Waar vandaan: Auto > Mobiliteit >Tweedehandswagen

Winteruitrusting in Duitsland

Veel vragen over nieuwe maar vage wetgeving

De onduidelijke Duitse wettekst over het gebruik van winteruitrusting zorgt voor heel wat vraagtekens.

De betreffende wettekst eist dat het voertuig aangepast is aan de weersomstandigheden.
De wetgeving verplicht geen winterbanden als zodanig, maar de strafrechtelijke gevolgen maken duidelijk dat in geval van besneeuwde wegen zomerbanden niet voldoen. De sancties die de wet voorziet, maken duidelijk dat het menens is:

  1. Wie niet de geschikte winteruitrusting heeft, krijgt een boete van € 20. Veroorzaak je bovendien nog verkeershinder, dan wordt de boete verhoogd tot € 40.
  2. Als je niet voldoet aan de voorschriften dan kan dit sneller leiden tot medeaansprakelijkheid voor een ongeval en tot strafrechtelijke vervolging. De overheid stelt immers dat een bestuurder met een auto zonder aangepaste uitrusting in winterse omstandigheden minder goed kan reageren op situaties en daardoor een ongeval niet kan voorkomen.

In geval van een besneeuwd en/of beijzeld wegdek is een winteruitrusting noodzakelijk.
Dan voldoen zomerbanden niet meer omdat ze doorslippen op hellingen en de remafstand beduidend langer wordt. Wat is dan een aangepaste winteruitrusting in zulke weersomstandigheden?

  1. Bij sneeuw of ijs zorgen M+S-banden of winterbanden voor de nodige grip.
  2. In wintersportgebieden of in extreme winterse omstandigheden voldoen zelfs winterbanden niet en zijn sneeuwkettingen noodzakelijk om hellingen te nemen. Opgelet: sneeuwkettingen mogen enkel gebruikt worden wanneer je het wegdek niet beschadigt. Je snelheid is beperkt tot 50 km/u.

Duitsland vindt dat veiligheid nog verder gaat en heeft ook aandacht voor de zichtbaarheid voor de bestuurder:

    • zo moet ook het schoonmaakmiddel in de ruitensproeier genoeg antivries bevatten
    • de ruitenwissers moeten goed werken
    • de ruiten moeten volledig schoon gekrabd zijn.

Advies van VAB: wil je optimaal beveiligd zijn voor je winterreis, dan is een combinatie van winterbanden en sneeuwkettingen de ideale oplossing. Duitsland zet met deze wetgeving een nieuwe trend door weggebruikers te sensibiliseren voor het gebruik van winteruitrusting waar dit nodig is.

1. Meer over winterbanden

Volgens langjarig onderzoek blijkt dat 25 tot 35% van alle aanrijdingen een gevolg is van de weersomstandigheden.

In de winter is de weg altijd minder betrouwbaar dan bij warm weer. De grip van een autoband is dan minder dan in de zomer. Door de specifieke vorm van de winterband (er zitten meer lamellen in) wordt water onder de band beter afgevoerd en heeft de band een betere grip. Verder past een speciaal rubbermengsel (met silica) zich beter aan bij koude temperaturen en zorgt daardoor voor betere prestaties:

  • meer trekkracht in sneeuw
  • kortere remweg (wanneer een auto met winterbanden stilstaat na een noodstop bij 50 km/u heeft dezelfde auto met zomerbanden nog een snelheid van 36 km/u)
  • beter bochtengedrag

D1

 

Een alternatief op winterbanden zijn de vierseizoensbanden, herkenbaar aan de aanduiding M + S. Die kunnen het hele jaar gebruikt worden, maar ze presteren in sneeuw minder goed dan echte winterbanden.

 

 

D2 Winterbanden verslijten iets meer op warme dagen, maar minder op koude dagen. Winterbanden blijven hun nut behouden zo lang ze een profieldiepte van 4 mm hebben.
Voor winterbanden geldt de 4x4x4-regel:

  • winterbanden op de 4 wielen
  • minimale profieldiepte van 4 mm (breedte zilveren rand van €2-stuk)
  • maximaal 4 jaar in gebruik

Vrijwel alle bekende merken leveren winterbanden. Uit internationale tests komen Goodyear, Dunlop, Pirelli, Vredestein en Bridgestone als beste naar voor.

Hou wel rekening met de snelheidsindex om in regel te zijn met de Technische Controle. Koop je winterbanden met dezelfde index als je zomerbanden, dan kan je er probleemloos een gans jaar mee rijden. Als dit niet het geval is, zal je de banden moeten stockeren tijdens de zomermaanden. Met velg gebeurt dit best liggend, zonder velg rechtopstaand. Sommige bandencentrales doen dit voor hun klanten. Hou bij je keuze ook rekening met het feit dat banden met velgen op termijn een goedkopere oplossing zijn dan zonder omdat je veel tijd bespaart bij het demonteren en monteren.
Er bestaan in de handel zogenaamde velgbomen, waar je de banden/wielen aan kunt ophangen: erg handig en ruimtebesparend.

Landen waarin sneeuwbanden verplicht zijn:

Finland : van 1/12 tot 1/3
Estland : van 1/12 tot 1/3
Letland : van 1/12 tot 1/3
Litauen : van 1/12 tot 1/3
Slovenië: van 15/11 tot 15/3

2. Sneeuwkettingen in de verschillende wintersportlanden

Sneeuwkettingen zijn in principe in alle landen toegestaan, op voorwaarde dat ze verwijderd worden wanneer ze het wegdek beschadigen. Je plaatst ze best ook op de aangedreven wielen. Op plaatsen waar sneeuw ligt, kan door verkeersborden duidelijk aangegeven worden dat je de sneeuwkettingen verplicht moet gebruiken. Als je dit niet doet en je wordt gecontroleerd door de politie, dan loop je het risico van een fikse bekeuring.
Onder extreme omstandigheden kunnen sneeuwkettingen zelfs verplicht worden op de snelwegen. Die verplichtingen gelden ook voor 4x4-wagens, vrachtwagens en autocars.

