(eventuele) Nadelen bij schenking aan kind ?

Vragen/antwoorden betreffende recht.

Itsme
Lid geworden op: 19 aug 2005, 20:07
Locatie: Grens Hageland - Kempen

29 nov 2021, 16:49

Een van onze kinderen wil een (gelijkwaardig) huis schenken aan hun kinderen.
De schenking zal volledig conform de wetgeving gebeuren.
Deze kinderen zijn ouder als 18, maar als student nog steeds ten laste van hun ouders.
De bedoeling is dat de kinderen na de aankoop in dat huis trekken om te kunnen genieten van het verminderd registratierecht.
Uiteraard zal er voor hen gezorgd worden zoals voorheen zolang ze zelf geen inkomen hebben.

Er werd me door de ouders gevraagd mee te brainstormen over dingen waaraan niet gedacht is en wat er verkeerd kan gaan, en wat er tegen te doen.
Dingen zoals bv familiale verzekering, reisverzekering , het goed in de familie houden als ze iemand zouden leren kennen en als dit verkeerd zou gaan, enz.
Heeft hier iemand ervaring in ? – Kan er iemand met ons meedenken?
Chi pecora si fa, il lupo mangia

rjl
Lid geworden op: 29 okt 2012, 14:24

30 nov 2021, 14:33

Ik denk dat ge voor al uw vragen beter naar een notaris kunt gaan. Daar hebt ge kort en krachtig de juiste uitleg! Het is niet één vraag die ge stelt hé. Ik zou nooit op de raad van een forum durven afgaan in zo een materie. Waarmee ik niet wil zeggen dat er hier geen mensen zijn die niks weten. Maar 't is riskant!
Jeugd is een voorschot, ouderdom de afrekening (El Espectador)

Itsme
Lid geworden op: 19 aug 2005, 20:07
Locatie: Grens Hageland - Kempen

30 nov 2021, 16:58

rjl schreef:
30 nov 2021, 14:33
Ik zou nooit op de raad van een forum durven afgaan in zo een materie. Waarmee ik niet wil zeggen dat er hier geen mensen zijn die niks weten. Maar 't is riskant!
Alleszins dank je voor je antwoord. De wettelijke kanten zijn voldoende bekend, en ja daar zijn de notarissen voor, maar zijdelingse dingen welke mensen hier ongetwijfeld hebben meegemaakt, die hadden we graag geweten. Dit zijn dingen die men normaal niet op de straat brengt.
Omdat dit forum min of meer naamloos is verwachten we toch een beetje hulp indien dit relevant zou zijn.
Chi pecora si fa, il lupo mangia