Erfenis kosten

Vragen/antwoorden betreffende recht.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

25 feb 2023, 16:02

Dat document noemt dus 'attest van erfrechtopvolging'.

Zie hier de bepaling :

Hoe kan ik een attest of een akte van erfopvolging bekomen?
Geen huwelijkscontract, testament of schenking onder levenden
Heeft de overledene geen van bovenstaande documenten opgemaakt dan heeft u een attest van erfopvolging nodig. Het afleveren van een attest van erfopvolging is een federale bevoegdheid. De Vlaamse Belastingdienst kan deze attesten niet afleveren.

Om een attest van erfopvolging aan te vragen neemt u contact op met de FOD Financiën(opent in nieuw venster).

Sinds 18 juli 2022 kan die aanvraag volledig ­online gebeuren in MyMinfin(opent in nieuw venster). Meer informatie vindt u terug op de webpagina van de FOD Financiën ‘DEBLOKKEREN VAN BANKREKENINGEN (ATTEST VAN ERFOPVOLGING)(opent in nieuw venster)’

Als u geen toegang hebt tot MyMinfin kan u contact opnemen via het contactcenter op het nummer 02 572 57 57 om een papieren aanvraagformulier te krijgen.

OF :

Wel een huwelijkscontract, testament of schenking onder levenden
In de volgende gevallen kan de FOD Financiën geen attest van erfopvolging afleveren en is het wettelijk verplicht om een akte of attest van erfopvolging te laten opmaken door een notaris:

de overledene was gehuwd met een huwelijkscontract
de overledene heeft een akte ‘schenking tussen echtgenoten’ laten opmaken bij een notaris
de overledene heeft een eigenhandig of een notarieel testament nagelaten
de overledene heeft ‘handelingsonbekwame’ erfgenamen zoals bijvoorbeeld minderjarigen
De kosten voor de notariële akte van erfopvolging houden registratierechten (50,00 euro), rechten op geschriften (7,50 euro), erelonen en aktekosten van de notaris in.

Golf 5
Lid geworden op: 23 apr 2021, 17:17

26 feb 2023, 08:26

Is wel handig van notaboekje mee te nemen .
Dan kun je alles perfect noteren , en heb je ook minder kopzorgen .
Zijn geen dagelijkse onderwerpen .

En ook handig als je de nodige documenten bezit , kun je veel navraag doen

https://www.febelfin.be/nl/slapende-rekening-opzoeken
Moet je wel identiteitskaart bezitten van overleden persoon , en dan kun je die aanvraag
doen online .

En wat de bankuittreksel betreft ja is normaal kost veel geld , kun je die nergens vinden ,

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

26 feb 2023, 11:22

Golf 5 schreef:
26 feb 2023, 08:26
Moet je wel identiteitskaart bezitten van overleden persoon , en dan kun je die aanvraag
doen online .
De identiteitskaart van de overledene wordt meteen ingehouden, meestal zelfs door de begrafenisondernemer of op het gemeentehuis bij de aangifte.
"Les socialistes aiment tellement les pauvres qu'ils en fabriquent" (Jacques Godfrain)

bcdef
Lid geworden op: 27 sep 2014, 10:36

26 feb 2023, 14:54

Ik begrijp niet wat Marcel allemaal (zelf) wil regelen. Hij zegt: er is een notaris aangesteld door de tegenpartij. Maar wie is de tegenpartij? Er is hier toch geen sprake van tegenpartij??? Zus is overleden. Als het diens man is, dan wil die zijn zaken ook geregeld zien. Da's normaal. Maar zo lang er nog een weduwnaar of kinderen zijn, moet toch niks door de zus of Marcel geregeld worden?!?
Voor zover ik weet moet ge bij een overlijden niet zelf naar een notaris. Wordt dat allemaal niet (automatisch) in gang gezet na een overlijden? En als ge bij de erfgenamen hoort - ALS - krijgt ge dan niet bericht van de notaris dat er een dossier is waarin ge betrokken partij zijt? Ik snap niet waarom Marcel op de bank rekeninguittreksels zou moeten gaan vragen.

