Waar vandaan: Geld & Werk > Pensioen > Zesmaandelijks levensbewijs

Zesmaandelijks levensbewijs

Een levensbewijs is een bewijs dat u iedere zes maanden moet indienen (of opsturen) om te bewijzen dat u nog leeft, en dat u dus nog uw pensioen moet krijgen.
Dit geldt enkel voor de gepensioneerden die langdurig (+/- 1 jaar), permanent of definitief in het buitenland verblijven.

Wanneer moet het levensbewijs ingediend worden ?
De betrokken gepensioneerde moet tweemaal per jaar SPONTAAN een levensbewijs verzenden aan de CDVU-Pensioenen.

Deze levensbewijzen moeten de CDVU-Pensioenen bereiken tussen 1 en 15 januari.

Deze levensbewijzen mogen ten vroegste gedateerd worden in december. M.a.w. levensbewijzen die vroeger dan 1 december gedateerd werden, worden niet aanvaard.

Idem voor juli:

  • Tussen 1 en 15 juli de CDVU-Pensioenen bereiken;
  • Ten vroegste dateren op 1 juni.

Waar kan U deze levensbewijzen verkrijgen ?

  • Op eenvoudig verzoek aan de CDVU-Pensioenen.
  • Online op deze website in de rubriek "formulieren-levensbewijzen"

N.B. De levensbewijzen opgesteld door een plaatselijke overheid worden ook door de CDVU-Pensioenen aanvaard.

Opgelet : doktersattesten worden NIET aangenomen!

Wie kan het levensbewijs legaliseren ?
Het levensbewijs moet ingevuld en voor echt verklaard worden door een officiële overheid : consul, gezant, ambassadeur, burgemeester en eventueel een politiecommissaris.

Hoe kan u het levensbewijs overmaken aan de CDVU-Pensioenen ?

  • Per post aan de CDVU-Pensioenen
  • Per fax op nummer +32 (0)2 233 75 04 (eventueel het origineel nazenden)

Wat gebeurt er als het levensbewijs niet tijdig aankomt bij de CDVU-Pensioenen ?
De pensioenbetaling wordt geschorst. De betaling wordt evenwel hervat, van zodra het levensbewijs de CDVU-Pensioenen bereikt.

Voor meer informatie kan U terecht bij :

Ministerie van Financiën
Administratie der Thesaurie
CDVU-Pensioenen
Kunstlaan 30
B-1040 Brussel

Tel. +32 (0)2 233 70 33
Fax +32 (0)2 233 75 04
e-mail: greta.dekeyser@minfin.fed.be

Hebt u nog vragen?

KBCPraat er dan over met een medewerker van uw KBC-bankkantoor of met uw KBC-agent. U kunt ook bellen naar het KBC-Telecenter op het nummer 078 152 153. Op werkdagen van 8 tot 22 uur en op zaterdag en banksluitingsdagen van 9 tot 17 uur.
U kunt ook schrijven, faxen, mailen of surfen naar:
KBC-Telecenter, Schoenmarkt 35, 2000 Antwerpen; Fax: 03 283 29 50; E-mail: kbc.telecenter@kbc.be; Website: www.kbc.be