Alleen lezen als je geboren bent VOOR 1980!

Hier mag je praten, grappen maken, vertellen over alles.
Een humorist is iemand wiens vrolijkheid van zijn hart naar zijn hersenen is verhuisd. (Otto Weis - 1847)

v2.01
Lid geworden op: 30 sep 2004, 10:17
Locatie: Belgium

27 okt 2006, 08:56

Vroeger, ja vroeger...... dit is voor iedereen die voor 1980 geboren is.

Als je na 1980 geboren bent, heeft dit niets met jou te maken. De kinderen van tegenwoordig worden in de watten gelegd. Ben jij als kind opgegroeid in de 50er, 60er of 70er jaren, dan is het, terugkijkend, onvoorstelbaar, dat je zo lang hebt kunnen overleven!

Als kind zaten we in de auto zonder gordel en zonder airbags.
Onze bedjes waren geschilderd in prachtige kleuren met verf vol met lood en cadmium. De medicijnflesjes uit de apotheek konden we gewoon open krijgen, net als overigens de fles met bleekmiddel.

Deuren en ramen bedreigden continue onze vingertjes. Op de fiets hadden we nooit een helm op. We dronken water met de mond aan de kraan in plaats van uit een fles. We bouwden zeepkisten en kwamen er pas op de eerste rit,
bergafwaarts, achter, dat we geen rem hadden. Na enige ongelukken konden we daar prima mee omgaan.

's Morgens gingen we naar buiten om te spelen. We bleven de hele dag weg en moesten pas thuis zijn als de straatlantaarns aangingen. Niemand wist waar we waren en we hadden geen mobiele telefoon mee. We sneden ons, braken onze botten en tanden en er werd niemand voor aangeklaagd. Het waren gewoon ongelukken en de enige die schuld had waren we zelf. Kan jij je nog zgn. "ongelukken" herinneren?


We hadden vechtpartijen en sloegen elkaar een blauw oog. Daar moesten we mee leven. Volwassenen interesseerden zich daar niet voor. We aten koekjes, brood met dik boter, dronken Cola en werden evengoed niet te dik. We dronken met vrienden uit dezelfde fles en niemand ging daar dood van. We hadden geen: Playstation, Nintendo, X-box, Videogames, 64 TV-zenders, Videofilm, Surround-Sound, een eigen TV, computer en Internet-chatrooms.


Wat wij hadden waren VRIENDEN.
We gingen gewoon naar buiten en daar kwamen we elkaar tegen. We gingen naar hun huis en belden aan. Of we gingen soms gewoon naar binnen zonder aan te bellen. En dat zonder van te voren af te spreken en zonder dat onze ouders dat wisten. Niemand bracht ons en niemand haalde ons weer op...


Hoe was het in godsnaam mogelijk?
We bedachten zelf spelletjes met stokken en tennisballen. We aten wurmen en die leefden niet voor altijd in onze magen verder.

Met de stokken prikten we elkaar bijna nooit in de ogen. Met voetballen op straat mocht je alleen meedoen als je goed genoeg was. Als je niet goed genoeg was, moest je met teleurstellingen om leren gaan.

Sommige kinderen waren niet zo goed op school als anderen. Ze haalden onvoldoendes en bleven zitten. Dat leidde niet tot emotionele ouderavonden of zelfs tot veranderde prestatienormen. Soms hadden onze daden consequenties. Dat was logisch en daar kon zich niemand voor verstoppen.

Als iemand van ons iets verbodens had gedaan, was het normaal, dat de ouders je er niet uithaalden. In tegendeel, ze waren het met de politie eens! Stel je voor!

Onze generatie heeft vele probleemoplossers en uitvinders, die bereid zijn risico's te nemen, voortgebracht. We hadden vrijheid, we verzaakten, we hadden succes en namen verantwoording. Met al die dingen konden we zeer goed omgaan.

Bij die generatie hoor jij ook. Wees blij dat je er toen bij was.
Grtjs, Erik

aisha
Lid geworden op: 07 apr 2006, 21:04
Locatie: puurs

27 okt 2006, 20:57

ja dat was een heerlijke tijd
wanneer ik daarover vertel aan mijn kleinzoon dan zucht hij eens en zegt moeke dat moet fijn geweest zijn met zo weinig autos en veel vrienden
en hij heeft gelijk

ik ben een vr van 1952 juist voor de grote overstroming

aisha :wink:
Afbeelding
Gast

27 okt 2006, 22:20

hallo erik dat was inderdaad een mooie tijd ik ben van 1956 en had toen veel vrienden gingen samen ergens heen deden belleke trek en andere jeugttrekjes we bleven inde zomer heel laat op en nadien later samen uit fijne tijd groetjes roroke :wink:

dobeke
Lid geworden op: 02 feb 2005, 14:08
Locatie: heist op den berg

28 okt 2006, 00:30

Het is inderdaad o-n-v-o-o-r-s-t-e-l-b-a-a-r dat we het tot hiertoe overleefd hebben .