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

26 feb 2023, 19:36

bcdef schreef:
26 feb 2023, 14:54
Ik snap niet waarom Marcel op de bank rekeninguittreksels zou moeten gaan vragen.
Misschien verdenkt hij onregelmatigheden,
kweetni zenne
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

27 feb 2023, 09:04

bcdef schreef:
26 feb 2023, 14:54
Ik begrijp niet wat Marcel allemaal (zelf) wil regelen. Hij zegt: er is een notaris aangesteld door de tegenpartij. Maar wie is de tegenpartij? Er is hier toch geen sprake van tegenpartij??? Zus is overleden. Als het diens man is, dan wil die zijn zaken ook geregeld zien. Da's normaal. Maar zo lang er nog een weduwnaar of kinderen zijn, moet toch niks door de zus of Marcel geregeld worden?!?
Voor zover ik weet moet ge bij een overlijden niet zelf naar een notaris. Wordt dat allemaal niet (automatisch) in gang gezet na een overlijden? En als ge bij de erfgenamen hoort - ALS - krijgt ge dan niet bericht van de notaris dat er een dossier is waarin ge betrokken partij zijt? Ik snap niet waarom Marcel op de bank rekeninguittreksels zou moeten gaan vragen.
Een notaris is nog altijd eigen keuze en neen een notaris wordt niet automatisch aangesteld. Bij een overlijden wordt dit door de pensioendienst aan de desbetreffende bank medegedeeld en deze laatste blokkeert de rekening. That's it. Dan is het wachten op wie er stappen onderneemt en dat zijn dan normaal gezien de rechtmatige erfgenamen of diegenen die er zich mee willen bezig houden.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

27 feb 2023, 09:17

Het is niet de pensioendienst maar de ambtenaar van de burgerlijke stand van de woonplaats die alles ingang zet om rekeningen te blokkeren om het ogenblik van het overlijden. Ook kluizen worden vergrendeld.
Het contact met de gemeente verloopt meestal via de begrafenisondernemer.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

27 feb 2023, 09:30

marcelvm schreef:
23 feb 2023, 21:12
Ik moest van de bank naar de notaris om een papier op te halen
Anders kunnen zij mij geen bank uittreksels uit het verleden te geven ...
Natuurlijk krijg je oude rekeninguittreksels niet zomaar te lezen EN ze hebben enkel zin als er een ernstig vermoeden is van giften aan derde. Welke in de erfenis kunnen opgenomen worden.

Als je een geschreven testament hebt moet je daarmee naar een notaris, die uitzoekt of het rechtsgeldig is en ook of het het laatste testament is.

Ben je bang voor de totale kosten verbonden aan de erfenis dan kan je dat laten opzoeken en alsnog de erfenis weigeren.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

27 feb 2023, 10:49

E.T. schreef:
27 feb 2023, 09:17
Het is niet de pensioendienst maar de ambtenaar van de burgerlijke stand van de woonplaats die alles ingang zet om rekeningen te blokkeren om het ogenblik van het overlijden. Ook kluizen worden vergrendeld.
Het contact met de gemeente verloopt meestal via de begrafenisondernemer.
E.T. op het moment dat pensioendienst de melding krijgt dat de persoon in kwestie overleden is, verwittigen zij meteen de banken. Ambtenaar van de burgerlijke stand doet juist niets (heeft zelfs die gegevens niet). En het is de begrafenisondernemer die het overlijden aan de gemeente gaat melden. Al de rest moet je nog altijd zelf doen: notaris o.a. en alle diensten die stop moeten worden gezet (huishuur, telefoon, water, gas, etc).

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

27 feb 2023, 10:50

Beste mensen,
noch de pensioendienst noch de burgerlijke stand van een gemeente houdt er zich mee bezig om een bank of de banken (allemaal?) te verwittigen als iemand is overleden. De banken blokkeren de rekeningen pas als zij een officiëel document hebben : doodsbericht, akte van overlijden. Dit dient hen overhandigd te worden en meegedeeld door de erfgenamen of andere direct betrokken personen. Indien die er langere tijd mee wachten, kunnen nog verrichtingen gebeuren. Dit belet niet dat de banken de saldo's opgeven zoals die zijn de dag van overlijden om 00.00 u.
Een bank zal pas in actie schieten als zij een attest of akte van erfopvolging hebben ontvangen. En enkel de personen die daarop vermeld staan krijgen toelating tot informatie. En aan die zullen de tegoeden worden uitbetaald. Dus : Marcel is niet vermeld in het testament. Hij is niet betrokken. Zijn vrouw zal een bedrag ontvangen, waarschijnlijk op een geblokkeerde rekening op haar naam alleen. Geblokkeerd want de weduwnaar is vruchtgebruiker. Dat blijft zo zolang die leeft. Op deze manier is er niet veel plezier aan een hoop geld.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

