constipatie

Vragen/antwoorden betreffende gezond leven en/of uw gezondheid

t962459
Lid geworden op: 04 jan 2007, 15:35

22 nov 2019, 09:23

weet iemand raad of ervaring? ik heb een veel te lange darm waardoor de stoelgang langer onderweg is en moeilijke stoelgang gans mijn leven, nu al een tijdje blijft de stoelgang voor de anus zitten en krijg ik het er niet uitgeperst,ik word daar zo moe van, geeft iemand raad aub of die hetzelfde meemaakt ben 67 jaar oud bedankt

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

22 nov 2019, 10:38

Ik drink een groot glas water voor het ontbijt, ik zet mijn voeten op een bankje zo'n 20 cm hoog, ik doe mijn broek en slip uit. Ik lees wat en wacht rustig af … Lukt het niet dan gaan we later nog eens hé
Wandelen helpt ook hoor, echt waar :wink:

Naast een flinke winderigheid constipeer ik van één van de vele pillen die ik moet nemen 8O

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

22 nov 2019, 11:41

Hellokes, als het te lastig wordt, gebruik dan Microlax, vrij verkrijgbaar in de apotheek, van dit "medicament" wordt ook veel gebruik gemaakt in rusthuizen, kan jij jezelf "toedienen" (rectaal gebruik).

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

amjjf
Lid geworden op: 28 apr 2006, 21:35

22 nov 2019, 11:54

Het zou ook helpen om 's morgens op de nuchtere maag een mandarijntje, clementijntje te eten

Cedo Nulli
Lid geworden op: 30 okt 2019, 11:38

22 nov 2019, 12:46

Toch opletten met microlax hoor! Ik werk in de zorg en spreek dus uit ervaring. Het kan aanleiding geven tot een luie darmtransit waardoor het helemaal een chronisch probleem wordt.
Drink voor het ontbijt al zeker een glas water, eet een kiwi en drink ook tijdens de dag voldoende. Eet vezelrijk voedsel, genoeg informatie online te vinden. De combinatie van vocht én vezels zijn goed voor een soepele stoelgang.
Bespreek dit met je huisarts, hij is degene die je hierbij het best kan helpen en die je eventueel kan doorverwijzen.
Begin zeker niet op eigen houtje te experimenteren met allerlei medicatie, dat kan schade berokkenen aan je hele darmstelsel.

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

22 nov 2019, 15:35

Vezelrijke voeding kan baat brengen, maar wie PDS heeft = "Prikkelbare Darm Syndroom"
kan zowel een week lang last van constipatie hebben, als elke dag 2 tot 3 maal moeten...
Dat laatste vaak door stress...
Eens in het bloed laten nazien of je voldoende enzymen aanmaakt in de pancreas.
Mocht dat niet het geval zijn kan CREON helpen.
Kijk op :arrow:
https://www.apotheek.nl/medicijnen/panc ... as-enzymen

Want verteren gebeurt in de dunne darm en niet in de dikke darm!
Samengevat...de maag kneed het voedsel en voegt zuur toe om ongewenste bacteriën te doden.
Aan de uitgang van de maag wordt de zuurtegraad = PH gemeten, en laat de pylorus het voedsel in de twaalfvingerige darm, waar de vertering begint.

SOMS helpt het dagelijkse gebruik van Pre- en Pro-biotica.
"Proflor Plus" van Pharmanutrics is er zo een, maar wel niet goedkoop!

Wat ik op dit topic voorheen las, is dat iemand, een glas water drinkt.
En ik weet van anderen, dat het nog beter helpt om een glas lauw water te drinken (eventueel op de nuchtere maag)
Ook uit de ervaring van probleemgevallen weet ik, dat overdreven winderigheid op den duur een soort sluitreflex op het rectum geeft.
Tegen flatulentie = winderigheid helpen (o.a.) druppels van Biover nl. "Foeniculum vulgare."
= van Venkelzaadjes en het smaakt naar "Pastis".
Momenteel heeft "Physalis" ook dergelijke druppels, te koop in de betere BIO-winkel.

