Inflatie op komst?

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

13 sep 2023, 21:55

Hobo schreef:
13 sep 2023, 16:33
Bedankt Wil, maar je hebt mijn korte bijdrage gekortwiekt :roll: :?

Ik schreef ook:
In het nieuws kwam ook aan bod, dat enkele politieke partijen goed bij kas zijn

Het spreekwoord zegt;
Voor niets gaat enkel de zon op
Wil je dan eens even uitleggen wat die info over de politieke partijen te maken heeft met inflatie, want daarover hebben we het hier. Dat ontgaat me volledig.

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

14 sep 2023, 09:10

België heeft een torenhoge berg aan schulden.
Voor zover ik weet en het is terug te vinden op internet... worden o.a. politieke partijen gesubsidieerd.
(Om te vermijden dat belangengroepen de enige sponsors zouden zijn)

Dus wordt de put voor de staat groter of de berg aan schulden hoger...

En qua INFLATIE denk ik dat in de EU, België het enige land is waar er indexaanpassingen van de lonen en uitkeringen bestaan.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

14 sep 2023, 10:22

Hobo schreef:
14 sep 2023, 09:10
België heeft een torenhoge berg aan schulden.
Voor zover ik weet en het is terug te vinden op internet... worden o.a. politieke partijen gesubsidieerd.
(Om te vermijden dat belangengroepen de enige sponsors zouden zijn)

Dus wordt de put voor de staat groter of de berg aan schulden hoger...

En qua INFLATIE denk ik dat in de EU, België het enige land is waar er indexaanpassingen van de lonen en uitkeringen bestaan.
Een paar kleine landen zoals bv. Luxembrug of Malta, doen het zoals België, maar de meeste ontwikkelde landen doen het hoe dan ook op een of andere manier, bv. pas nadat de index met X punten is gestegen of slechts één keer per jaar.
Maar de indexering is een gevolg van de fnflatie, niet de oorzaak ervan.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

14 sep 2023, 10:44

Maar de indexering is een gevolg van de inflatie, niet de oorzaak ervan
Dat klopt, maar de indexering is zeker geen middel om de inflatie te stoppen. Als een indexering wordt overgeslagen - via onderhandelingen vakbond/patronaat, of via politieke besluiten - dan draagt dit een beetje bij tot het doorbreken van de opwaartse spiraal. Dat is ten nadele van de werknemers, vanzelfsprekend. Op lange termijn kan het voor hen het behoud van een job betekenen.
Een politicus heeft een horizon die niet verder reikt dan de volgende verkiezingen. Een vakbondsman kijkt niet verder dan de eerstvolgende loonbrief.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

14 sep 2023, 10:49

Hobo schreef:
14 sep 2023, 09:10
België heeft een torenhoge berg aan schulden.
Voor zover ik weet en het is terug te vinden op internet... worden o.a. politieke partijen gesubsidieerd.
(Om te vermijden dat belangengroepen de enige sponsors zouden zijn)

Dus wordt de put voor de staat groter of de berg aan schulden hoger...
Zolang de burgers van het land hun geld willen lenen aan de overheid (zie de 22 miljard voor de staatsbon) heeft dat geen invloed op de inflatie. Waarom zouden de producten in de winkels duurder worden wanneer de politieke partijen geld krijgen van de overheid? Geld dat ze geleend heeft van de burgers.

Het is anders wanneer de overheid geld zou bijdrukken om die politieke partijen te subsidiëren.

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

14 sep 2023, 16:14

Ik vraag me af WAAR "Ursula von der Leyen"
die stapels Euro's haalt om (o.a. in Afrika) uit te delen!?

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

14 sep 2023, 19:50

Wil. schreef:
14 sep 2023, 10:49
Hobo schreef:
14 sep 2023, 09:10
België heeft een torenhoge berg aan schulden.
Voor zover ik weet en het is terug te vinden op internet... worden o.a. politieke partijen gesubsidieerd.
(Om te vermijden dat belangengroepen de enige sponsors zouden zijn)

Dus wordt de put voor de staat groter of de berg aan schulden hoger...
Zolang de burgers van het land hun geld willen lenen aan de overheid (zie de 22 miljard voor de staatsbon) heeft dat geen invloed op de inflatie. Waarom zouden de producten in de winkels duurder worden wanneer de politieke partijen geld krijgen van de overheid? Geld dat ze geleend heeft van de burgers.

