Waar vandaan: Onderzoek en enquêtes 50-plussers > Luistergedrag van radio bij de 50-plussers

Luistergedrag van radio bij de 50-plussers

Luisteren de 50-plussers naar de radio? En naar welke zender? En hoe vaak luisteren ze?

Bijna alle vijftigplussers luisteren naar de radio: 94,4%; ofwel maar 5,6% die niet naar de radio luistert.

Favoriete radiozender
Bij een onderzoek bij 2.679 vijftigplussers door SeniorenNet in mei 2007 blijkt dat Radio 2 de meest populaire zender is. 50,3% luistert het meeste naar deze radiozender.
Op de tweede plaats staat Radio 1 met 10,3 %. Op de derde plaats komt Q-music met 6,5%. Op de vierde plaats staan de regionale zenders met 5,7% van de vijftigplussers die daar het meeste naar luisteren. Op de vijfde plaats komt 4FM met 5,4%; de zesde plaats is voor Donna met 5,3%.
Op de zevende plaats staat radio Klara met 4,8% en de achtste plaats is voor Studio Brussel met 1,7%. Radio Contact doet het op de negende plaats met 0,7% niet echt goed bij de senioren; Radio Vlaanderen Internationaal (RVI) sluit het rijtje op de tiende plaats met 0,2%.

Een kleine minderheid luistert geregeld naar verschillende zenders: 4,5%. De meerderheid zet bijna altijd dezelfde zender op (maar durft al wel eens omschakelen naar een ander bij een saai programma of slechte muziek; al komt het maar af en toe voor): 57,4%.
38,1% van de vijftigplussers zijn zeer trouw en luisteren àltijd naar dezelfde radiozender.

Radioluisteren
Het doel van de meeste vijftigplussers voor het luisteren naar de radio is vooral muziek: 57,2%. Op de tweede plaats komt nieuws met 24,1% van de vijftigplussers. De radio beluisteren voor hoofdzakelijk informatieve programma's doet zo'n 9,6% van de vijftigplussers. Spelprogramma's of ontspanningsprogramma's is weggelegd voor 9,0% van de vijftigplussers.

Als we vragen wat voor een combinatie ze willen op de radio: enkel muziek; muziek met af en toe een babbel, of weinig muziek en veel spraak, dan is de meerderheid te vinden voor veel muziek met af en toe een babbel: 64,8%. Enkel muziek is weggelegd voor 27,6% en maar 7,3% wil weinig muziek en veel spraak op de radio.

11,3% van de vijftigplussers haalt zijn of haar kennis van de actualiteit hoofdzakelijk van de radio. Zo staat de radio echter op de laatste plaats (na tv-nieuws, krant en internet).
Als de vijftigplusser muziek wil horen, zet de meerderheid geen CD'tje op, maar zet 53,8% de radio op. (CD komt op de tweede plaats met 34,3%).
Van de internettende vijftigplussers zegt 2,7% dat ze minder radio luisteren nu ze met het internet bezig zijn.

Radioluisteren doen ze echter wel relatief lang op een dag. Gemiddeld gerekend 230 minuten pér dag radio; dat is meer dan 3,5 uur! Het gemiddelde is echter wel omhooggehaald door een aantal vijftigplussers die de radio de volledige dag hebben aan staan. Als we deze extremen weglaten, komen we uit op gemiddeld 80,8 minuten per dag. Zo'n 20,2% van de vijftigplussers luistert minder dan 30 minuten per dag naar de radio.

Missen?
Zouden de vijftigplussers de radio missen moesten ze er geen toegang meer toe hebben? Ja, toch wel. 86,2% zegt hierop "ja". Zelfs 51,4% zou het "heel erg" missen. 13,8% zou de radio totaal niet missen.

Reclame op de radio
Voor de vijftigplussers zegt 3,8% dat ze reclame op de radio het meeste hun aandacht trekt; en staat zo maar op de 6e plaats. (volgorde: 1. reclame brievenbus, 2. tv, 3. tijdschriften, 4. affiches op de weg, 5. kranten, 6. radio, 7. internet).
Als er reclame is op de radio, zegt 1,7% hier aandachtig naar te luisteren, en 30,1% vluchtig naar te luisteren. Echter een meerderheid van 62,5% zet de radio af, stiller of schakelt over naar een andere zender.

Radio in de auto
79,9 % van de vijftigplussers heeft de radio wel eens opstaan in de auto tijdens het rijden. 4,9% daarvan zet de radio enkel op voor het nieuws in de auto. De meerderheid die de radio opzet, luistert wel aandachtig naar de radio: 42,9%. De overige 32,2% zet de radio wel op, maar luistert er eigenlijk niet echt aandachtig naar.

Internetradio
Bijna de helft van de vijftigplussers heeft al geëxperimenteerd met internetradio: 40,3%. Echter 20,8% heeft het bij het experimenteren gelaten en heeft erna zelden of nooit nog naar een internetradio geluisterd. 19,5% luistert echter wel af en toe tot regelmatig naar internetradio, 2,2% ervan doet dat zelfs meerdere uren per dag.

DAB - digitale radio
Weinig senioren hebben momenteel al een radio die DAB kan ontvangen, 3,1%. Zo'n 42,6% is niet geïnteresseerd in DAB; en 26,0% weet zelfs niet wat het is. Echter zou toch meer dan een kwart van de vijftigplussers (28,2%) een DAB radio kopen; moest deze goedkoper zijn en er meer reclame voor zou worden gemaakt.