We dronken niet alleen water aan de kraan , maar zelfs uit de beek ( of uit de Nete ) . Dezelfde beek waar we dikkopjes , stekelbaars , ja zelfs snoek en katvis of salamanders gingen vangen .

Onze huizen zaten ( en velen nog steeds ) vol asbest ( lees Eternit ) . Schalies , pannen , dekstukken , goten , buizen , bloembakken , ....

Na de catechismus gingen we ergens achter een haag of in het koren een Belga , een Bastos , een Tigra , een Zemir , een Kent of een Stuyvesant roken . We kochten die per stuk of in kleine pakjes van 8 sigaretten en we werden niet als criminelen behandeld omdat we van 12 jaar reeds rookten .

We reden rond met opgefokte Flandria's , Zündapp's en Kreidlers ( soms zonder uitlaat ) zonder helm en we " smeerden eruit " als we de garde of de champetter of de veldwachter of de gendarmen tegenkwamen . Zo'n gangsters waren we wel !!! Met de zwaantjes hadden we meer last , maar met een beetje geluk kon je die ook wel afschudden . Zij reden toen immers nog met van die logge , blauwe Harley-Davidsons , een oranje fluo pothelm op hun hoofd en een lange leren jas aan .

In de winter gingen we door het veld , 's avonds als het al donker was , naar de boer om een kruikje verse koemelk . We zaten een tijdje bij de boer en de boerin te praten , tussen de koeien , en dronken intussen een kroes melk , nog warm van de koe .

We gingen hier en daar eens aan de appelen , de peren , de pruimen , de krieken , de kersen , de okkernoten en de kastanjes zitten . We vielen al eens uit een boom en we kregen al eens de eigenaar van al dat lekkers of zijn hond achter ons gat en toch hebben we dat alles overleefd .
:wink:
Wat je zelf doet , doe je meestal beter !

Fokke
Lid geworden op: 05 aug 2004, 11:09
Locatie: Noorderkempen

28 okt 2006, 00:45

Wa zijde gullie nog jonge mensen! Ik bennekik van 1940. Maar inderdaad... da was nogal eens nen tijd!
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!

v2.01
Lid geworden op: 30 sep 2004, 10:17
Locatie: Belgium

28 okt 2006, 17:16

Ook ik ben geboren in 1956. Het jaar van de Rock-'n-roll !!!

Foto van de wekelijkse markt in Aalst, mijn geboortestad, end jaren ’70

Afbeelding

Geschiedenis van 1956: http://www.vandehakopdetak.nl/geschiedenis/1956.htm

Enkele foto's uit 1956: http://www.hbvl.be/dossiers/-e/eeuw/1956/1956_0.html
Grtjs, Erik

cyberoma
Lid geworden op: 12 mar 2006, 15:23

01 nov 2006, 12:40

dag iedereen ik ben geboren in 1946 en ja waar is die tijd van toen ik heb van mijn 14 jaar op de boerderij geholpen en heb samen met mijn broers zelf de betonblokken helpen maken om een nieuw huis te bouwen ganse dagen in een donkere kelder bieten afkrabben met een mes voor ze gemalen werden voor de koeien graanschoven binden op het veld om daarna thuis zelf te helpen dorsen of heledagen op je knieen over het veld kruipen om bieten te kuisen en allemaal mooie op een bietje zetten toen hielp iedereen elkaar we zaten savonds op de kant van de gracht maakten frikadellen in de modder buren kenden elkaar nu benje al blij als je eens een buur ziet laat staan dat hij iets tegen je zegt mensen hadden respekt voor elkaar niets was te veel om een ander te helpen tijd was er altijd en anders werd er tijd gemaakt nu komen ze allemaal tijd tekort kennen niemand meer en werken maar om weer op vakantie te kunnen gaan al heb ik toen hard moeten werken toen hadden we echte vrienden waar je kon op rekenen nu is het ieder voor zich JAMMER
groetjes cyberoma