27 feb 2023, 10:54

De pensioendienst contacteert enkel de bank bij een overlijden, als en indien er een bepaald bedrag van het laatste pensioen dient terugbetaald te worden. En zij weten aan welke bank zij dat pensioen storten.
Wat als er iemand overlijdt, die geen pensioen trekt? Hoe zou de bank dan verwittigd worden.
Neen, een bank blokkeert de rekeningen en zet de afhandeling in gang, nadat zij door de familie zijn ingelicht van een overlijden. Zij bellen ook niet dagelijks met de gemeente(s) om te horen wie er dood is!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

27 feb 2023, 10:58

En wie maakt die akte van overlijden?
Juist, de ambtenaar van de burgerlijke stand. 8)

De pensioendienst gaat enkel na of er te veel (te lang) pensioen is betaald, als dat zo is doen ze een terugvordering.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

27 feb 2023, 11:03

wanton schreef:
27 feb 2023, 10:54
De pensioendienst contacteert enkel de bank bij een overlijden, als en indien er een bepaald bedrag van het laatste pensioen dient terugbetaald te worden. En zij weten aan welke bank zij dat pensioen storten.
Wat als er iemand overlijdt, die geen pensioen trekt? Hoe zou de bank dan verwittigd worden.
Neen, een bank blokkeert de rekeningen en zet de afhandeling in gang, nadat zij door de familie zijn ingelicht van een overlijden. Zij bellen ook niet dagelijks met de gemeente(s) om te horen wie er dood is!
Wanton het ging hier m.i. wel om een gepensionneerde hoor, dus pensioendienst komt dan wel in actie in het gros van de gevallen (de meesten moeten terugbetalen). Het is trouwens in het belang van de overlevende dat ze zich in verbinding stellen met de pensioendienst zodat ze hun pensioen terug op een eigen rekening te ontvangen zodat ze verder kunnen. En een bank zet zich in actie op het moment dat ze idd van een officiële dienst het bericht krijgen, hoeft daarom nog niet van een familielid te zijn! Eender wie een doodsbrief op een bank afgeeft. Aan de hand daarvan gaat een bank na of iemand bij hen klant is en dan zetten ze het gewoon in gang. En idd als er geen pensioen dient terugbetaald te worden, verwittigen zij ook niet. Wat velen ook vergeten is dat alle volmachten bij overlijden komen te vervallen want tenslotte een volmacht kan zelfs aan een melkboer gegeven worden. Dus dat is een veiligheid dat wordt ingebouwd.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

27 feb 2023, 11:08

E.T. schreef:
27 feb 2023, 10:58
En wie maakt die akte van overlijden?
Juist, de ambtenaar van de burgerlijke stand. 8)

De pensioendienst gaat enkel na of er te veel (te lang) pensioen is betaald, als dat zo is doen ze een terugvordering.
Lees E.T. "" Hoe kan ik een attest of een akte van erfopvolging bekomen?
Geen huwelijkscontract, testament of schenking onder levenden
Heeft de overledene geen van bovenstaande documenten opgemaakt dan heeft u een attest van erfopvolging nodig. Het afleveren van een attest van erfopvolging is een federale bevoegdheid. De Vlaamse Belastingdienst kan deze attesten niet afleveren."" Wordt dus zeker niet gedaan door de ambtenaar van de Burgerlijke Stand, was het maar waar zou het wss vlugger gaan.

Het is zelfs zo ivm pensioendienst dat zij de betrokken bank ook bevestigt dat er bv geen pensioen meer dient terugbetaald te worden. Of zoals je zegt het tegendeel : de bank informeert dat er wel pensioen dient teruggevorderd te worden maar dat gaat dan weer automatisch.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

27 feb 2023, 11:25

Opgelet een akte van erfopvolging is helelaal niet hetzelfde als een overlijdingsakte.

PS je bent pas echt dood als de ambtenaar van de burgerlijke stand u uitschrijft.