Instanties verwittigen

Waar vandaan: Wonen en zorg > Overlijden en uitvaart > Wat te doen bij overlijden? > Instanties verwittigen

Instanties verwittigen

Na overlijden moeten heel wat instanties op de hoogte gesteld worden. Hiervoor is steeds een kopie van de overlijdensakte nodig.

Ziekenfonds
Bij het ziekenfonds kunnen je terecht voor een tussenkomst in de begrafeniskosten, inschrijving als weduwe/weduwnaar en eventueel een voorkeursregeling (grotere bijdrage bij gezondheidszorgen).

Pensioenen
Als de overledene op pensioen was, moet er een overlijdensakte naar de pensioenkas gestuurd worden. Was de overledene nog niet op pensioen, dan kan de weduwe/weduwnaar binnen het jaar van overlijden een overlevingspensioen aanvragen op de dienst Pensioenen.

Financiële instellingen
Deblokkeer bankrekeningen met een erfrechtenverklaring. Die kan bij het gemeentebestuur van de woonplaats van de overledene verkregen worden na voorlegging van de overlijdensakte en van het trouwboekje van de overledene (voor ongehuwden is dat het trouwboekje van de ouders).

Verzekeringsmaatschappijen
Als de overledene een levensverzekering of een uitvaartverzekering had, dan moeten de maatschappijen op de hoogte gebracht worden. Ook hiervoor is een overlijdensakte vereist.

Nutsmaatschappijen
De contracten voor water, elektriciteit, gas, telefoon en kabel moeten afgesloten of op een andere naam gezet worden.

Registratiekantoor
De erfgenamen moeten een aangifte doen van de nalatenschap en successierechten. In de meeste gevallen wordt dit gedaan door de notaris. Dit moet gebeuren binnen de vijf maanden na overlijden.

Kinderbijslagfonds
Als de overledene de ouder was van minderjarige kinderen, kan er bij het kinderbijslagfonds wezengeld aangevraagd worden. De gemeente verwittigt vervolgens de vrederechter die een familieraad zal bijeenroepen.
Daarnaast zijn er tal van andere instanties die eventueel gecontacteerd moeten worden: fonds voor arbeidsongevallen, werkgever, boekhouder, huurders/verhuurders, dienst inschrijving voertuigen, abonnementsdiensten (magazines, kranten), verenigingen, ...

Een consulent nabestaandenzorg kan helpen bij alle praktische rompslomp en sommige zaken zelfs uit handen nemen indien je dat wenst. Van loket naar loket hollen is immers wel het laatste wat de nabestaanden willen doen in een periode van rouw.


E-mail deze pagina | Afdrukken | In favorieten opslaan In favorieten opslaan | Share/Bookmark

Je mening is belangrijk! Was deze pagina nuttig?



Een vraag of een probleem op SeniorenNet?
Kijk dan in het Helpcentrum (klik hier). Als je het daar niet kan vinden, helpen we je via e-mail op support@seniorennet.nl.

Zoek binnen SeniorenNet:

Untitled Document

Poll

U heeft voor internet het liefste: