Erfbelasting

Vragen/antwoorden betreffende recht.

swasasje
Lid geworden op: 09 mei 2005, 21:40

24 apr 2023, 21:59

Ik wou bij een notaris gaan praten over erfbelasting t.v. onze kinderen.
Op welke addertjes onder 't gras moeten we extra letten?

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

25 apr 2023, 08:17

swasasje schreef:
24 apr 2023, 21:59
Ik wou bij een notaris gaan praten over erfbelasting t.v. onze kinderen.
Op welke addertjes onder 't gras moeten we extra letten?
https://www.vlaanderen.be/belastingen-e ... fbelasting
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

28 apr 2023, 15:56

benq schreef:
25 apr 2023, 08:17
swasasje schreef:
24 apr 2023, 21:59
Ik wou bij een notaris gaan praten over erfbelasting t.v. onze kinderen.
Op welke addertjes onder 't gras moeten we extra letten?
https://www.vlaanderen.be/belastingen-e ... fbelasting
Buiten het verdriet dat als er een overlijden is,dat de belasting nog aan lijkenpikkerij doet,vind men niet veel info op de site "Vlaamse erfbelasting,wat met de clausule "langst leeft al"wat als een gehuwd koppel, de helft van zijn (hun) vermogen aan zijn echtgenote schenkt, en de echtgenote de helft aan de echtgenoot schenkt,wat als er iemand van een koppel terminaal ziek is , en men in de paar maanden dat ze nog leven, men al het geld van de bank haalt,is een handgeschreven testament voldoende of kan dat niet zonder een notaris,en wat met de verhalen van iemand die na het overlijden van zijn echtgenote, beweert dat hij helemaal geen belasting heeft betaald?????
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

28 apr 2023, 19:43

Enkel als je niks erft zal je geen belasting moeten betalen 8)

Er is natuurlijk wel een vrijstelling, afhankelijk van de situatie ...

denk eraan, schenkingen worden ook belast!

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

29 apr 2023, 08:54

tokkio schreef:
28 apr 2023, 15:56
benq schreef:
25 apr 2023, 08:17
swasasje schreef:
24 apr 2023, 21:59
Ik wou bij een notaris gaan praten over erfbelasting t.v. onze kinderen.
Op welke addertjes onder 't gras moeten we extra letten?
https://www.vlaanderen.be/belastingen-e ... fbelasting
Buiten het verdriet dat als er een overlijden is,dat de belasting nog aan lijkenpikkerij doet,vind men niet veel info op de site "Vlaamse erfbelasting,wat met de clausule "langst leeft al"wat als een gehuwd koppel, de helft van zijn (hun) vermogen aan zijn echtgenote schenkt, en de echtgenote de helft aan de echtgenoot schenkt,wat als er iemand van een koppel terminaal ziek is , en men in de paar maanden dat ze nog leven, men al het geld van de bank haalt,is een handgeschreven testament voldoende of kan dat niet zonder een notaris,en wat met de verhalen van iemand die na het overlijden van zijn echtgenote, beweert dat hij helemaal geen belasting heeft betaald?????
Ge kunt perfect een testament schrijven met of zonder dat je iets bezit! Als je niet veel bezit, zal er ook geen belasting moeten betaald worden! Wat wel is, is dat als men het testament laat registreren, dit altijd zal moeten afgehandeld worden via notaris. En ook al bezit men maar 1000 eur die notaris zal nadien toch zijn ereloon opvragen. Dus het kan altijd dat er geen belasting betaalt wordt na overlijden, waar men niets heeft, kan men niets halen. Er is nog altijd zo iets als een vrijgesteld bedrag. Vroeger was dat 500.000 BEF, hoeveel dat nu tegenwoordig is heb ik geen weet van.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

30 apr 2023, 16:51

In feite is het diefstal, er staat ergens iets in de wet dat men geen 2 maal belasting kan betalen, op wat een iemand of een koppel heeft gespaard ,hebben die al overal belasting op betaald, en als er dan iemand overlijd, moet de "erfgenaam" nog eens langs de kassa voorbij,alleen telt het voor de gewone arbeider en de gepensioneerde, de echte rijken hebben achterpoortjes zo groot als een schuurdeur, en die erfbelasting is een diefstal wet uit de tijd van Napoleon, afschaffen die onrechtvaardigheid.
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

hdr
Lid geworden op: 13 mei 2005, 17:04

15 mei 2023, 14:44

1. Onthoud alvast dat de eerste consultatie bij een notaris gratis is.
2. Elk van de erfgenamen kan zijn notaris aanduiden, zonder bijkomende kosten want die worden gedeeld door de verschillende notarissen. Maar er zal meestal een "instrumenterende" notaris zijn. Dat is diegene die gaat coördineren.
3. Het erfrecht is een ding. Dat bepaalt de verdeling van de erfenis rekening houden met huwelijkscontract en testament. De erfbelasting een ander. De fiscus heeft zijn eigen redenering voor het bepalen van de waarden van elk onroerend of roerend goed.
4. Gezien mijn recente, uitgebreide, ervaringen met erfenissen vind ik het interessant de ervaring van verschillende mensen eens te laten spreken, ook al omdat het nuttig is voor "senioren" en we hiermee misschien wat minder aan de belastingen moeten betalen en wat minder ruzie in de families.
5. Om maar een voorbeeld te noemen: hoe wordt de Levensverzekering behandeld bij overlijden ? Sommige bronnen zeggen dat de levensverzekering buiten de erfenis valt en dat de begunstigde dus de opgebouwde kapitalen dus ontvangt ook als dat het enige bedrag van de erfenis. En zo kan men dus eigenlijk zijn kinderen onterven ! Typisch is dit voor de man met tweede vrouw of minnares en die in onmin leeft met zijn kinderen uit zijn eerste huwelijk.