Het is anders wanneer de overheid geld zou bijdrukken om die politieke partijen te subsidiëren.
Tot de liberalen voor het eerst weer eens een premier mochten leveren, was de Staatsschuld eigenlijk een vestzak-broekzak-operatie en dus eigenlijk geen verarming van de gemeenschap. Met budgetminister G. Verhofstadt kwam daar verandering in en ging de Staat steeds meer en steeds vaker buitenlandse schulden maken , dat is pas echt een verarming van de burger. Afhankelijk van wat de regering met dat geld doet, kan dat al dan niet mee de inflatie doen toenemen, Inflatie heeft vele vaders.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

15 sep 2023, 14:46

Winkels van hun keten ergens opstarten en beginnen met lage prijzen, de bestaande winkels passen dat bij. Wat zou de gemeente, stad, gewest, land er extra voordoen?
Omdat ik steeds optel wat ik koop let ik beter op de prijzen. Wat centiemen zijn er af op de merkproducten. Het huismerk daar kun je dan wel meer mee doen.
Tenslotte komt alles toch maar van een industriepark en een loods met onbekende naam.
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

16 sep 2023, 20:28

Wie graag een hoge interest krijgt op zijn spaargeld, moet eens gaan kijken in Argentinië. Daar krijg je op termijnrekeningen in peso's nu 118% (honderdachttien).

Hou wel in gedachten dat de inflatie een stuk boven 120% ligt :(

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

16 sep 2023, 20:30

Wil. schreef:
16 sep 2023, 20:28
Wie graag een hoge interest krijgt op zijn spaargeld, moet eens gaan kijken in Argentinië. Daar krijg je op termijnrekeningen in peso's nu 118% (honderdachttien).

Hou wel in gedachten dat de inflatie een stuk boven 120% ligt :(
Dus eigenlijk negatieve interest voor de spaarder.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

16 sep 2023, 20:48

socrates schreef:
16 sep 2023, 20:30
Dus eigenlijk negatieve interest voor de spaarder.
Ja, maar niemand wil nog peso's in bezit hebben. Men gaat over naar dollars.

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

17 sep 2023, 10:23

SOCRATES schreef...
Tot de liberalen voor het eerst weer eens een premier mochten leveren, was de Staatsschuld eigenlijk een vestzak-broekzak-operatie en dus eigenlijk geen verarming van de gemeenschap. Met budgetminister G. Verhofstadt kwam daar verandering in en ging de Staat steeds meer en steeds vaker buitenlandse schulden maken , dat is pas echt een verarming van de burger. Afhankelijk van wat de regering met dat geld doet, kan dat al dan niet mee de inflatie doen toenemen, Inflatie heeft vele vaders.
EINDE CITAAT

Ik herinner me nog dat Verhofstadt o.a. een uitverkoop hield van gebouwen
waar de Belgische ambassade gevestigd was.
Dat bracht even geld binnen, maar dan moest er huurgeld betaald worden.

H.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

17 sep 2023, 10:33

Hobo schreef:
17 sep 2023, 10:23
SOCRATES schreef...
Tot de liberalen voor het eerst weer eens een premier mochten leveren, was de Staatsschuld eigenlijk een vestzak-broekzak-operatie en dus eigenlijk geen verarming van de gemeenschap. Met budgetminister G. Verhofstadt kwam daar verandering in en ging de Staat steeds meer en steeds vaker buitenlandse schulden maken , dat is pas echt een verarming van de burger. Afhankelijk van wat de regering met dat geld doet, kan dat al dan niet mee de inflatie doen toenemen, Inflatie heeft vele vaders.
EINDE CITAAT

Ik herinner me nog dat Verhofstadt o.a. een uitverkoop hield van gebouwen
waar de Belgische ambassade gevestigd was.
Dat bracht even geld binnen, maar dan moest er huurgeld betaald worden.

H.
Niet enkel ambassades werden toen verkocht, ook vaak heel grote administratieve gebouwen van de Staat werden soms voor een habbekrats verkocht en meteen weer verhuurd op lange termijn tegen buitensporig hoge huurkosten; ook nu sommige van die grote kantoorgebouwen vaak leeg staan, moet die huur worden betaald. De "opkopers" waren vaak niet-Belgen waardoor het geld naar het buitenland ging. De begroting was dan OK maar de burger verarmde omdat zijn goederen werden verkocht.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

17 sep 2023, 11:25

soms voor een habbekrats verkocht en meteen weer verhuurd op lange termijn tegen buitensporig hoge huurkosten;
"Sale and lease back" noemen we zoiets in Schoon Nederlands :wink:

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

18 sep 2023, 15:37

frits1955 schreef:
17 sep 2023, 11:25
soms voor een habbekrats verkocht en meteen weer verhuurd op lange termijn tegen buitensporig hoge huurkosten;
"Sale and lease back" noemen we zoiets in Schoon Nederlands :wink:
Schoon Nederlands......hier is niet veel schoon aan.
https://www.demorgen.be/nieuws/ooit-goe ... oogle.com/
zo vangt men ........
https://www.bruzz.be/economie/ons-land- ... 2020-01-21
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.