Waar vandaan: Geld & Werk > Pensioen > Waar en hoe uw pensioen aanvragen?
Waar en hoe uw pensioen aanvragen?
Als werknemer of zelfstandige moet u uw aanvraag indienen bij het gemeentebestuur van uw hoofdwoonplaats, ten vroegste één jaar vóór de gekozen ingangsdatum.
De bevoegde ambtenaar op het gemeentehuis zal u helpen
met het invullen van het formulier. Breng daarvoor
de volgende documenten of informatie mee: identiteitskaart,
trouwboekje, pensioennummer en een zo volledig mogelijk
overzicht van uw loopbaan.
Het gemeentebestuur geeft u een ontvangstbewijs en verzendt
het formulier naar het Rijksinstituut voor de sociale verzekeringen
der zelfstandigen.
Sinds 1 januari 1997 kan u zich echter ook rechtstreeks wenden tot het Rijksinstituut voor de sociale verzekeringen der zelfstandigen, waar u eveneens een ontvangstbewijs zal ontvangen.
Als u de aanvraag niet zelf kunt indienen, dan kunt u zich
laten vertegenwoordigen door een gevolmachtigde.
Het volmachtformulier is op het gemeentehuis te verkrijgen.
De personeelsleden van de openbare sector moeten hun aanvraag indienen bij hun bestuur, ongeveer één jaar vóór de gewenste ingangsdatum.