden op: 17 jul 2007, 18:49

06 aug 2022, 12:30

Hola Hovel,

Heb een "pre-declaracion" op papier (heb geen digitaal certificaat, noch andere) ingevuld en heb alles gevolgd volgens de uitleg. Heb dan ook alle dffen ontvangen, maar wat mij wel was opgevallen dat het rekeningnummer waarop ik ieder jaar stortte een ander nummer was. Ik vermoed toch, zoals in België, dat het rekeningnummer van de belastingen niet zomaar ieder jaar veranderd. Dus vermoedelijk heeft het "tributaria" dit opgemerkt. Ik ga opnieuw proberen maar zonder pre"declaracion". Hopelijk lukt het en krijg ik niet opnieuw het error 403.
Nogmaals bedankt voor de tussenkomst. Ik laat later wel iets weten of het is gelukt. Nog een prettige dag verder.

Hansa7105
Lid geworden op: 24 okt 2022, 19:16

24 okt 2022, 19:18

Hallo,
Ik ga nu voor de eerste keer dit model 210 invullen. Liefst zou ik dit online doen (ik woon in BE).
Ik heb me al veel ingelezen, en lijkt me wel te doen...
Klopt het dat ik dit enkel online kan doen, als ik ook een digitaal certificaat heb ?
(wat ik dus niet heb : hoe kan ik hier aangeraken ?)
Bedankt !

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

25 okt 2022, 09:32

Hansa7105 schreef:
24 okt 2022, 19:18
Klopt het dat ik dit enkel online kan doen, als ik ook een digitaal certificaat heb ?
(wat ik dus niet heb : hoe kan ik hier aangeraken ?)
Dat klopt voor een volledig online invullen en aangeven.
Er zijn meerdere instanties die een digitaal certificaat afleveren. Ik heb onze certificaten bij de FNMT (Fábrica Nacional de Moneda y Timbre) gevraagd.

Ik zal u straks de procedure bezorgen die men moet volgen.

Als jullie beide eigenaar bent moet je ook voor beide een digitaal certificaat hebben.

Op een bepaald moment in de procedure moet men zich persoonlijk aanmelden bij een instantie die u kan kan accrediteren. Dit kan in Spanje bij de Sociale zekerheid of de belasting dienst. In België kan dit op het Spaanse consulaat in Brussel.

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

25 okt 2022, 17:45

Procedure die ik heb gevolgd om onze digitale certificaten aan te vragen.

Digitaal certificaat FNMT (Certificado electrónico de identificación)

Handleiding:
Alles staat hier beschreven: Manual solicitud de un certificado de persona fisica
Zie ook het hoofdstuk over de voorbereidende configuratie (Configuración previa) .

Certificaat aanvragen:
website https://www.cert.fnmt.es/en/home ( CERES (CERtificación Española) )

pad: Obtenga/Renueve su Certificado Digital → Persona Física →
Obtener Certificado software → Solicitar Certificado

Formulier invullen en klik Enviar petición
• Je krijgt nu een e-mail: Petición de certificación para persona física de la FNMT
Deze bevat een code en uw NIE nummer. Voorbeeld:
A continuación le facilitamos el CÓDIGO DE SOLICITUD del Certificado FNMT de Persona Física que nos ha solicitado: 123456789 ← code
NIF asociado a la solicitud: Y1234567X ← NIE

Uw aanvraag accrediteren: Acreditación de la identidad en una Oficina de Registro.
Met de e-mail (zie hiervoor) ga je persoonlijk naar een kantoor van de sociale zekerheid (*) om uzelf te accrediteren. (*) of belastingdienst , of consulaat van Spanje wanneer in het buitenland)

Afspraak maken bij sociale zekerheid: website: www.seg-social.es
Inicio → Cita Previa para Pensiones y Otras Prestaciones → Sin certivicado

• Na de accreditatie krijg je een e-mail: Generación certificado de persona física
Hierin staat een link Descarga de su certificado de Persona Física om uw certificaat te downloaden.

Certificaat downloaden:
Formulier invullen (NIE nummer, naam en aanvraag code invullen) en klik op Descargar Certificado

Certificaat installeren in uw browser.

Hansa7105
Lid geworden op: 24 okt 2022, 19:16

26 okt 2022, 13:53

Bedankt !

Fetze
Lid geworden op: 07 dec 2022, 11:52

07 dec 2022, 11:56

Goedendag

Ik vulde al jaren online formulier 210 in en betaalde online de belasting, was zeer eenvoudig met een voorbeeld van anderen. Men vroeg alleen het Nie nummer en mijn Nederlandse BSN nummer en de vele vragen..
Dit jaar, 2022, mis ik een aantal kolommen tw de locatie om mijn huis in Spanje te vermelden en de kadastrale code en waarde in te vullen...

Is dit formulier veranderd ?

Ik heb ook gezien dat er wordt gesproken over meerdere formulieren 210 en 210A enz..

Wie kan me daarbij verlossen op deze vraag

mvg
Fetze Pijlman

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

07 dec 2022, 20:32

Ik heb geen weet van enige verandering.

Als je het formulier online invult dmv een digitaal certificaat dan zouden alle gegevens van uw eigendom automatisch ingevuld worden. Dat is het dus niet.

In het andere geval moeten de gegevens van uw eigendom in het vak “Situación del inmueble (sólo rentas de los tipos 01, 02, 28, 33, 34 y 35)” ingevuld worden. De inhoud van dit vak wordt pas getoond na het invullen van het “tipo renta” .

Ik hoop dat dit helpt.

bojangles
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:50
Locatie: West-Vlaanderen

14 nov 2023, 15:28

Beste Hovel of iemand anders,

Voor de aangifte van 2022 heb ik 2 formulieren online ingevuld (één voor mij en één voor mijn echtgenote), maar ik was op die van mij vergeten aan te duiden dat ik de betaling van een buitenlandse rekening wilde overmaken. Ik had "to deposit" laten staan i.p.v. te wijzigen naar "to be paid by foreign bank transfer". Ik heb beide formulieren betaald met een overschrijving van mijn Belgische rekening met vermelding van het NIE-nummer in de mededeling, zoals ook gevraagd op het 2de formulier dat wel correct was. De betaling voor mijn formulier werd echter terug gestort op mijn rekening met mededeling "onuitvoerbaar". Het andere formulier, met de juiste betaalwijze, werd niet teruggestort, wat er op wijst dit deze wel correct werd doorgegeven.

Moet ik nu een nieuw formulier voor mezelf invullen met op 't laatst de juiste wijze van betaling, of kan ik mijn vorig formulier nog ergens aanpassen ?

Alvast bedankt om dit eens te bekijken.

Groeten,
Bojangles

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

14 nov 2023, 16:49

Ja dat kan. De te volgen procedure hangt af of u benadeeld bent of de staat.
Hier vind je de uitleg in het Engels: How to modify a tax return already filed

bojangles
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:50
Locatie: West-Vlaanderen

14 nov 2023, 18:07

Bedankt Hovel, maar ze maken het weer ingewikkeld. Om in te loggen vragen ze eerst je NIE nummer en dan een support nummer die met een E of een C begint. Ik zou niet weten waar ik dit moet vinden.
image.png
image.png (8.7 KiB) 147 keer bekeken
Zou het kwaad kunnen als ik mijn aangifte nog eens opnieuw (deze keer correct) opmaak en opnieuw betaal ?

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

14 nov 2023, 20:17

Ik kan het niet controleren maar kan je niet op 2 of 3 manieren inloggen?
1 met NIE
2 met Cl@ve
3 met digitaal certificaat

Hoe heb je de eerste keer aangemeld?