Frankrijk:

  • verplicht op sommige bergpassen
  • er zijn speciale verkeersborden (blauw, rechthoekig, afbeelding band met ketting)
  • max. snelheid: 90 km/u

Duitsland:

  • verplicht op plaatsen met speciale verkeersborden (blauw, rechthoekig, afbeelding band met ketting)
  • max. snelheid: 50 km/u

Oostenrijk:

  • verplicht op plaatsen met speciale verkeersborden (blauw, rond, afbeelding band met ketting)
  • verboden in tunnels

Zwitserland:

  • verplicht op sommige bergpassen
  • verboden in tunnels

Italië:

  • je moet sneeuwkettingen verplicht bij je hebben in het Aostadal tussen 15/10 en 15/4
  • let op de speciale verkeersborden (blauw, rechthoekig, afbeelding band met ketting, opschrift “Transito con catene”) die sneeuwkettingen verplichten
  • verplicht op sommige bergpassen

3. Raadgevingen

Kom je in het buitenland op besneeuwde bergwegen terecht, dan biedt ook de winterband geen uitkomst meer en zijn toch sneeuwkettingen (vaak wettelijk) verplicht. Neem daarom van thuis sneeuwkettingen mee. Helaas stelt VAB-Reisbijstand vaker vast dat chauffeurs niet weten hoe ze de kettingen moeten monteren of dat de kettingen de verkeerde maat hebben.

Daarom enkele belangrijke tips:
D3

  • Het is mogelijk dat je geen kettingen moet gebruiken (bv. laagprofielbanden) omdat er te weinig ruimte is en je door het gebruik schade zou kunnen toebrengen aan vitale onderdelen als remleidingen enz. Raadpleeg eerst het instructieboekje van de wagen.
  • Laat je goed informeren voor je overgaat tot aankoop want niet elke ketting past op je auto. Sneeuwkettingen moeten aangepast zijn aan de afmetingen van de band. Oude of geleende kettingen zijn daarom niet altijd bruikbaar.
  • Oefen thuis met het opleggen voor je vertrekt.

4. Wat met winterbanden of sneeuwkettingen in België?

Wij hebben in ons land geen specifieke regels over het gebruik van winterbanden, behalve dan voor wat betreft de Technische Controle.
Als een voertuig is uitgerust met M + S-banden of winterbanden met een snelheidsindex lager dan die voorzien is door de constructeur, dan wordt de
montage aanvaard van 1 oktober tot 30 april. Wel moet binnen het gezichtsveld van
de bestuurder een goed leesbaar zelfklevend etiket zijn aangebracht dat de
de maximumsnelheid voor die M+S-banden of winterbanden vermeldt. Dit etiket moet niet noodzakelijk worden verwijderd als het voertuig later wordt uitgerust
met banden met een hogere snelheidsindex.

Let op: moet je tijdens de periode van 1 oktober tot 30 april naar de jaarlijkse keuring en doe je dat met winterbanden, dan is er geen probleem. Doe je dat buiten die periode, dan wordt je verplicht tot een herkeuring. Behalve als de bandenindex van de winterbanden identiek is aan die voorzien door de constructeur van de normale banden.

Over sneeuwkettingen vind je in de Belgische wetgeving nog minder terug. Artikel 81.4.4. van het verkeersreglement zegt: slechts bij sneeuw of ijzel mogen de banden van sneeuwkettingen voorzien worden.

5. Banden in de winter: praktisch

Wanneer gebruiken we welke banden?

  • Zomerbanden of radiaalbanden: zijn het hele jaar door bruikbaar, maar volstaan niet bij (hevige) regenval of bij (ernstige) winterse omstandigheden als sneeuw en ijzel. Verliezen hun efficiëntie bij temperaturen onder 7 °C.
  • M + S-banden: zijn het hele jaar door bruikbaar. Ze hebben een dieper profiel en daardoor betere waterafvoer dan een zomerband. Hierdoor hebben ze dus ook betere grip op het wegdek en een kortere remafstand.
  • Winterbanden of sneeuwbanden: zijn best te gebruiken tussen 1 oktober en 30 april. De profieldiepte is nog dieper dan die van een M + S-band, waardoor vooral in extreme omstandigheden (water, sneeuw, ijzel) de grip beter is. Deze banden zijn slijtagegevoelig bij zomerse temperaturen.
  • Bij extreme winterse omstandigheden is de combinatie met sneeuwkettingen niet alleen sterk aan te bevelen, soms is dit zelfs verplicht in wintersportgebieden.

Verschil in remafstand naargelang de profieldiepte

 

Nieuwe band

8 mm

D4

100%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Licht afgesleten

6 mm

D5

120%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Afgesleten

4 mm

D6

150%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sterk afgesleten

2 mm

D7

170%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Snelheidsindex van winterbanden

Q

tot 160 km/u

T

tot 190 km/u

H

tot 210 km/u

V

tot 240 km/u

Het kostenplaatje van een bandenset (4 stuks)

Om je een idee te geven van de investering nemen we een reguliere bandenmaat 195/65 R 15 met snelheidsindex H:

Zomerbandenset      tussen €350 en €400

M+S-bandenset       tussen €400 en €450

Winterbandenset      tussen €450 en €500

Sneeuwkettingen     tussen €85 en €120

 

Bron : VAB

Tekst met witte achtergrond kan commercieel zijn.