Tot slot nog dit... voldoende bewegen is ook bevorderlijk voor de stoelgang en tegelijk gezond voor heel het lichaam. :idea:

Succes!

hobo

LievenL
Lid geworden op: 20 nov 2019, 14:21
Locatie: Server X

22 nov 2019, 16:46

Tee van senna bladeren, kilo's van verkocht bij de drogist vroeger.

t962459
Lid geworden op: 04 jan 2007, 15:35

22 nov 2019, 17:30

bedankt allemaal, al ik heb al mijn leven lang constipatie maar nu neem ik kalk pil voor osteopero en daardoor is het verergerd, ik heb veel beweging neem 2 stukken fruit geweekte pruimen op nuchter maag tegen kiwi kan ik niet uitslag ik heb enkele jaren geleden darmonderzoek laten doen resultaat veel te lange darm nooit gezien hoop dat ik snel beterschap heb grt

drefacteur
Lid geworden op: 12 mar 2008, 13:42
Locatie: Zoersel

22 nov 2019, 18:56

Af en toe een zakje Movicol gebruiken.Doe dat ook als het wat "harder" begint te worden.

Dré
HP 24-g011nb All-in-One
Windows 10 Home 64-bit
Intel Core i5 6200U @ 2.30GHz
Totaal fysiek geheugen 8.00 GB

t962459
Lid geworden op: 04 jan 2007, 15:35

23 nov 2019, 11:01

movicol mag ik niet door de volume stoelgang die het maakt drukt het tegen de blaas

Cedo Nulli
Lid geworden op: 30 okt 2019, 11:38

23 nov 2019, 12:52

Als ik lees hoe complex je probleem is, dan denk ik dat je nood hebt aan een multi-disciplinaire aanpak. Dwz; dat meerdere deskundigen, samen met jou, gaan kijken, zoeken, onderzoeken... op welke manier jij kan geholpen worden. Je levenskwaliteit verhogen en/of verbeteren door een brede aanpak van het probleem.
Zoals ik al eerder aangaf, je huisarts zou je in eerste instantie hierin bij moeten staan. Als hij/zij jou het gevoel geeft dat je niet ernstig genoeg genomen wordt, ga dan vooral op zoek naar iemand die echt naar je luistert!

t962459
Lid geworden op: 04 jan 2007, 15:35

24 nov 2019, 14:18

bedankt allemaal ik ga maandag met de dokter eens bespreken

Phalco
Lid geworden op: 27 mar 2019, 10:27

15 apr 2020, 15:17

ik had ook veel last van constipatie , maar is ne veel beter, maar op voorschrift van onze dokter neem ik zakje curapeg , en dit helpt me héél goed. De dokter zei me zelf bij langdurig gebruik je geen darmluiheid krijgt ;Ik ben alleszins tevreden nu

marcelvm
Lid geworden op: 29 jan 2007, 20:10

20 apr 2020, 15:12

Mijn vrouw is goed met peperkoek
Smorgens na het eten sneetje peperkoek met wat confituur of zonder
Maar niet elk merk werk bij haar
Wij winkelde dikwijls in Nederland en brachten steeds een paar pakken mee
Maar sinds een tijd zei ze het werkt niet zo goed meer
Maar was het nu voor of begin Corona gaan wij hier regelmatig naar een winkel en brengt zij van daar een bepaalde merk van peperkoek mee ,,en direct resultaat
Dus de ene peperkoek is niet de andere
Kunnen wij zelf terug gaan winkelen ga ik eens kijken welke produkten in de verschillende peperkoek zitten
Er zit verschil in zeer zeker
Mijn vrouw had grote problemen met stoelgang
Tweemaal al zware darm operatie gehad,van alles van de aphotheek genomen ,maar nu alleen nog peperkoek
Maar ik zeg niet dat het voor alleman zal werken,is een bekend merk en zonder suiker
Was ook op aanraden van een mevrouw die problemen had

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

21 apr 2020, 11:58

drefacteur schreef:
22 nov 2019, 18:56
Af en toe een zakje Movicol gebruiken.Doe dat ook als het wat "harder" begint te worden.

Dré
Schijnbaar is dat ook de enige medicatie waarvan je geen darmluiheid krijgt. Het maakt het dus enkel wat losser.