Klaartje
Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
Locatie: Brecht

01 nov 2006, 12:44

:wink: Cyberoma..... ik ben ook van 1946, ja pffffffff andere tijden, maar ook volgens ik lees "harde" tijden voor een kind van 14 jaar?
Dat mensen meer met elkaar communiceerden, ja ze hadden elkaar ook meer nodig..... het was toen soms meer een soort van ruilhandel hoor.
Vreemd hoe een mens niettengenstaande de hardere tijden toch soms nog heimweh heeft naar die tijd.... maar ja, we waren JONG !!!
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez

cyberoma
Lid geworden op: 12 mar 2006, 15:23

01 nov 2006, 17:53

ja klaartje het waren harde tijden en ja het was helpen en geholpen worden waarom zou dat nu minder nodig zijn dan toen denk je ?nu zijn er zoveel middelen om elkaar te bereiken en toch zijn de mensen nu eenzamer dan ooit sommige hebben nooit tijd wel ik mag het zo druk hebben als iemand iets vraagt maak ik tijd dat is toch iets van ik van de meeste mensen mis
groetjes cyberoma

jadi
Lid geworden op: 25 mei 2006, 17:54
Locatie: de boterstad

01 nov 2006, 19:18

Deze week zei ik nog aan mijn man,supernanny's waren toen niet nodig.We kregen een draai rond onze oren,en er moest gedaan worden wat pa of ma zei.Waren er prive problemen,de geburen kwamen het gezin helpen,met een kommeke soep,of een boodschap doen.Mijn ma had een winkel er werd al eens gekocht op de poef.Mijn ma hielt dat netjes bij in een boek.In het begin van de maand kwamen de mensen dat hun schulden betalen.Juist iedereen hielp iedereen,en psychiaters waren er ook niet nodig.Ik weet ook dat ik als straatkind veel heb geknikkert,gepikkeld,met de fiets gereden.Op het stoppelveld vuurtje gemaakt en kikkers opgeblazen.Jongens en meisjes speelden dikwijls samen.Zonder bijbedoeling toen toch.Och je kunt er boeken over vertellen.Heimwee naar onze kindertijd is normaal,we wisten nog niet wat het leven inhielt en we geloofden nog in Sinterklaas.O ja ik ben geboren in 1950
't Is goed in eigen hart te kijken nog even voor het slapen gaan.
Of ik van dageraad tot avond geen enkel hart heb zeer gedaan.
Gast

09 mei 2008, 13:27

ook ik ben van 1956 :P ,en heb een hele fijne jeugd achter de rug, alhoewel mijn papa al zeer vroeg gestorven is. :cry: Vroeger liepen we de deur plat bij onze vrienden en haalden we apestreken uit :twisted: maakten we een tent met een oude deken of laken over de wasdraad gegooid, liepen bulten en builen op, dronken we van de kraan, .vroegen we nog of we een ijsje kregen en waren nog beleefd tegen oudere mensen en stonden onze zitplaats op de bus af, na een strenge blik van mama en gingen we zonder morren om 8 u 8u30 naar ons bed :cry:
heb zelf geen kinderen gekregen en ben er zeker niet rouwig om, als je ziet wat er nu van de kinderen moet worden, zielig :( :x plekje

almata
Lid geworden op: 23 mei 2007, 01:03
Locatie: Mol

11 mei 2008, 23:51

ik ben ook van voor 1980 nl van 1945 ja de oorlog was toen juist gedaan, en wat mij het meeste bijblijft is dat we als kind op straat konden spelen, en als er eens een auto passeerde gingen we even aan de kant, kan je je dat voorstelllen, nu geraak je de straat over op risiko van overhoop gereden te worden, en de kinderen kunnen zich alleen bezig houden binnenshuis met computerspellekes
ik verwonder mij ook nog altijd over kleine kinderen die praten als grote mensen, waren wij zo dom of onschuldig?
carpe diem

Klaartje
Lid geworden op: 27 jan 2005, 17:22
Locatie: Brecht

12 mei 2008, 00:03

:roll: nee zeker wij waren niet dom.... wij konden goddank nog echt kind zijn, maar kregen misschien minder prikkels van buitenaf, het leven ging ook veel trager en eenvoudiger.
Nu is het een ratrace van de wieg naar het graf, en alles wordt in vraag gesteld; vroeger waren er ook minder middelen van transport, communicatie zeg maar; het ging allemaal rustiger ! Je kan het amper nog vergelijken :roll:
"Een vriend is iemand, die als hij je een hand geeft eigenlijk je hart aanraakt."
Auteur: Gabriel Garcia Marquez