Nog anderen geïnteresseerd in de erfenisproblematiek ?
Woonplaats: Merchtem; provider: telenet, pc1: medion desktop met w10, ipad 2 iOS; ipad 8 iOS; iphone 8 en iphone11 met iOS.

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

15 mei 2023, 16:19

Beste hdr,
in verband met uw punt 5, wil ik het volgende meegeven.
Een klassieke levensverzekering waarbij jaarlijks een premie wordt betaald en een zekere som wordt uitgekeerd op 65 jaar of bij overlijden, valt idd buiten de erfenis en komt ten goede aan de begunstigde , die is aangeduid in de polis.
Maar ik denk dat uw vraag meer bedoeld is voor zgn. spaarproducten in verzekeringskleedje , vb. tak 23-fondsen. Hier is een andere visie van toepassing. Want zo'n product is in sé een uitgestelde schenking via een omweg. Bij schenking moet wel belasting betaald worden. De inleg is gewoonlijk een éénmalig grote som. Het Grondwettelijk hof heeft op 26 juni 2008 een arrest afgekondigd, waardoor het voor een benadeelde erfgenaam - kind to. stiefouder - veel makkelijker is de erfrechterlijke reserve in te roepen. Het bedrag van de (spaar)verzekering wordt dan bijgeteld bij de fictieve massa.
Ondertussen kan een erflater via testament de helft van zijn vermogen onttrekken aan zijn kinderen, maar dus niet meer zijn volledig vermogen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Jockey
Lid geworden op: 08 dec 2009, 23:19
Locatie: Wuustwezel

13 aug 2023, 22:51

Stem gewoon op Bertje den Bléter en de erfenissen worden afgeschaft. Simple comme bonjour... :idea: :oops:
Weet je,je kan perfect ruzie maken en toch vrienden blijven...

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

14 aug 2023, 11:19

Jockey schreef:
13 aug 2023, 22:51
Stem gewoon op Bertje den Bléter en de erfenissen worden afgeschaft. Simple comme bonjour... :idea: :oops:
??????
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

14 aug 2023, 11:32

door wanton » 10 minuten geleden
Jockey schreef: ↑Gisteren, 22:51
Stem gewoon op Bertje den Bléter en de erfenissen worden afgeschaft. Simple comme bonjour... :idea: :oops:
??????
Ach, bertje den bleiter had in 2015 eens een hersenspinsel en daar zal Jockey naar verwijzen.

Bert Anciaux (sp.a): "We zouden erfenissen moeten afschaffen"
"De wereld zou rechtvaardiger zijn als we erfenissen zouden afschaffen zodat vermogens rechtstreeks naar de overheid gaan." In gesprek met De Tijd gaat sp.a-senator Bert Anciaux geen taboe uit de weg wat geldzaken betreft.

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

14 aug 2023, 16:52

Op die manier : onnozeler kan wel nie
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

20 aug 2023, 18:09

wanton schreef:
14 aug 2023, 16:52
Op die manier : onnozeler kan wel nie
Tot "hier" heeft hij gelijk,
Bert Anciaux (sp.a): "We zouden erfenissen moeten afschaffen"
"De wereld zou rechtvaardiger zijn als we erfenissen zouden afschaffen
Het is een wet van Napoleon, een dictator, en moordenaar, die zich zelf tot keizer heeft benoemd, gaan ze de wetten van Hitler dan ook invoeren.?
Er staat een (betalend) artikel in HLN, dus ik hoop dat er toch een politieker met wat moed, het op tafel durft leggen,het is en blijft wettelijke diefstal,op alles wam mensen vergaard hebben, hebben ze al belasting betaald,en dan komt vader staat nog eens aan de deur kloppen om een sterftaks te ontvangen,ze hebben het nodig staat in het artikel, de erfgenamen van de overleden persoon heeft het veel meer nodig dan die geld verkwistende graaiers. :twisted:
https://www.hln.be/geld/erfbelasting-is ... ~af662375/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

22 aug 2023, 13:51

ik hoop dat er toch een politieker met wat moed, het op tafel durft leggen
Dan moet ge gaan aankloppen bij Jambon & co. De opbrengsten van de erfbelasting gaan naar de Gewesten.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

24 aug 2023, 17:11

. Onthoud alvast dat de eerste consultatie bij een notaris gratis is.
2. Elk van de erfgenamen kan zijn notaris aanduiden, zonder bijkomende kosten want die worden gedeeld door de verschillende notarissen. Maar er zal meestal een "instrumenterende" notaris zijn. Dat is diegene die gaat coördineren.
3. Het erfrecht is een ding. Dat bepaalt de verdeling van de erfenis rekening houden met huwelijkscontract en testament. De erfbelasting een ander. De fiscus heeft zijn eigen redenering voor het bepalen van de waarden van elk onroerend of roerend goed.
4. Gezien mijn recente, uitgebreide, ervaringen met erfenissen vind ik het interessant de ervaring van verschillende mensen eens te laten spreken, ook al omdat het nuttig is voor "senioren" en we hiermee misschien wat minder aan de belastingen moeten betalen en wat minder ruzie in de families.
Ik heb even de clausule "langst leeft al heeft"daar zit meer dan 1 adder onder het gras,als men zo een "contract" laat opstellen bij een notaris, kost dat al tussen de 300 en de 500 euro, maar als dan een gehuwde partner overlijd ,betaald de langst levende op het deel van de overleden partner ,de volledige successie rechten,als ze dan ook nog 1 kind of kinderen hebben, betalen die ,bij het overlijden van de langstlevende , nog eens op heel het vermogen.
dat is dan dubbele diefstal :twisted:
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.